Ketoosiruokavalion avulla voi pudottaa kymmeniä kiloja, mutta se ei ole ongelmaton – Noora luovutti suosiolla viikossa

rac

Julkaistu:

Ketoosi
Ketoosiruokavaliossa hiilihydraatit ovat minimissä. Toimittaja Noora Valkonen kokeili.
Suurin piirtein vuosi sitten kokeilin ketoosia eli ruokavaliota, jossa on äärimmäisen vähän hiilihydraatteja.

Vuoden 2018 aikana seurasin ihmetyksellä, miten monet ulkomaiset mediat sekä julkimot hehkuttivat ketoosiruokavalion ihmeitä. Esimerkiksi entinen aikuisviihdetähti Jenna Jameson on kertonut karistaneensa ketoosidieetin avulla liki 40 kiloa. Myös suomalainen kosmetologi ja kauneusbloggaaja Katja Kokko on kääntynyt ketoosiin. Verkkovalmennuksiakin ketoosiin on tarjolla.

Muutokset voivat näyttää huimilta, mutta mitä ketoosiruokavalio oikein tarkoittaa ja millaisia vaikutuksia sillä voi olla?
  • Katso yllä olevalta videolta laillistetun ravitsemusterapeutin Jan Verhon ohjeet ketoosiin.

Mitä saa ja mitä ei saa syödä?

Ketoosiruokavaliossa syödään äärimmäisen vähän hiilihydraatteja. Pääasiallinen energianlähde on rasva eli esimerkiksi kylmäpuristettu oliiviöljy, voi ja kookosöljy. Sen lisäksi syödä voi proteiinia ja vihreitä kasviksia, kuten pinaattia, parsakaalia ja kesäkurpitsaa.

Kiellettyjen ruoka-aineiden listalla ovat maan alla kasvavat juurekset kuten peruna ja porkkanat, marjat ja hedelmät, viljat ja riisi. Jotkut pysyvät ketoosissa, vaikka he syövät hieman marjoja.

Mitä ketoosissa oleminen tarkoittaa?

Rasvojen hajotessa elimistöön kertyy niiden aineenvaihdunnan välituotteita, ketoaineita, jotka voivat vähentää ruokahalua ja nälän tunnetta. Kun hiilihydraatteja ei ole saatavilla, elimistö pystyy käyttämään ketoaineita energianlähteinä.

Ketoosiin voi päästä pudottamalla hiilihydraatit alle 40–50 grammaan päivässä. 50 grammaa hiilihydraattia vastaa noin viittä perunaa, kolmea isoa leipäpalaa tai kolmea keskikokoista hedelmää päivässä.

Keille ketoosi ei sovi?

Ketoosi ei sovi raskaana oleville tai imettäville. Insuliinihoitoisessa diabeteksessa ketoosi on hengenvaarallinen. Rajoittavat ruokavaliot eivät myöskään ole suositeltavia syömishäiriötä sairastaneille.

Mikäli sinulla on jokin sairaus, keskustele ennen ketogeenisen ruokavalion aloittamista aina lääkärin kanssa

Millaisia vaikutuksia ketoosilla voi olla?

Jotkut vannovat ketoosin tuovan lisää energiaa ja vireyttä, toiset hehkuttavat sen sulattavan sitkeimmätkin ylikilot. Etenkin alkuvaiheessa ketoosi voi aiheuttaa sivuvaikutuksia, kuten pahoinvointia, väsymystä, päänsärkyä ja ummetusta.

Hiilihydraattien saannin rajoittaminen voi puolestaan vähentää hyödyllisen kuidun saantia, mikä saattaa aiheuttaa ummetusta.

Onko vähähiilihydraattinen ruokavalio paras keino laihduttaa?

Ketogeenisen ruokavalion ei ole todettu laihduttavan pitkällä aikavälillä enempää kuin minkään muunkaan ruokavalion.

Terveyskirjaston mukaan vähähiilihydraattista ruokavaliota noudattavilla paino laskee ensimmäisen kolmen kuukauden aikana 1–2 kiloa enemmän muihin laihdutusmenetelmiin verrattuna. Tämä johtuu siitä, että lihasten glykogeenivarastojen hävitessä kehosta vapautuu vettä eli kehosta poistuu nestettä. Puoleen vuoteen tai pitempään jatkettaessa ruokavalioiden väliset erot häviävät.

Toisin sanoen painon tippuminen riippuu saadun energian määrästä ja kuluttamisesta, ei energianlähteen laadusta eikä siitä, mistä energia on saatu.

Käykö ketoosi paljon kuntoilevalle?

Lihakset pystyvät käyttämään rasvaa energiakseen, mutta se ei onnistu ihan yhtä nopeasti kuin energian ottaminen hiilihydraateista. Jos liikunta on kovatehoista ja energiaa tarvitaan runsaasti, ketoosi voi vaikuttaa jaksamiseen ja suorituksiin.

– Kävellä voi hyvinkin pitkiä matkoja rauhallista tahtia, mutta juokseminen ei välttämättä onnistu, ravitsemusterapeutti Jan Verho sanoo.

Viikon kokeilu riitti

Minulle riitti yksi viikko ketoosia. En halunnut ainakaan laihtua, runsas rasvan määrä ällötti, treeni ei kulkenut ja kaipasin marjoja sekä muita raikkaita makuja.

En edelleenkään jaksa uskoa ruokavalioon, joka rajaa yhden tärkeän makroravinneryhmän liki kokonaan pois. Vatsaan ja suolistoon laskeutunut rauha oli ketoosissa parasta, mutta siihen olen päässyt myös monipuolisemmalla ruokavaliolla.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt