Karista 5 kiloa juhannukseksi – Jutan helpoilla ohjeilla ylipaino alkaa pudota välittömästi

Julkaistu:

Laihdutus
Jutta Larm listasi 8 muutosta ruokavalioon, joiden avulla laihtumisvauhti ei ole liian raju, mutta ylipaino alkaa pudota välittömästi.
Jos haaveenasi on viettää kesää hiukan kevyemmässä kunnossa, juuri nyt on oikea aika korjata syömistä terveellisemmäksi, sanoo FitFarmin hyvinvointivalmentaja Jutta Larm.

– Viiden ylipainokilon pudotus juhannukseen mennessä on hyvinkin realistinen tavoite. Juhannukseen on aikaa seitsemän viikkoa, joten vauhdiksi riittää vajaa kilo viikossa.

Ruokavalioremontin ansiosta ensimmäiset kilot voivat lähteä vauhdilla.

– Monilla kehoon on epäterveellisen syömisen vuoksi kertynyt nestettä. Kun ylimääräinen neste ja turvotus lähtevät pois, 2–3 kiloa saattaa humpsahtaa hyvinkin äkkiä. Sen jälkeen päästään varsinaiseen rasvanpolttoon, Larm sanoo.

Viisi kiloa ei välttämättä kuulosta paljolta, mutta Larm takaa, että ero tulee olemaan huomattava.

– Otapa syliisi kymmenen voipakettia – kyllä se aikamoinen määrä on.

Laihdutus karahtaa usein tunnesyömiseen

Larmin kokemuksen mukaan todennäköisemmin onnistuvat ne laihduttajat, jotka ensin harkitsevat mitä ja miksi ovat tekemässä.

– Jos ryntäät dieetille ex tempore, kun huomaat etteivät vanhat housut mahdu jalkaan, elämänmuutoksesta ei todennäköisesti tule kestävää.

– Onnistujatyyppi taas on tehnyt pohjatyöt riittävän hyvin ja päättänyt, että nyt oikeasti onnistun.

Larm suositteleekin tekemään aluksi motivaatiokartoituksen.

– Mieti, miksi tätä teet ja vaikka kirjoita tavoite itsellesi ylös. Näin pääset pintaa syvemmälle, sillä pelkkä peilikuva on heppoinen peruste laihdutukselle.

Samalla kannattaa myös pohtia kompastuskivet etukäteen.

– Tunnesyömiseen laihdutus karahtaa hyvin usein. Jos on tottunut syömään, kun on iloinen ja kun on surullinen, näihin tilanteisiin pitäisi etukäteen löytää muita toimintatapoja.

– Kaikki tällainen taustatyön tekeminen helpottaa matkaa todella paljon.


Kun pohjatyöt on tehty, muutosten tekeminen on parasta aloittaa heti.

– Kannustaisin ihmisiä toimimaan nyt. ”Sitku”-hetkeä ei yleensä tule, vaan parasta on asennoitua niin, että kun heti alkaa toimia, tulostakin alkaa tulla.

Pieni nälkä on ok, heikotus ei

Vaikka nopea muutos houkuttaisi, Larm varoittaa tekemästä liian rajuja muutoksia ruokavalioon. Kalorien rajaaminen minimiin ei tuo kestäviä tuloksia.

– Hyvä ohjenuora on ”älä kituuta”.

Larmin mukaan painonpudottaja voi kokea pientä näläntunnetta, mutta sen ei pitäisi yltyä.

– Pieni näläntunne on merkki siitä, että homma etenee. On kuitenkin aivan eri asia kokea pientä kutkuttavaa nälkää kuin se, että jatkuvasti heikottaa ja on huono olo.

Jutta Larm listasi kahdeksan muutosta ruokavalioon, joiden avulla laihtumisvauhti ei ole liian raju, mutta ylipaino alkaa pudota välittömästi.

– Muutoksia tapahtuu hyvinkin nopeasti, sillä turvotus alkaa poistua jo muutamassa päivässä. Huomaat sen esimerkiksi kasvoista tai siitä, että sormukset eivät enää kiristä kuten ennen.

Korjaa nämä 8 asiaa syömisessä:

1. Juo tarpeeksi vettä

Opettele juomaan vettä jo silloin, kun ei ole jano. Janon tunne tarkoittaa, että olet myöhässä. Päivän aikana pitäisi pystyä juomaan pari litraa vettä. Juo ensimmäiseksi aamulla iso lasillinen ja pidä päivän aikana vesipullo mukana – näin määrä oikeasti tulee juotua. Jos juot paljon kahvia, yhtä kahvikupillista kohti pitäisi juoda lasillinen vettä.

– Ihmisten ruokapäiväkirjoista näen, että monet eivät juo käytännössä ollenkaan vettä, Jutta Larm sanoo.

2. Syö noin 4 tunnin välein

Syö säännöllisesti noin 4 tunnin välein, suunnilleen 5 ateriaa päivässä. Ruokarytmin noudattaminen on monelle haastavaa, mutta se kannattaa – jos syöt harvakseltaan, syöt todennäköisesti liian suuria annoksia. Myös aineenvaihdunta hidastuu, jos ateriavälit ovat liian pitkiä.

3. Luovu napostelusta

Kun pääpaino on oikeissa aterioissa, lopeta napostelu. Tyypillinen napostelija ei ole mielestään syönyt mitään koko päivänä, vaikka todellisuudessa kaikenlaista pientä on tullut napsittua aamusta iltaan.

– Jos jatkuvasti pistät jotakin suuhusi, voit olla aivan varma, että se kertyy suoraan kylkiin kiinni.


4. Tarkista välipalat

Välipalat saattavat olla se kohta, joka romuttaa muuten hyvän ruokavalion. Tarkista, ettet hyvin koostettujen pääaterioiden välissä syö yllättäviä kaloripommeja. Ennakoi pitämällä hyviä välipaloja, kuten pähkinöitä, mukana.

5. Lisää kasviksia

Ota tavoitteeksi perinteinen puoli kiloa kasviksia päivässä.

– Jos tuntuu, ettei puputtaminen ole niin mieluisaa, juo vihersmoothieita ja vihermehuja. Saat valtavan paljon vihreää yhteen lasilliseen.

6. Vältä valmisruokia

Kun kokkaat itse, tiedät tarkkaan, mitä ateriat sisältävät. Valmisruokaan on monta kertaa kätketty yllättävänkin suuri määrä kaloreita. Jos ruoanlaitto ei innosta, tee kerralla isompi määrä, joka riittää useaksi päiväksi.

7. Älä pelkää hyvää rasvaa

Moni laihduttaja saattaa jättää rasvat kokonaan pois. Hyvät rasvat – esimerkiksi kasviöljyt, pähkinät, avokado ja lohi – ovat kuitenkin keholle välttämättömiä.

– Jokaisen pitäisi oppia erottamaan hyvät rasvat huonoista, sillä hyviä me kaikki tarvitsemme.

8. Karsi ylimääräiset leivät

Suomalaiset syövät tunnetusti paljon leipää.

– Leipä on hirveän hyvä välipala, jos se on täysjyvää ja sen päällä on oikeita asioita. Leivän kanssa tulisi kuitenkin olla sikäli hereillä, ettei arki mene siihen, että oikeiden aterioiden sijaan syödään voileipiä pitkin päivää.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt