Laihdutus

Kokeile uutta lajia – sulata ähky lempeästi pilateksella

Julkaistu:

Pilates
Pilatesohjaaja Julia Oraviston IS:n lukijoille laatimat harjoitukset tehoavat koko kehoon. Nappaa jumppamatto, laita video pyörimään ja kokeile!
Kehonhallintaan perustuva pilates ei välttämättä nosta sykettä mutta vahvistaa keskivartaloa yllättävän tehokkaasti. Eli täydellinen laji niille, joita ajatus hikijumpasta kammottaa.

– Pilates sopii kaikille, ja jos tavoitteenasi on kiinteytyminen, ehdottomasti se kehittää myös keskivartalon lihaksia, sanoo pilatesohjaaja ja BAY Helsinki -pilatesstudion perustaja Julia Oravisto.

– Erittäin tehokasta pilates on varsinkin silloin, jos sitoudut harjoittelemaan useamman kerran viikossa.

Pilates vahvistaa myös kehon syvempiä lihaksia, joita monet harjoittavat liian vähän.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Liikkeet saattavat ajoittain näyttää hämäävän pieniltä, mutta ne ovat hyvinkin tehokkaita, kun juuri oikeat lihakset saadaan tekemään töitä.

Jos olet aina halunnut kokeilla pilatesta tai muuten vain haaveilet kiinteämmästä keskivartalosta, tee 10 minuutin harjoitus heti tänään – tarvitset vain jumppamaton!
  • Pilatesohjaajat Julia Oravisto ja Merika Sjöberg näyttävät alla olevalla videolla harjoituksen alusta loppuun. Kokeile!

Ylävartalolle ja käsille suunniteltu harjoitus laittaa myös keskivartalon töihin.

– Vaikka pilateksessa keskityttäisiin harjoittelemaan tiettyä kehonosaa, koko keho on aina aktiivisesti mukana.

Harjoitus voi myös parantaa selän liikkuvuutta.

– On todella tärkeää saada vastaliikettä yläselän pyöristymiselle. Moni meistä istuu paljon, ja esimerkiksi puhelimen ääressä olemme eteenpäin kumartuneessa asennossa.

Voit tehdä harjoituksen 2–3 kertaa viikossa tai jos innostut, vaikka päivittäin.

– Harjoitus vahvistaa ylävartalon lihaksia, ja säännöllisen harjoittelun myötä vaikutus varmasti myös näkyy.
  • Pilatesohjaajat Julia Oravisto ja Merika Sjöberg näyttävät alla olevalla videolla harjoituksen alusta loppuun. Kokeile!

Jalka- ja pakaralihaksia on tärkeä harjoittaa koko kehon hyvinvoinnin vuoksi.

– Pilatesta pidetään joskus melko vaikeasti lähestyttävänä, mutta se voi olla myös hyvin yksinkertaista ja tehokasta. Harjoittelu sopii hyvin myös alavartalon lihasten vahvistamiseen, Julia Oravisto sanoo.

– Pakarat ovat todella tärkeät ihan jo selän hyvinvoinnin vuoksi.
  • Pilatesohjaajat Julia Oravisto ja Merika Sjöberg näyttävät alla olevalla videolla harjoituksen alusta loppuun. Kokeile!

Vaikkei selän kanssa olisi mitään ongelmia, selkärangan liikkuvuus on tärkeää kaikenikäisille.

Selkäongelmat ja yleinen kankeus ovat tuttuja vaivoja suomalaisille. Pilatesharjoituksella voit ehkäistä selkäjumeja.

– Nämä liikkeet voivat auttaa yleiseen kankeuteen ja pikkukipuihin, joita kaikille toisinaan tulee, Oravisto sanoo.

– Vakavampiin selkäongelmiin tulee etsiä muita hoitokeinoja, hän huomauttaa.

Harjoituksessa tehdään muun muassa kiertoliikkeitä, jotka ovat tärkeitä esimerkiksi välilevyjen hyvinvoinnille.
  • Pilatesohjaajat Julia Oravisto ja Merika Sjöberg näyttävät alla olevalla videolla harjoituksen alusta loppuun. Kokeile!

Kuinka nopeasti pilates sitten vaikuttaa?

Kuuluisimman määritelmän tästä on lausunut lajin kehittäjä Joseph Pilates. Hänen mukaansa 10 kerran jälkeen tunnet eron, 20 kerran jälkeen näet eron ja 30 kerran jälkeen sinulla on uusi keho.

– Tämä on aika radikaali lupaus! Oravisto naurahtaa.

– Mutta pitää paikkansa, että jos sitoudut harjoittelemaan pari, kolme kertaa viikossa, alat huomata kymmenen kerran jälkeen jo selkeän eron.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Tuoreimmat
    1. Juuri nyt
    2. Temptation Island Suomi -sinkut Emma ja Jenna lupaavat hyvin kostean ja kiihkeän kauden: ”Kyllä siellä lippistä kudottiin”
      Viihde
    3. Formulalupaus Niko Kari sopimukseen F3-sarjan kärkitallin kanssa: ”Olen erittäin luottavainen”
      Formula 1
    4. Hollantiin siirtyvää Euroopan lääkevirastoa uhkaa jättilasku Lontoon tiloista – sopimus ulottuu vuoteen 2039
      Ulkomaat
    5. Keskustan varapuheenjohtaja Anne Bernerin lähdöstä: ”Kitkeryyttä olisi varmasti lieventänyt se, että ehdokkuudesta olisi kerrottu etukäteen”
      Kotimaa
    6. Kummelin sketsi päätyi FC Barcelonan julkaisuun – suurseura purki pettymystään sketsihahmon tuskalla
      Mestarien liiga
    7. Toinen vanhemmista pahoinpiteli pikkuvauvan hengenvaarallisesti – kumpikaan ei saa syytettä, koska varmuutta tekijästä ei saatu
      Kotimaa
    8. Sokkotestasimme 18 ja 239 euron kahvinkeittimessä valmistetun Juhla Mokan – toinen kahvi voitti lukemin 5–3
      Ajankohtaista
    9. Ystävä lähetti Jethro Rostedtille lomaparatiisista kuvan, joka sai kiinteistövälittäjän järkyttymään – paljastaa karun todellisuuden
      Viihde
    10. Kilpailu- ja kuluttajavirasto perää järeämpiä aseita pikavippifirmojen valvontaan: ”Keinot ovat 70-luvulta”
      Taloussanomat
    11. Tellervo Koivisto kukitti 100-vuotiaan lentopalloilijan – myös presidentti Mauno Koiviston pelipaita nostettiin kattoon
      Lentopallo
    12. Näytä lisää