Jenny teki sen, mistä monet haaveilevat: pysyvän elämänmuutoksen, jonka myötä kiloja putosi 20 – näin hän syö

Julkaistu:

Elämänmuutos
”Kyllästyin turvonneeseen oloon”, Jenny sanoo.
– Tänäänkin voi tapahtua jotain ihanaa, kuuluu liikunnanohjaaja, kustannustoimittaja Jenny Belitz-Henrikssonin yksi suosikkilauseista.

Aina hän ei ole ajatellut yhtä positiivisesti.

Vielä syksyllä 2016 Jenny rojahti työpäivän jälkeen sohvalle. Silloin lempilause oli pikemminkin ”miten voin olla näin väsynyt?” Energia oli vähissä, ja kuuden vuoden jojottelun lopputuloksena ylipainoa oli kertynyt parisenkymmentä kiloa.

Jojottelu sai alkunsa siitä, kun kuopus herätti Jennyn kahtena ensimmäisenä vuotena jopa kymmenen kertaa yössä. Seurauksena oli se, että kiloja alkoi kertyä. Lopulta nahkeasta olosta tuli uusi normaali.

Kyllästyminen

Eräänä päivänä, samalla sohvalla, Jennyn päässä kirkastui yksi asia: ei enää laihduttelua ja taistelua painoa vastaan. Hän päätti muuttaa elintapansa vielä kerran ja pysyvästi

– Kyllästyin turvonneeseen, väsyneeseen ja epämukavaan oloon ja päätin ottaa vastuun elämästäni. Tajusin, että kukaan muu ei voi tehdä sitä puolestani, Jenny sanoo.

Hän alkoi syödä säännöllisesti kuusi kertaa vuorokaudessa ja huolehtia riittävästä yöunesta sekä palasi vanhan harrastuksensa juoksun pariin. Mikään ruoka ei joutanut mustalle listalle.

Tämän mullistavampia käytännön muutoksia Jenny ei tehnyt, mutta hän mullisti asenteensa. Tästä kerroimme jo aikaisemmin: Jenny, 40, laihtui kuuden vuoden jojoilun jälkeen 18 kiloa vuodessa – nämä 7 asiaa hän teki eri tavalla kuin ennen


Noin 20 kiloa kevyempi

Parisen vuotta myöhemmin painoa on tippunut noin 20 kiloa, Jenny on taas energinen ja juoksu kulkee niin hyvin, että hän on ryhtynyt myös kisaamaan.

– Opettelemani ruoka- ja liikuntatavat ovat rutiinia, enkä osaisi tai haluaisi palata vanhaan. Herään virkeänä ja tyytyväisenä siitä, että saan herätä uuteen aamuun.

Makeanhimo on kurissa, ateriavälit ovat säännölliset ja treenaamaan lähteminen ei ole ponnistus vaan ihana asia.

– Pidän hyvällä omallatunnolla myös vapaapäiviä liikunnasta. Syön herkkuja, mutta en hetken mielijohteesta vaan tietoisesti.

Vastoinkäymisiinkin Jenny suhtautuu eri tavoin kuin aiemmin. Kun jalkapöytään tuli kesällä murtuma, hän olisi voinut jäädä vellomaan mielipahassa. Murehtimisen sijaan Jenny päätti keskittyä lihaskuntoharjoitteluun, sillä sitä hän pystyi tekemään. Vahvistuneet lihakset auttavat nyt juoksussa.

 

Jos ei ole aikaa panostaa omaan hyvinvointiin, onko aikaa voida huonosti?

Muutos edellytti hyväksyntää

Jenny jakaa oivalluksiaan sosiaalisessa mediassa, Vastaisku ankeudelle -blogissaan sekä kirjassa Uuteen nousuun. Löydä energisempi elämä (Tammi). Hän on pohtinut paljon sitä, miksi muutos onnistui juuri nyt.

– En asettanut itselleni enää tiukkoja raameja eikä muutos tuntunut pakolta, Jenny sanoo.

Ennen elämäntapojen muuttamista Jenny oli myös opetellut hyväksymään itsenä ja vartalonsa. Se on yksi onnistuneen muutoksen avaimista. On ajateltava itsestään, että riittää ja ansaitsee hyvää.

Muutokseen vaaditaan myös pitkää pinnaa.

– Kolme viikkoa uusia elämäntapoja ei välttämättä näy eikä tunnu missään eikä kolme kuukauttakaan. Elämänmuutokseen ei tarvita itsekuria vaan kärsivällisyyttä.

”Repsahdukset” eivät elämään kuulu. Jennyn mukaan on vain arkea, johon joskus kuuluu pari berliininmunkkia. Jos kokonaisuus on hallussa, pari pullaa ei sitä hetkauta.

Onko aikaa voida huonosti?

Elämänmuutoksen aloittaminen on monelle se vaikein rasti. Vedotaan ehkä kiireeseen, mutta se on usein veruke.

– Jos ei ole aikaa panostaa omaan hyvinvointiin, onko aikaa voida huonosti? Jenny kannustaa pohtimaan.

Ennen omaa muutostaan Jenny laski, mihin hän tuntinsa yhden viikon aikana käyttää.

Unta tuli 56 tuntia, töitä 40 tuntia ja 10 tuntia kului kirjoitushommiin.

Jäljelle jäi kosolti aikaa tehdä kotihommia ja olla lasten kanssa – sekä liikkua.

– Viikossa on 168 tuntia, joista esimerkiksi kuusi tuntia liikunnalle on vain noin neljä prosenttia. Tuota kuutta tuntia ei ole mahdotonta saada omaan viikkoon.

8 vinkkiä

1. Motivaation on tultava itsestä

Miksi juuri sinä haluat liikkua tai laihtua? Tavoite voi olla vaikka se, että jaksat leikkiä lasten kanssa.

2. Oikotietä ei ole

Hitaus on tutkitusti tie pysyvään muutokseen.

3. Syö säännöllisesti

Jos töissä on kiire ja kunnon lounas jää väliin, nälkä voi olla illalla pitelemätön. Jos syöt vaikka 5-6 kertaa päivässä, nälkä pysyy poissa ja mielihalutkin paremmin kurissa.

4. Hanki vertaistukea

Muista kuitenkin, että vertaistuki ei tarkoita vertailua. Anna yläfemmat, jos joku muu onnistuu, mutta pidä mielessä, että jokaisen painonpudostustahti on omanlaisensa.

5. Vaakaa ei tarvita

Peili, valokuvat ja vaatteet antavat paljon tietoa. Kuvia kannattaa myös ottaa, sillä niistä voi heikkona hetkinä nähdä oman muutoksen.

6. Saat palkita itsesi

Kun saavuttaa jonkin etapin, sitä saa juhlistaa! Osta vaikka uusi treenitoppi ja lounas suhsipaikassa.

7. Muista kohtuus

Kaikkea ei tarvitse edes yrittää muuttaa kerralla. Se mikä on tarpeeksi ja mikä liikaa kirkastuu, kun oppii kuuntelemaan itseään.

8. Älä unohda henkistä treeniä

Käy itsesi kanssa säännöllisesti keskustelua siitä, mitä ja miksi haluat ja millaisia arvoja haluat elämässäsi noudattaa.

Jennyn esimerkkiruokavalio

AAMUPALA

Purkillinen maitorahkaa, 1–3 hedelmää ja kourallinen pähkinöitä tai pari täysjyväleipää, joiden päällä juustoa, kasviksia ja leikkeleitä.

LOUNAS

Salaatti, jossa useaa eri proteiinin lähdettä, kuten lohta, papuja, katkarapuja tai tofua. Joskus esimerkiksi nepalilaista ruokaa tai vaikka kanaa ja perunamuusia.

VÄLIPALA

Banaani ja kourallinen pähkinöitä tai pikapuuro, jossa oivariinia ja maitoa.

PÄIVÄLLINEN

Kotiruokaa, kuten kalapuikkoja, makaronilaatikkoa, uunikasviksia, kalakeittoa tai vaikka jauhelihapastaa. Joskus vain muutama ruisleipä, joiden päällä esimerkiksi tonnikalaa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt