Jopa 880 kcal tunnissa! Näin paljon talvilajit polttavat kaloreita - Laihdutus - Ilta-Sanomat

Jopa 880 kcal tunnissa! Näin paljon talvilajit polttavat kaloreita

Talvilajeissa kunto nousee ja energiaa palaa.

Hiihto on erinomaista kuntoliikuntaa.­

23.2.2019 16:14

Kerroimme jokin aikaa sitten, että esimerkiksi narulla hyppely voi kuluttaa jopa yli tuhat kilokaloria tunnissa.

Yksi ja sama lukema ei kuitenkaan ole koko totuus asiasta, sillä energiankulutukseen vaikuttavat aina muun muassa henkilön paino ja liikunnan teho.

– Esimerkiksi lumenluonnin kalorinkulutusta on täsmällisesti vaikea sanoa, koska sitä voi tehdä rauhallisesti tai ripeästi, ja lumen koostumus vaikuttaa myös, sanoo liikuntasuunnittelija Katriina Ojala UKK-instituutista.

Suojalumi painaa pakkaslunta huomattavasti enemmän eli sen luominenkin on silloin raskaampaa.

Talvilajit tehokkaita

Kalorinkulutusta voi tarkastella esimerkin kautta. Suurin piirtein näin paljon 70 kiloa painava henkilö polttaa energiaa puolessa tunnissa:

  • Hiihto (kova): 440 kcal

  • Hiihto (rauhallinen): 220 kcal

  • Luistelu: 260 kcal

  • Laskettelu: 220 kcal

  • Lumenluonti: 222 kcal

Näin voit arvioida omaa kulutustasi: 10 kilon muutos painossa ylöspäin lisää kulutusta noin 80 kilokalorin verran. Vastaavasti 10 kilon painon muutos alaspäin pienentää kulutusta noin 80 kilokaloria.

– On myös muistettava, että kalorinkulutukseen vaikuttavat painon lisäksi liikkujan ikä, liikunnan teho ja olosuhteet, Ojala sanoo.

Milloin olet viimeksi käynyt luistelemassa?­

Muita lajeja:

  • Jooga:111 kcal

  • Juoksu (10 km tunnissa): 333 kcal

  • Juoksu (16 km tunnissa): 601 kcal

  • Pyöräily (15–20 km tunnissa): 148 kcal

  • Pyöräily (20–25 km tunnissa): 222 kcal

  • Pyöräily (+25 km tunnissa): 370 kcal

  • Tanssi (vauhdikas): 185 kcal

  • Uinti (rauhallinen): 148 kcal

  • Uinti (vauhdikas): 222 kcal

  • Sauvakävely: 148 kcal

– Uinnissa tekniikka vaikuttaa oleellisesti kalorinkulutukseen. Huonommalla tekniikalla uiva samanpainoinen henkilö kuluttaa samassa ajassa enemmän kaloreita kuin hyvän uintitekniikan omaava.

Jos mielii laskea omaa kokonaiskulutustaan yhden päivän aikana, kannattaa muistaa sekin, että keho kuluttaa kilokaloreita myös levossa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?