”Miksi paino nousee, vaikka kulutan enemmän kuin syön?”, kummeksuu liki 40 kiloa laihduttanut Pirjo – asiantuntija vastaa

Säästöliekki tai ei, Pirjo on onnistunut painonpudotuksessa. Tässä jutussa hän jakaa neuvonsa myös muille.

Kalorien laskeminen voi olla käypä työkalu painonhallintaan. Kuvituskuva.

27.3.2019 14:40

– Olen kokenut elämässäni nälkämoodin ja säästöliekin, vaikka kulutan joka päivä enemmän kuin syön, kummeksuu kuusikymppinen Pirjo.

Säästöliekillä hän viittaa tilaan, jossa elimistö pyrkii säästämään energiaa pitkäkestoisessa ja suuressa energiavajeessa.

Kolmisen vuotta sitten Pirjo aloitti elämänmuutosohjelman, jonka myötä hän kertoo laihtuneensa hissukseen kahdessa vuodessa 121 kilosta 79 kiloon.

– Kevyehkön aktiiviliikuntani määrä on 7–9 tuntia viikossa, ravinto terveellistä kasvispainotteista. Viimeisenä vuotena paino on noussut viitisen kiloa. Mielenkiintoiseksi asian tekee se, etten ole palannut vanhoihin tottumuksiini vaan olen jo 1,5 vuotta kuluttanut keskimäärin 1900 kilokaloria päivässä ja syönyt/juonut 1600 kaloria. Miten tämä on mahdollista?

Pirjo ei käsitä, mistä painonnousu voi johtua, sillä hän on omasta mielestään kalorivajeessa. Kysyimme ravintoasiantuntija Patrik Borgin näkemystä.

”Säästöliekkiä ei välttämättä ole”

– Säästöliekki tarkoittaa sitä, että elimistö sopeutuu vähäisen syömisen vuoksi kuluttamaan vähemmän kuin normaalisti. Se kykenee säästämään energiankulutusta lukuisin eri keinoin – perusaineenvaihdunnasta kuntoliikunnan laskettua pienempään kulutukseen, Borg määrittelee.

Jos Pirjon tapauksessa kyse on säästöliekistä, vastaus hänen kysymykseensä on Borgin mukaan luultavasti tämä: Pirjo kuluttaa arvioitaan vähemmän.

– Toinen näkökanta on se, että kaikki mittauskeinot ovat joka tapauksessa varsin epätarkkoja ja etenkin liikkumisen kulutus on veikkailua, vaikka olisi millainen laite ranteessa.

Kaikki mikä säästöliekiksi koetaan, ei siis välttämättä olekaan säästöliekkiä.

Pirjo ei niele selitystä purematta, koska pitää laskelmiaan tarkkoina eikä usko kuluttavansa laskemaansa reippaasti vähempää. Asia jäänee tarkempaan tarkkailuun.

Pirjon vinkit painonpudotukseen

Säästöliekki tai ei, Pirjo on onnistunut painonpudotuksessa. Tässä hänen vinkkejään:

  • Kirjaa ylös syödyt ja kulutetut kalorit taulukkoon. Sieltä suorastaan pomppaa silmille se, miksi paino nousee tai laskee.

  • Lisää kulutusta liikkumalla. Jokainen päivittäinen lisätty askel ja tehty askare lisää kulutusta. Rannemittari todistaa, ettei liikunnan tarvitse olla jotain hikistä revittämistä – shoppailu rättikaupassa tai autotarvikeliikkeessä on liikuntaa myös.

  • Tukahduta kaloripommit. Kaikki ruoat eivät yksinkertaisesti ole järkeviä painonpudottajalle. Jos vaihdat vaikka täysrasvaisen juuston kevyeen, 5 prosenttia rasvaa sisältävään juustoon, paino voi pudota jo sillä 10 kiloa vuodessa.

  • Suunnittele ajankäyttö ja syömiset ennakkoon, niin ei tule harharetkiä.

– Itse teen viikkosuunnitelman ja mietin kuntosalin välipäiviin aktiviteetteja ja järkevää tekemistä. Päivitän suunnitelman aina aamuisin ja päätän mitä syön sinä päivänä. Ruokakauppaan menen aina valmiin ostoslistan kanssa enkä koskaan osta mitään ylimääräistä, Pirjo sanoo.

Syöminen ratkaisee Pirjon mukaan jopa 90 prosenttia painonpudotuksesta, liikunta kymmenen.

Hyviä kysymyksiä ruokien keventämiseen

  • Voisinko tehdä ruoan hieman eri tavalla, vaikka keraamisella pannulla ilman rasvaa voisinko vaihtaa jonkun ainesosan kevyempään tai jättää jotain kokonaan pois?

  • Voisinko syödä sitä harvemmin?

  • Voisinko syödä pienemmän määrän?

– Pahimpia lihottajia ovat sokerilimsat, karkit, suklaa suurina määrinä, ranskalaiset ja valkoinen vilja. Niitä en onneksi syönyt ennenkään. Myös maidossa ja tuoremehuissa on paljon kaloreita eli ei niitäkään litratolkulla. Viinissä ei sitä vastoin ole tuhottomasti kaloreita etenkin jos lantraa vedellä. Kaikesta runsaskalorisesta ei tarvitse luopua, kunhan muissa syömisissä on vähemmän kaloreita.

Tarkkaile kaloreita

Pirjo suosittelee hidasta ja nautiskelevaa syömistä. Silloin ehtii tulla hyvissä ajoin kylläiseksi.

– Paras käyttämäni tekniikka on lopettaa syöminen heti kun on hyvä olo. Mahalaukkukin kutistuu siinä pikkuhiljaa.

Pirjon tärkein tavoite on koko ajan ollut se, että kaloreita kuluu enemmän kuin tulee. Kun ajatuksena on pysyvä elämänmuutos, ei ole merkityksellistä, kuinka nopeasti se tapahtuu.

– Joka iikka luulee tietävänsä ravintonsa kalorimäärät. Vaikka kalorien laskeminen tuntuu tylsältä, niin oikea laskeminen tuottaa kaikille yllätyksiä.

Yksi vinkit saanut seitsemänkymppinen ihminen kommentoi: ”Kiitos Pirjo, en ole koskaan ymmärtänyt miten paljon liikaa olen syönyt kaikki nämä vuodet.”

Pirjon 10 pysyvää muutosta

Asiat voivat olla isoja tai pieniä, kunhan niitä pystyy noudattamaan ilman kärsimystä. Tässä Pirjon lista:

1) Kuudesta leipäviipaleesta neljään päivässä (16 kg vuodessa)

2) Leivänpäälliset kevyempiin (10 kg)

3) Kuntosalilla kaksi kertaa viikossa 2 h 15 min./kerta

4) Välipäiväliikuntana: 40 min. kävely, 10 min. punttijumppa ja illalla 20 min. sänkyjumppa (ei tarvita, jos ohjelmassa aktiviteetti, museo yms. tai rankka piharupeama)

5) Ostoslistan kanssa kauppaan, kaapeista kaikki roska pois ja tilalle runsas valikoima terveellisiä ruokia kauniisti aseteltuina ja pestyinä.

6) Tarjolla aina kevyitä välipaloja: hedelmiä, vihanneksia, hapankaalia, tomaattimehua…

7) Vähemmän rasvaa ruoanlaitossa ja vähäkalorisempia ruokia

8) Yleisen aktiivisuuden lisäys: siivousta ja pihatöitä, museokäyntejä, tapaamisia ja mitä vain, missä joutuu liikkumaan

9) Pienempiä annoksia nautiskellen syötyinä ja syöminen lopetetaan ajoissa

10) Mitä vain saa syödä tai juoda kunhan päivittäinen kalorisaanti ei ylitä kulutusta

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?