Mari, 33, jätti sokerin ja viljat kokonaan viisi vuotta sitten ja laihtui 18 kiloa: ”Vieläkin kysellään, miksi en syö pullaa”

Julkaistu:

Me Naiset
Kuusjoella asuvan Mari Suomisen kieltolistalla ovat karkit, keksit, pullat, leivonnaiset, limsat ja jäätelöt sekä viljatuotteet ja peruna.
Vielä 2010-luvun alussa Mari Suominen oli koukussa sokerisiin herkkuihin.

– Suurin ongelmani oli, että korvasin makeilla herkuilla kunnon ruokaakin.

Viisi vuotta sitten tuli raja vastaan ja Mari aloitti uuden elämäntyylin: hän jätti herkut pois ruokavaliostaan. Samalla jäivät myös viljat ja perunat.

– Halusin myös tietää, paljonko niin kutsuttujen höttöhiilareiden ja viljojen pois jättäminen vaikuttaisi olooni. Etenkin vehnä turvotti minua valtavasti. Ensimmäisenä herkuttomana vuonna painoni tippui 18 kiloa kahdeksassa kuukaudessa.

Mari, 33, joutui laittamaan samalla vaatteensa vaihtoon. Sen jälkeen hän ei ole enää laihtunut, mutta olo on pysynyt niin loistavana, ettei hän kaipaile enää herkkujen perään.

Ei kaipuuta entiseen

Sokerin roolista ruokavaliossamme on väitelty pitkään. Monien ravintoammattilaisten mukaan lisätty sokeri on täysin turha juttu.

Joidenkin mielestä sokeri on kuitenkin oleellinen osa terveen ihmisen elämää, eikä siitä ole syytä vieroittautua. Ei varsinkaan silloin, kun sokeri saadaan terveellisistä ruoka-aineista – kuten hedelmistä ja marjoista.

Sokerittoman ja viljattoman ruokavalionsa Mari aloitti melkein kuin yllättäen viisi vuotta sitten, tammikuussa 2014. Hän oli miettinyt edellisenä vuonna, pystyisikö hän jättämään sokerit, viljat ja perunan.

– Yhtäkkiä sitten vaan päätin lopettaa makeiden herkkujen ja viljojen syönnin. Haasteita ei ollut oikeastaan missään kohtaa. Tahdonvoima oli toki aluksi koetuksella.

Kuusjoella asuva Mari työskentelee parturi-kampaajana. Hänen ”kieltolistallaan” ovat kaikki karkit, keksit, pullat, leivonnaiset, limsat ja jäätelöt sekä viljatuotteet ja peruna. Tosin, listansa kanssa Mari on oppinut selviytymään eikä mikään tunnu enää kielletyltä.

Vaikeimmat tilanteet ovat Marin mielestä liittyneet siihen, kun muut utelevat hänen ruokavaliostaan.

– Kaikki eivät ymmärrä valintaani. Kuulen usein vieläkin kysymyksiä, että ”miksi en syö pullaa”. Yritän aina vastata parhaani mukaan kysyjille. Että en halua eikä pulla edes maistu enää minulle.

– En oikeastaan kaipaa makean syömistä enää lainkaan. Tuoreet leivonnaiset tuoksuvat toki edelleen ihanalta, mutta en haluaisi syödä niitä. Marjoja syön välillä, ja nekin maistuvat nykyisin valtavan makealta.

Enemmän energiaa

Mari syynää tarkkaan sokerit kaikesta ruuasta, mutta usein hänen ei tarvitse tehdä sitä. Hän valmistaa ruokansa pitkälti itse. Välillä hän käyttää salaattien kanssa muun muassa kastikkeita, joissa saattaa olla sokeria, mutta siihen jää lisätyn sokerin käyttö hänen osaltaan.

Sokerittoman ruokavalion vaikutukset ovat olleet todella positiivisia. Mari sanoo voivansa nyt paljon paremmin kuin aikanaan. Muun muassa unenlaatu on parantunut ja energiaa riittää toisella tavalla kuin ennen. Vapaa-ajallaan hän käy esimerkiksi salilla neljä kertaa viikossa.

Vaikka herkut ovat jääneet pois, Marin ruokalasku ei ole pienentynyt. Terveellinen ruoka on hintavaa eikä herkuttomuus näy kauppalaskussa, hän sanoo. Mutta sekään ei ole estänyt häntä jatkamasta sokeritonta ruokavaliotaan.

– Aamupalaksi syön usein kaksi kananmunaa voissa paistettuna ja päivällä esimerkiksi syön vihanneksia sekä lihaa tai kalaa. Ruokavaliooni kuuluvat myös juustot ja pähkinät.

– Tämä on loppuelämäni juttu eikä mikään kokeilu. Ruokavalion muutos on tuonut paljon hyvää elämääni ja on itsessään jo hemmottelua. Kaikki, mitä syön, on hyvää ja terveellistä.

Artikkeli on julkaistu alun perin Me Naisissa. Voit lukea alkuperäisen jutun Me Naisten sivustolta.

Lue myös:

Milla, 25, kärsi vatsavaivoista pahimmillaan liki päivittäin – yksi muutos sai ne lopulta kaikkoamaan

Onko sinullakin sokerinaama? Näistä merkeistä sen huomaa

Asiantuntijan 17 vinkkiä: nämä ovat kauppojen halvimmat terveysruuat

Unohda ahdistavat sokerilakot! Ravitsemusterapeutin mukaan pulla päivässä voi hyvin olla osa terveellistä ruokavaliota

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt