Laihdutus

6 tapaa saada paino laskemaan pysyvästi, vaikka olisit jojoillut koko ikäsi – ”Aina voi oppia ja onnistua”

Julkaistu:

Jojoilu
Laihtuminen on mahdollista, mutta sitä ei kannata tavoitella heti eikä tutulla tahdilla, sanoo ravitsemusasiantuntija Patrik Borg.
Jojoilu voi olla myrkkyä tulevalle painonhallinnalle ja hyvinvoinnille, sanoo ravitsemusasiantuntija Patrik Borg.

Tutkimusten mukaan painon jojoilu, eli ylipainon tietoinen laihduttaminen ja kilojen palaaminen takaisin, voi olla haitallista hyvin nopeissa painonlaskuissa ja -nousuissa.

– Silloin kehosta todennäköisesti lähtee paljon rasvatonta kudosta, muun muassa lihaskudosta. Jos myös lihominen on hyvin nopeaa, lihasmassa ei ehkä palaa, Borg sanoo.

Jojoilun seurauksena ihminen voi päätyä samaan painoon, mutta keho on rasvoittuneempi ja lihaskudosta on vähemmän – mikä on terveysriski.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Borg huomauttaa, että kaikki laihduttajat eivät toki menetä lihasmassaa. Maltillisin keinoin laihduttaneella kehonkoostumus voi pysyä melko samanlaisena, vaikka kilot jostain syystä myöhemmin palaisivatkin.

– Tällaisesta jojoilusta on vaikea löytää terveysriskejä.

Jojoilu todennäköisesti heikentää tulevaa painonhallintaa

Painon edestakainen jojoilu ei kuitenkaan edistä henkistä hyvinvointia.

– Ensin tunnet hetken aikaa olevasi sankari – kunnes kaikki tuntuu menevän taas pieleen. Jokainen jojoilu ylöspäin vahvistaa epäonnistumisen tunnetta ja syö itsetuntoa.

Borg suositteleekin välttämään painon sahaamista edestakaisin.

– Kokonaishyvinvoinnin kannalta jojoilukierteestä olisi hyvä päästä irti. Jojoilu todennäköisesti myös heikentää tulevaa painonhallintaa.

Painon voi saada laskemaan, vaikka olisi jojoillut koko ikänsä ja kokeillut omasta mielestään kaikki keinot.

– Hyvä puoli on, että aina voi oppia ja onnistua, Borg kannustaa.

– Aloita miettimällä tarkkaan, miten teet asiat niin, että tämä on hyvin todennäköisesti elämäsi viimeinen laihdutus.

Borg on huomannut, että moni suomalainen laihduttaa edelleen liian tiukalla otteella. Kaikki turhan radikaalit muutokset on kuitenkin syytä unohtaa.

– Joillekin sopii vaativampi ja toisille joustavampi ote, mutta jos elämäntapamuutos tuntuu lähtökohtaisesti siltä, että se imee voimasi ja on tylsää ja vaikeaa, ei ole paljoakaan mahdollisuuksia pysyvään laihtumiseen.

Fokus voi siirtyä pois painosta kohti omaa hyvinvointia

Painon pysyminen hallinnassa ei ole ainut hyöty, joka jojoilun loppumisesta seuraa.

– Kun elintapoja kohennetaan monella osa-alueella, fiksuista parannuksista seuraa todella kokonaisvaltaisia vaikutuksia, Borg sanoo.

– Monesti ratkaisua haetaan juuri paino-ongelmaan, mutta samalla huomataankin, että jaksaminen parantuu, vatsa rauhoittuu tai ihon kunto paranee.

Paino voi siirtyä jopa hiukan taka-alalle tavoitelistan kärjestä.

– Vaikka tarkoitus on laihtua pysyvästi, fokus usein siirtyy pois painosta kohti omaa hyvinvointia – mikä on erinomaista.

6 tapaa, joilla saat painon pysyvästi hallintaan:

1. Lopeta laihdutus

Jos painolla on ollut taipumusta jojoilla, laihduttaminen entiseen malliin kannattaa unohtaa.

– Laihtuminen on mahdollista, mutta sitä ei kannata tavoitella heti eikä tutulla tahdilla. Harjoittele ensin laadukkaampia elintapoja, ja kun ne on opittu, paino voi laskea laihduttamattakin, Patrik Borg sanoo.

2. Paranna syömisen laatua

Sen sijaan, että yrität poistaa ruokavaliostasi kieltojen avulla tiettyjä ruokia, keskity siihen, että syöt entistä laadukkaammin.

– Konkreettisesti se tarkoittaa, että alat syödä laadukasta ruokaa riittävästi ja tasaisesti, mutta samalla opettelet ruokasuhdetta, jossa kaikki on sallittua.

3. Löydä mielekäs tapa liikkua

Opetele olemaan riittävän aktiivinen itsellesi sopivalla tavalla.

– Osa ei liiku tarpeeksi, ja toisilla liikunnan ongelmana tempoilu, koska tehdään lajeja, joista ei tykätä.

4. Kohenna unta ja jaksamista

Jaksamisen parantaminen on välttämätöntä, koska väsyneenä painonhallinta vain vaikeutuu.

– Kouluarvosanoilla mitaten jaksamisen pitää olla vähintään 8. Kun jaksaminen paranee, muut elintavat kohentuvat kuin itsestään.

5. Etsi tukea muutokseesi

Elämäntapojen muuttamisessa tulee väistämättä vastaan vaikeita hetkiä. Puoliso, ystävä tai vertaisryhmä voi olla pitkäjänteiseen muutokseen tarvitsemasi tuki.

– Kun itsestä tuntuu, että nyt meni mönkään, ulkopuolinen pystyy toteamaan, ettei yhdestä huonosta viikosta kannata välittää.

6. Hyväksy, että muutos vie aikaa

Pitkäjänteisyys on muutoksessa keskeistä.

– Liian usein käy niin, ettei kärsivällisyys riitä, ja luovutetaan opetteluprosessi – joka oli ihan hyvässä vauhdissa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt