Näin Taina pudotti 50 kiloa ja vältti kakkostyypin diabeteksen: ”Muistan lopun ikäni sen aamun, kun paino oli alle satasen”

Julkaistu:

Elämänmuutos
Taina Lanne, 43, vältti kakkostyypin diabeteksen täpärästi, kun lääkäri suositteli painonpudotusta. Liikuntavimma iski nopeasti, ja nykyään pikaruoka tuo vain pahan olon. Ulkonäkö on kuitenkin sivuseikka verrattuna siihen, miltä tuntuu olla terve.
Raskaat köydet hakkaavat lattiaa. Kello on seitsemän aamulla, ja helsinkiläinen Taina Lanne, 44, ja hänen personal trainerinsa Kati Lytsy ovat Merihaan kuntosali Voimalaitoksella. Meneillä on sykettä nostava treeni.

Lanne ja Lytsy keskittyvät tavalliseen kuntosalitreeniin, mutta aiemmin treenaamisessa oli kyse laihdutuksesta. Vuosia sitten Lanne ryhtyi elämänmuutokseen, sillä hän oli vaarassa sairastua kakkostyypin diabetekseen.


Liikuntavimma iski, kun Lanne oli 35-vuotias. Vaaka näytti 132 kiloa, ja työterveyslääkäri varoitti, että jos paino ei lähtisi laskuun, diabeteslääkitys tulisi aloittaa jo kolmen kuukauden kuluessa. Pudotettavana oli 50 kiloa.

Paino alkoi nousta varhaisteininä, kun Lanteen äiti sairastui aggressiiviseen MS-tautiin. Suru vaikutti ruokatottumuksiin.

– Nyt jälkikäteen voin sanoa, että minulla oli tunnesyömistä, varsinkin teini-iässä. Paino lähti pikkuhiljaa ylöspäin. Yksi suurimmista syistä, joiden ansiosta uskon onnistuneeni on se, että ymmärsin taustalla olevan mekanismin. Olin syönyt suruuni.

Lääkärikäynnin jälkeen Lanne osallistui kunnan järjestämään laihdutusryhmään, jonka aikana noudatettiin tiukkaa ruokavaliota. Liki puolen vuoden ajan Lanne söi kasviksia ja ateriankorvikkeita. Samaan aikaan hän liittyi kuntosalille ja alkoi käydä ryhmäliikuntatunneilla. Aiemmin hän oli syönyt hampurilaisia ja pitsaa, eikä hän juuri liikkunut.


– Vihreät vain yököttivät. Nyt on toisin päin. Ruoista, joita söin ennen, tulee nykyään vain paha olo.

Lanne saavutti tavoitteensa kuudessa vuodessa. Aluksi paino tippui vauhdilla, mutta ajanjaksoon mahtui myös vuoden mittainen jumitusvaihe, jolloin paino ei laskenut. Kolme vuotta sitten Lytsy ryhtyi Lanteen personal traineriksi ja huomasi, että paino ei tippunut, koska Lanne söi liian vähän. Ruokavaliota muutettiin jälleen, ja Lanne pääsi tavoitteeseensa.

Paino on pysynyt normaalina, noin 85 kilon paikkeilla, yli kaksi vuotta.


– Tänä päivänä uskallan myöntää itselleni, että muutos on pysyvä. Olen ollut arka myöntämään sitä, enkä ole välttämättä halunnut sanoa sitä edes ääneen. Näiden kaikkien vuosien jälkeen alan itsekin pikku hiljaa uskoa.

Koska tekemistä oli paljon, Lanne asetti itselleen välitavoitteita pysyäkseen motivoituneena.

– Muistan lopun ikäni sen aamun, kun paino oli alle satasen. Veti vähäksi aikaa hiljaiseksi nähdä 99 kilon lukema vaa’assa.

Vei aikaa, ennen kuin Lanne tottui kehoonsa. Vaateostoksilla hän tarttui liian suuriin vaatteisiin.

– Kun tulin pukukopista pois, tajusin, että tarvitsen kaksi kokoa pienemmät vaatteet. Nykyään hahmotan oman kokoni, mutta jos olen rehellinen, vieläkin asia toisinaan yllättää. Salilla pakostikin näen itseni peilistä, ja vieläkin välillä hätkähtelen.


Vaikka terveen kehon näkeminen peilistä ilahduttaa, terveys oli Lanteelle tärkeintä koko projektissa.

– Periaatteessa ajattelen joka päivä, että elämä on tätä nykyä aika kivaa, eikä se liity edes ulkonäköön. Ajatus liittyy siihen, että on helpompi hengittää ja jaksan mennä paikasta toiseen. Väsymystä ei enää ole kuin ennen, jolloin en jaksanut tehdä yhtään mitään. Kävin töissä, torkuin sohvalla ja söin loppuillan. Nykyään on ihan hirveästi energiaa verrattuna entiseen elämään.

Ruokavalio ei ole pitkiin aikoihin ankara.

– Nykyään kuulostaa varmaan niin tylsältä, kun sanon, että se on se lautasmalli, Lanne nauraa.

Aluksi personal trainerin kanssa keskityttiin painoon, nykyään taitoihin.

– Liikunta on suuri intohimoni. Haluan tulla paremmaksi salitreenaajaksi.

Vaikka Lanne on jo tavoitteessaan, hän haluaa jatkaa Lytsyn kanssa.


– Ehkä huvittaakin se, että ihmiset, joilla on varallisuutta ja omakotitalot ja Bemarit pihassa, saattavat miettiä, että viitsiikö sitä maksaa salikortista. Mitä ihmisellä loppujen lopuksi on, jos ei ole terveyttä.

Myös Lytsy on tehnyt elämänmuutoksen ja tietää siksi, mitä vaatii.

– Vaikka meillä on hyvät välit, hän ei päästä minua helpolla, enkä haluaisikaan sitä. Arvostan sitä, että olen löytänyt tuollaisen ihmisen.

Oletko tehnyt onnistuneen elämänmuutoksen? Kerro tarinasi ja lähetä kuvat osoitteeseen noora.valkonen@iltasanomat.fi

Taina Lanteen viisi vinkkiä elämänmuutokseen

1. Aika.

– On valitettavaa, että laihdutus vie aikaa. Joskus jopa vuosia, sanoo Taina Lanne, joka onnistui 50 kilon painonpudotuksessa.

2. Armollisuus.

– Niitä ’repsahduksia’ tulee kaikille. En ole immuuni niille. Välillä on hyvä löysätä. Kukaan ei jaksa jatkuvaa kaloreiden laskemista. Normaalia kotiruokaa voi syödä, kunhan muistaa, että puolet lautasesta on kasviksia.

3. Lähipiiri.

Lanne suosittelee hakemaan tukea personal trainerista tai vaikka kaverista, jonka voisi pyytää lenkille. On tärkeää, että lähipiiri ymmärtää, miksi elämänmuutokseen pyrkivän on välillä kieltäydyttävä herkuista kahvipöydässä.

4. Välitavoitteet.

– Mitä enemmän painoa on saatava alas, sitä tärkeämpiä ne ovat. Ei kannata keskittyä vain valtavaan mörköön, vaan on syytä pilkkoa tavoite pienemmiksi, muutaman kilon välitavoitteiksi ja iloita jokaisesta saavutukseksi. Itsensä voi palkita, ei tietenkään ruoalla, vaan ostamalla vaikka uusia vaatteita.

5. Nykyhetkeen keskittyminen.

– Jokaisella tulee varmaan jumitusvaiheita, vaikka on vielä paljon pudotettavaa. Kannattaa keskittyä ajattelemaan sitä, että painan mieluummin tämän verran kuin sen, mitä aiemmin. Jos on jumitusvaihe, niin olisi hyvä antaa itselleen armoa ja pitää se paino, mihin on päässyt. Se, ettei lopeta koko hommaa sen takia, ettei pääse alaspäin, auttaa.