Piinaako makeanhimo? 5 asiaa, jotka sen tyypillisesti aiheuttavat – hoida nämä kuntoon ja himo helpottaa

Terveellisesti syöminen voi tuntua lähes mahdottomalta, kun herkut valtaavat mielen.

18.2.2019 15:24

Makeanhimo aiheuttaa monelle päänvaivaa arjessa. Painonhallinta voi tuntua haastavalta ja pyrkimys syödä terveellisesti lähes mahdottomalta, kun herkut valtaavat mielen.

Makeanhimon taustalla voi vaikuttaa monenlaiset syyt, jolloin myös keinot sen taltuttamiseksi vaihtelevat. Aina syy ei ole yksinkertainen, sillä makeanhimo voi olla myös monen eri tekijän summa.

  • Kurkkaa yllä olevalta videolta, mitkä ovat tavanomaisimmat syyt makeanhimon taustalla.

1. Nälkä

Painonhallinnassa tavanomainen sudenkuoppa on liian pitkään jatkuva ja liian niukka syöminen. Moni syö myös tahattomasti alle oman energiantarpeen, sillä tyypillistä on että lounas ja iltapäivän välipala jäävät niukoiksi.

Liiallinen energiavaje aiheuttaa nälkää, joka voi näyttäytyä makeanhimona. Keho haluaa ylläpitää vireystilaa ja toimintakuntoa, joten energiamittarin piiputtaessa punaisella nopeaa nostetta haetaan herkuista. Makeanhimo on usein seurausta myös liian pitkistä ateriaväleistä, jolloin nälkä ehtii yksinkertaisesti kasvaa liian suureksi. Pyri siis syömään riittävästi ja tasaisin väliajoin niin herkkuhimokin saattaa väistyä taka-alalle.

Näläntunne ja herkkuhimo vahvistuvat myös univajeessa. Riittävään ja laadukkaaseen uneen kannattaa panostaa, sillä väsyneenä mieliteoista kieltäytyminen on vaikeampaa.

2. Ankkuroitunut tapa

Joskus makeanhimo on seurausta tiettyyn tilanteeseen ankkuroituneesta tavasta. Jos syöt herkkuja aina televisiota katsellessa, voi jo pelkkä sohvalle kömpiminen laukaista tarpeen saada makeaa. Syömiseen muodostuu herkästi tiedostamattomia tapoja, jolloin tietty aika, paikka tai jopa ympärillä olevat ihmiset toimivat ärsykkeenä makeanhimolle.

Kun seuraavan kerran huomaat hamuavasi makeaa, pysähdy ja pohdi missä tilanteessa näin käy.

3. Tottuminen liialliseen makeuteen

Sokeroimattomien ja keinomakeutettujen tuotteiden käyttö voi viedä makeanhimon suhteen ojasta allikkoon. Keinomakeuttajat ovat paljon makeampia kuin tavallinen sokeri, jolloin totumme liialliseen makeuteen. Makeanhimon taustalla olennaista onkin juuri makea maku, ei sokeri.

Jos marjat, hedelmät ja uunijuurekset eivät maistu makealta, olet saattanut totuttaa itsesi liian makeisiin makuihin. Lohduttavaa on se, että aivot tottuvat vähempään makeuteen jo noin kahdessa viikossa.

Maltillisempaan makeuteen totuttelu ei siis ole loputonta kärvistelyä!

4. Kielletyn hedelmän vaikutus

Pitkät kieltolistat ja tarkat säännöt syömisen suhteen voimistavat herkkuhimoa. Makeasta kannattaa tehdä normaalia ja jopa tylsää, ei kiellettyä hedelmää! Herkkujen normalisoiminen tarkoittaa sitä, että on aivan ok syödä muutaman kerran viikossa pieni herkku, eikä tästä tarvitse tuntea huonoa mieltä tai syyllisyyttä. Normalisoimalla makean pysyt helpommin myös kohtuudessa herkkuja syödessäsi, sillä et aseta herkkuhetkelle kohtuuttomia odotuksia.

5. Makean salainen tehtävä

Makeanhimon taustalla voi vaikuttaa myös tunteet. Ilo, suru, tylsyys ja ahdistus ovat tavanomaisimpia herkkuhimoon liitettyjä tunteita. Jos saavutamme itselle asetetun tavoitteen, herkut toimivat usein myös palkintona.

Makean salaisen tehtävän selvittämiseen voit käyttää seuraavaa kikkaa. Kun makeanhimo yllättää, mieti miltä sinusta juuri sillä hetkellä tuntuu. Älä tartu makeaan vaan ole tilanteessa ja tunteessa läsnä 5 minuuttia. Kun tiedostat ja kohtaat tunteesi, taltutat helpommin makeanhimon.

Kerran viikossa Ilta-Sanomien verkkosivuille palstaa pitävä verkkovalmentaja, personal trainer ja ravintovalmentaja Maikki Marjaniemi antaa käytännönläheisiä vinkkejä terveellisempään ja virkeämpään arkeen sekä tehokkaaseen treeniin.

Maikki auttaa naisia tulemaan itsevarmoiksi, vahvoiksi ja terveiksi; ja stressaamaan ruokailusta, liikunnasta ja ulkonäöstä vähemmän.

Katso myös sarjan edelliset jaksot:

Punnerrustesti kertoo 30 sekunnissa, onko ylävartalossasi voimaa – kokeile ja katso, pääsetkö ikäluokkasi tuloksiin

Terveellinen ruokavalio voi olla edullinen – katso päivän kauppalista ja ruokaohjeet neljälle 16 eurolla

Lässähtikö elämäntapamuutos, ennen kuin ehdit saada tuloksia? Tarkista nämä kaksi asiaa, jotta onnistut

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?