Laihdutus

Joulupöhölle kyytiä! 7 takuuvarmaa keinoa, joilla paino putoaa ja turvotus katoaa

Julkaistu:

Painonhallinta
Mikä neuvoksi, kun joulun herkut jäivät kummittelemaan vyötärölle, ja mikä oikeasti auttaa pääsemään eroon turvotuksesta?
Ammattivalmentaja ja personal trainer Laura Lehtilä tietää, että pari jouluna hankittua lisäkiloa jämähtävät vyötärölle helposti koko vuodeksi, ja seuraavana jouluna kiloja tulee taas lisää.

– Kilot tulevat huomaamatta. Paitsi joulut ja pääsiäiset, myös sairaudet, raskaudet ja erilaiset elämäntilanteet kerryttävät painoa. Jouluherkkujen syöminen aloitetaan usein jo joulukuun alussa, ja tavallista on, että kesän jälkeen aloitettu kuntoilu loppuu marraskuussa. Ei siis ihme, jos kiloja tulee ja olo on turpea.

Lehtilällä on turvotukseen kolme takuuvarmaa ja tehokasta lääkettä: eineksistä luopuminen sekä kasviksien, täysjyväviljojen ja proteiinin lisääminen ruokavalioon ja pitkäkestoinen kevyt liikunta.

– Pari kiloa putoaa ja turvotus katoaa kuukaudessa näillä konsteilla, hän lupaa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

7 täsmäkeinoa, joilla paino putoaa ja turvotus katoaa

1. Liiku 3–4 kertaa viikossa 40–60 minuuttia matalalla sykkeellä: hyviä lajeja ovat esimerkiksi kävely, sauvakävely, matalasykkeinen hiihto, vesijuoksu ja uinti. Kevyt ja pitkäkestoinen kuntoilu saa nesteet liikkeelle.

– Syke on sopiva, jos pystyt puhumaan lenkin aikana kaverin kanssa puuskuttamatta. Poskiin saa silti tulla punaa.

2. Tee aamupalaksi proteiinipitoinen smoothie. Proteiinia on esimerkiksi maitorahkassa. Proteiini pitää nälkää poissa.

– Proteiineja ei kuitenkaan pidä syödä liikaa. Nykysuosituksen mukaan hyvä määrä proteiinia on 1–1,5 grammaa elopainokiloa kohti vuorokaudessa.

3. Jätä pois einekset. Myös kasviseinekset sisältävät paljon rasvaa ja suolaa. Eineksien sijaan syö enemmän täysjyväviljaa sisältäviä ruokia sekä kasviksia, vihanneksia, marjoja ja hedelmiä.

– Kun lisää vihreän salaatin määrää lounaslautasella, energiamäärä pienenee. Ravinnosta saadut kuidut edistävät ruuansulatusta ja pitävät vatsan toiminnan säännöllisenä.


4. Muista säännöllinen syöminen ja pidä siitä tiukasti kiinni. Jätä välinapostelu. Suolikin tarvitsee rauhan.

– Säännöllinen ateriarytmi on tärkeää, jotta pystyy tekemään jokaisella aterialla järkeviä valintoja. Hyvä tahti on syödä kolmen–neljän tunnin välein: aamiainen, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala.

5. Laita unirytmi kuntoon. Jatkuva univaje lisää nälkää ja napostelun tarvetta sekä kiloja vyötärölle. Turvotus poistuu nukkuessa.

– Jos nukkuu vähän ja huonosti, ei myöskään jaksa treenata. Unen ja nukkumisen kannalta paras aika treenaamiseen olisi ennen lounasta. Jos mahdollista, kannattaa sopia työnantajan kanssa 45 minuutin treenitauosta.


6. Muista juoda vettä. Hyvä muistisääntö on juoda ainakin lasillinen tunnissa.

– Vedenjuonti auttaa huuhtomaan kuona-aineita pois, mutta mikään ylenpalttinen vedenjuonti ei laihduta sinällään. Enemmän kiinnittäisin huomiota siihen, millaista ruokaa syö, onko lautasella riittävästi vihreää ja mikä on energiantarve.

7. Vähennä suolan käyttöä, sillä suola turvottaa. Opettele käyttämään suolan sijasta muita mausteita.

– Suomalaiset saavat suolaa aivan liikaa. Suosituksen mukainen suolamäärä voi tulla täyteen jo kolmesta–neljästä leipäviipaleesta, joten suolaa ei kannata ruokaan enää lisätä.

Vinkit antoi Laura Lehtilä, joka on entinen kilpauimari, nykyinen kuntosaliyrittäjä ja ammattivalmentaja.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt