Yksinkertainen asia yhdistää laihduttajia, jotka pudottivat painonsa pysyvästi

Jos ruokarytmi on rempallaan, painonhallintakin on vaikeaa.

7.3.2019 13:14

Olemme kertoneet monen monta tarinaa ihmisistä, jotka ovat onnistuneet pudottamaan reippaasti painoaan. Kilot ovat myös pysyneet poissa.

Kun onnistujien uusia syömistapoja tarkastelee, yksi asia näyttää yhdistävän heitä yli muiden. Se on syömisen säännöllisyys. Muita yhdistäviä tekijöitä on muun muassa joustavuus.

Entisessä elämässä monen aamut alkoivat tyhjäkäynnillä ja lounaskin tuppasi typistymään olemattomaksi. Illan tulessa keho huusi energiaa, mikä kostautui herkästi ylensyönnillä. Silloin maistuivat etenkin rasvaiset ja makeat herkut.

– Ennen söin paljon herkkuja ja sattumia. Tai kävin hakemassa kaupasta valmissalaatin, joka ei pitänyt nälkää. Näännytin itsenäni päivällä ja söin illalla isoja annoksia epäterveellistä ruokaa, kertoi Olet mitä syöt -ohjelmassa nähty Pauliina.

Julia puolestaan nirsoili eikä ”osannut syödä tavallista kotiruokaa”. Hän saattoi syödä vain kerran, kaksi päivässä.

– Yleensä se oli jotain hiilihydraattipitoista, kuten vaaleaa leipää tai pizzaa.

Enemmän ja tasaisemmin

Kun Julia alkoi syödä viisi kertaa päivässä, kilot lähtivät tippumaan vauhdilla. Puolessa vuodessa niitä lähti 25.

Julia visioi vuoden päähän nuoren naisen, joka on hoikempi, iloisempi ja terveempi. Sellainen hänestä myös tuli.

Säännöllisyys merkitsee myös sitä, että perusterveellistä ruokaa syödään kunnolla. Se voi tuntua aluksi hurjalta.

– Ajattelin, että tälläkö riisin ja pastan määrällä pitäisi laihtua. En meinannut uskoa, kuinka usein voi syödä, kertoi Juuso, joka laihtui kolmessa vuodessa 40 kiloa.

Voin katsoa peiliin ja sanoa että perhana! Juuso sanoo.

Vettäkin Juuso alkoi juoda säännöllisesti. Ennen alas oli virrannut enemmänkin sokerisia juomia.

– Olin juonut ensimmäiset 22 vuotta elämästäni mehua ja limsaa. Veden juonti oli aluksi kauhistus, mutta päätin opetella. Täytin aina kaksi isoa tyhjennettyä limsapulloa vedellä ja laitoin ne jääkaappiin. Pullojen piti olla tyhjiä illalla.

Juliankin juomistottumukset menivät uusiksi.

– Olin colajuoma-addikti eikä minulla ollut tietoakaan vedenjuonnista. Vesi oli minusta pahan makuista.

Nykyisin Julia juo kolme litraa vettä päivässä. Jokainen aamu alkaa vedenjuonnilla tyhjään vatsaan.

Omat ruoat mukaan!

Moni kertoo alkaneensa tehdä ruoat itse, jotta ateriarytmi varmasti pysyy säännöllisenä ja syömiset ravitsevat sekä täyttävät.

– Teen aina kolmeksi neljäksi päiväksi lämpimät ruoat valmiiksi eli lounaan ja illallisen. Preppailuvaiheessa lasken kalorit ja punnitsen ruoat sekä etsin niille terveellisempiä vaihtoehtoja, kertoi Jaana tässä jutussa.

Esimerkiksi lasagnesta saa terveellisemmän korvaamalla pastalevyt kesäkurpitsasiivuilla ja valkokastikkeen vedellä notkistetulla ricotta-juustolla.

Jaana on luonut tapoja, joita hän voi noudattaa loppuelämänsä.

Pauliina vannoo niin ikään ”meal preppauksen” nimiin.

– Katson sopivan vapaapäivän kalenterista ja teen kaikki ruoat etukäteen kahdeksi kolmeksi päiväksi.

Vaikka kana-pinaattilettuja ja -mureketta, erilaisia keittoja, makaronilaatikkoa, lohta. Niillä nälkä ei pääse yllättämään.

Rytmittämisessä tutkitusti järkeä

Hyvä ruokarytmi on tärkeää jokaiselle. Useissa tutkimuksissa on havaittu, että normaalipainossa pysyminen ja säännöllisen ruokarytmin noudattaminen kulkevat käsi kädessä.

– Keskimäärin sopiva rytmi on aamupala, kunnollinen lounas, mahdollinen välipala, kunnollinen päivällinen ja iltapala, sanoo Helsingin yliopiston ravitsemusfysiologian professori Marja Mutanen tässä jutussa.

Mutanen kertoo kuulleensa paljon tarinoita ”kahvikuppi ja sämpylä -linjalla olleilta ihmisiltä”.

– He kertovat, että kun he rupesivat syömään kunnollisen lounaan ja päivällisen, olo muuttui huomattavasti paremmaksi ja se tunne katosi, että on pakko saada jotain syötävää.

Kaikki eivät ole meinanneet edes tunnistaa Tyttiä.

Kun ravitsemus on kunnossa, jaksaakin paremmin.

– Ennen olo oli koko ajan väsynyt ja vetämätön. Liikkuvuuteni oli myös huono. Huomasin sen lähihoitajan työssä, jossa joudun usein olemaan kyyryssä. Ja nukuin kamalan huonosti, muisteli 15 kiloa karistanut Tytti.

Juuri ruokavaliossa piilee Tytin mielestä onnistuneen elämänmuutoksen salaisuus. Energiaa on tätä nykyä ihan toisella tavalla.

– Saisinpa antaa kaikille tämän olon, Tytti sanoo.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?