Haluaisitko välttää liikakilot? Lue, mitä asiantuntijat sanovat unen ja painon yllättävän voimakkaasta yhteydestä

Julkaistu:

Painonhallinta
Univaje vaikuttaa painoon, koska se muuttaa hormonitoimintaa lihomiselle altistavalla tavalla.
Jos korjaat syömistä parempaan suuntaan ja liikunta on osa arkeasi, mutta tuloksia ei silti tunnu syntyvän, syy saattaa olla huonossa unessa.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimusprofessorin, unitutkija Timo Partosen mukaan heikkolaatuinen tai riittämätön uni voi vesittää niitä tuloksia, joita saat aikaan syömällä terveellisesti ja liikkumalla.

– Ruokavalion ja liikunnan merkitystä ei voi ohittaa, mutta uni ja nukkuminen on kolmas tärkeä seikka, johon painonhallinnassa tulisi kiinnittää huomiota, Partonen sanoi.
Univajeen yleistyminen onkin tutkitusti yksi syy lihavuuden yleistymiseen.

Lihavuus-kirjan (Duodecim, 2015) mukaan aikuiset, jotka nukkuvat alle seitsemän tunnin yöunia, ovat lihavampia kuin heitä pitempään nukkuvat.

Kuusi tuntia tai vähemmän unta yössä kasvattaa lihavuuden riskin naisilla lähes kaksinkertaiseksi ja miehillä 1,5-kertaiseksi.

Univaje vaikuttaa painoon, koska se muuttaa hormonitoimintaa lihomiselle altistavalla tavalla. Univaje kasvattaa energiantarvetta, mikä ilmenee nälän tunteen voimistumisena.

”Unen puute ei ratkea syömällä vähemmän”

Laajempi elämäntapojen tarkastelu voi olla avain painonhallinnan onnistumiseen myös siinä tapauksessa, jos kaikenlaisia kuureja on jo tullut kokeiltua heikolla menestyksellä.

– Laihduttaja ei aina käsittele oikeita ongelmia. Jos ongelma on unen puute, se ei ratkea syömällä vähemmän, lihavuustutkija ja ravitsemusasiantuntija Patrik Borg on huomauttanut.

Myös Borg nostaa unen ja stressinhallinnan painonhallinnan peruslähtökohdaksi, jonka pitää olla kunnossa.

– Nämä ovat listan kärjessä, koska tutkimusnäyttö univaikeuksien ja stressin yhteydestä lihomiseen on niin vahva.

Kilomääristä ei ole tehty tutkimusta, mutta Borg on käytännön työssään nähnyt, kuinka vaikeaksi laihdutus ja painonhallinta muuttuu, jos unen ja stressinhallinnan kanssa on ongelmia.

– Jos haluaa laihtua mutta on koko ajan todella väsynyt – nukkuu 6–7 tuntia yössä tai herää joka aamu tokkuraisena – on helppo sanoa, että näiden asioiden muuttaminen laihduttaa.

Borgin arvion mukaan jaksamisen pitäisi onnistuneen painonhallinnan kannalta olla kouluarvosanoilla mitaten vähintään 8.

– Kun jaksaminen paranee, muut elintavat kohentuvat kuin itsestään.

Nälänsäätely heikkenee univajeessa

Personal trainer ja ravintovalmentaja Maikki Marjaniemi kertoi aiemmin ilmiöstä, jonka lähes jokainen on kokenut: huonon yön jälkeen itsekuri tuntuu olevan kateissa.

– Univajeessa ruokailusta tulee enemmän mielihalujen ohjaamaa, ja silloin käsi nappaa herkemmin makeita, rasvaisia ja suolaisia herkkuja, Marjaniemi kirjoitti.

– Myös nälänsäätely heikkenee univajeessa: emme tunnista nälän ja kylläisyyden tunteita niin tarkkaan kuin levänneenä.

Väsyneenä myös päivän normaalit toimet, kuten työ ja kaupassakäynti, kuormittavat tavallista enemmän eikä liikuntaan oikein riitä enää energiaa.

– Ei mikään ihme, jos sohva ja tv kiinnostavat enemmän kuin lenkkipolku. Jos treeneihin saakin itsensä raahattua, reaktionopeus ja tarkkuus heikkenee muun muassa pallopeleissä, ja maksimivoima vähenee voimatreeneissä.

Marjaniemen mukaan nopein tapa kehittää kuntoa ja tehostaa palautumista on lisätä unta.

– Myös lihaskasvu rakastaa pitkiä yöunia.

Fitnessguru määrää asiakkailleen nukkumaanmenoajan

Fitnessguru ja personal trainer Harley Pasternak – jonka asiakkaita ovat muun muassa Rihanna ja Ariana Grande – on kertonut suosivansa yksinkertaisia ohjeita, joita on helppo noudattaa.

Unen merkitystä Pasternak pitää niin suurena, että hänen antamiinsa ohjeisiin kuuluu usein myös kellonaika, jolloin asiakkaan on oltava nukkumassa.

Kun noudattaa päivittäin askelmäärää ja nukkumaanmenoaikaa, ei tarvitse harmistua, jos muutos ei vielä näy vaa’alla, vaan numeroiden noudattaminen kertoo onnistumisesta, Pasternak on perustellut.

Lähde: Lihavuus (Duodecim, 2015)

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt