Laihdutus

Lotta Backlund sai painon putoamaan pysyvästi – erityisesti yksi tärkeä oivallus auttoi

Julkaistu:

Me Naiset
Yhdeksän vuotta sitten Lotta Backlund onnistui elämänmuutoksessa, josta oli haaveillut viisitoista vuotta. Nyt hän kertoo, miten onnistui siinä.
Jos koomikko ja tv-tuottaja Lotta Backlundin pitäisi valita elämästään yksi hetki, jolloin hänen elämänmuutoksensa alkoi, se olisi tämä: vuonna 2009 hänen postiluukustaan tipahti pysäyttävä kirje.

Kirje sisältää kutsun valtakunnalliseen raskausdiabetestutkimukseen. Lotta oli seulottu siihen mukaan painoindeksin perusteella: ylipainoisilla äideillä on suuri riski sairastua raskausdiabetekseen.

– Häpeän kyyneleet kihosivat silmiini. Tiesin toki, että olin lihava, mutta eihän se kenelläkään kuulunut! Paitsi että nyt yhtäkkiä kuuluikin, koska mahdollinen raskausdiabetes voi olla haitallinen myös vatsassani kasvavalle vauvalle, Lotta kertoo.

Alkujärkytyksen jälkeen Lotta kuitenkin päätti osallistua tutkimukseen. Siitä tuli hänelle käännekohta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Se sysäsi minut kohti parempia elämäntapoja. Aloin syödä useammin ja paremmin: kolme ateriaa päivässä ja niiden lisäksi vielä väli- ja iltapalan.

Lotan tytär Adele syntyi syksyllä 2009. Neuvolan jälkitarkastuksessa kävi ilmi, että raskauskilot olivat jääneet synnytyssaliin ja senkin jälkeen oli muutama kilo pudonnut.

Lue tämän linkin kautta tarkemmin, millaisia muutoksia ruokavalioonsa Lotta teki onnistuakseen.

Enemmän tasapainoa, vähemmän murehtimista

Ennen kuin Lotta onnistui pysyvässä painonhallinnassa, hän kipuili painonsa kanssa vuosia. Vaikka hän tiesi, kuinka laihdutetaan, aloittaminen oli vaikeaa. Aloittamisen jälkeen hän oli itselleen ehdoton.

– Omat aiemmat laihdutusyritykseni eivät koskaan kestäneet paria päivää kauempaa, koska sorruin aina syömään jotakin, jota en olisi saanut kuten, vaikka palan pizzaa. Seuraavaksi ajattelin, että nyt kaikki on pilalla, joten mitä väliä – ja söin koko pizzan.

Viimeiset yhdeksän vuotta Lotta on muuttanut elintapojaan ja paino on pudonnut hiljalleen. Siinä on auttanut erityisesti yksi tärkeä oivallus:

– Yksi tärkeimmistä oivalluksistani painonhallinnassa onkin ollut, että repsahdukset voi korjata eikä niitä saa käyttää tekosyynä palata huonoihin valintoihin.

Tällä hetkellä Lotta kertoo olevansa noin 10–15 kilon päässä lääketieteellisestä ihannepainostaan. Hän ei usko, että paino korreloi onnellisuuden kanssa, mutta kertoo olevansa nykyään tyytyväisempi elämäänsä kuin aiemmin.

– Kehonkuvani ja itseluottamukseni ovat nykyään parempia. Olen tasapainoisempi ja voin keskittyä muihin asioihin kuin painoni murehtimiseen. Pidän myös peilikuvaani viehättävämpänä.

Myös nämä oivallukset ovat auttaneet Lottaa painonhallinnassa:

1. Kalorien laskeminen on mainettaan kannattavampaa!

”On tärkeää opetella tietämään, mitä kaikkea syöty ravinto sisältää. Päivän syömiset kannattaa suunnitella niin, että ruuasta saa energiaa tarpeeksi ja riittävän usein. On tärkeää myös pitää siitä, mitä syö.”

2. Ajoitus on elämäntapamuutoksessa tärkeää.

”Älä sabotoi mahdollisuuksia asettamalla itsellesi mahdottomia tavoitteita mahdottomana ajankohtana. Jos käyt läpi avioeroa, vanhempasi tai lapsesi on sairastunut, olet saanut keskenmenon, töissä on yt-neuvottelut tai elämässäsi on jotakin muuta stressaavaa, ole armollinen äläkä kuormita itseäsi samalla vielä elämäntapamuutoksella. Anna itsellesi mahdollisuus onnistua, joten ryhdy muutoksen vasta, kun siihen on hyvä hetki.”

3. Laihtuminen kuuluu myös minulle.

”Aivan! Minä olen aivan yhtä todennäköinen onnistuja kuin kuka tahansa muukin. Ensimmäisten ylipainokilojen salakavala putoaminen sai minut ajattelemaan, ettei tämä ehkä olekaan vain fantasiaa, vaan asia, jota voin todella konkreettisesti tavoitella.”

4. Laihduttamisesta voi pitää taukoa.

”Koko ajan ei ole pyrittävä alaspäin, vaan aika ajoin voi olla hyvä idea vain harjoitella painossa pysymistä.”

5. Tee vain sellaisia muutoksia, joita pystyt noudattamaan loppuelämäsi.

”Jos tuntuu, että et voi elää loppuelämääsi ilman satunnaisia tai säännöllisiä irtokarkkeja, lasagneannoksia tai kuoharikännejä, kannattaa suunnitella uusi elämäntapa niin, että siihen kuuluvat edelleen nuo kaikki – kohtuullisissa määrin. Minulle laihduttaminen esimerkiksi vähähiilihydraattisella (ei spagettia eikä pullaa!) tai sokerittomalla ruokavaliolla olisi ollut sula mahdottomuus.”

Millaista liikuntaa Lotta harrastaa? Millaista ruokaa hän ei nykyään mieluusti syö tai osta kaupasta? Lue Lotan elämänmuutostarina kokonaisuudessaan tämän linkin kautta.

Lue myös:

Tutkimus paljasti treenin, joka on ylitse muiden, kun tavoitteena on hoikempi vyötärö

Löytyykö syy lihavuuteen persoonastasi? Yksi ihmistyyppi sortuu erityisen helposti herkkuihin

Peräti 90 prosenttia laihduttajista unohtaa tämän tärkeän asian

Pyllyyn puhkesi finni – mistä se kertoo? 13 hyvinvointi-ilmiötä, jotka puhuttivat meitä vuonna 2018

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt