3 rentoa periaatetta, jotka tehoavat paremmin kuin tiukka laihdutuskuuri – näillä vältät jojoilun ansan

Julkaistu:

Painonhallinta
Laihdutuskuuri ei aina ole paras keino painonhallintaan.
Joulun ja vuodenvaihteen juhlahumun jälkeen ensimmäinen ajatus voi olla, että herkuttelujen jälkeen on otettava tiukka linja.

Laihdutuskuuri ei kuitenkaan ole aina paras keino, syömisen psykologiaan ja syömishäiriöihin erikoistunut psykologi Katarina Meskanen kertoi aiemmin.

– Mitä tehokkaampi dieetti, sitä kovempi nälkä. Kehomme on rakennettu niin, että mitä pidempään ruokaa panttaa, sitä suurempi on tarve ahmia, psykologi sanoi.
Ruotsalainen treenibloggaaja Brita Zackari on tunnettu käytännönläheisistä ohjeistaan ja tulosten saavuttamisesta rennolla asenteella.

Zackari neuvoo kirjassaan Onko mun pakko treenata? (Gummerus, 2018) kolme yksinkertaista periaatetta, joiden avulla teet syömisestäsi taas tavallista ja vältät jojoilun ansan.

1. Älä kiellä itseltäsi mitään ruokaa

Zackari ymmärtää, että monen ensireaktio on, että esimerkiksi hiilihydraatteja pitäisi syödä vähemmän. Vanha totuus kuitenkin on, että jonkin ruoan kieltäminen on varma konsti saada ajatukset pyörimään juuri kielletyssä herkussa.

– Jos ajattelemme, että pizza on kielletty hedelmä, meidän on mahdotonta luoda siihen rentoa suhdetta. Päinvastoin, ajattelemme sitä koko ajan. Kehitämme pizzaan pakkomielteisen suhteen.

2. Jos välttämättä haluat jonkin säännön, niin lisää mieluummin kuin vähennä

– Lisää vihanneksia sen sijaan että päättäisit, ettet koskaan enää syö pikaruokaa, Zackari linjaa.

3. Mieti kaikkia syömiseen liittyviä mukatotuuksia

Esimerkiksi: treenin hyödyt eivät kumoudu, jos sen jälkeen syöt karkkia. Rakentamasi lihakset eivät häviä sillä hetkellä, kun karkki osuu suuhusi, Zackari muistuttaa.

Lisää kasvisten määrä puolen kilon ja kilon väliin

Kasvisten lisäämisen tutkitusta tehosta on puhunut myös lihavuustutkija ja ravitsemusasiantuntija Patrik Borg.

– Mitä painavampi ihminen, sitä enemmän kasvisten lisääminen laihduttaa, Borg sanoi.

Pelkästään kasvisten selkeällä lisäämisellä sulaa noin 3–5 liikakiloa, vaikkei tekisi mitään muuta muutosta.

– Lisää kasvisten määrä puolen kilon ja kilon väliin. Lähes aina kun syö – koskee myös aamupalaa ja välipalaa – kasviksia, hedelmiä tai marjoja pitäisi olla mukana nyrkin kokoinen annos, Borg sanoi.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt