Näin voit syödä jouluna mitä haluat – vältä silti ähkyä, sillä pahimmillaan siitä voi seurata sairaalareissu

Julkaistu:

Joulu
Keskity syömiseen ja nauti makumaailmasta sen sijaan että ylensyöt vaikka väkisin.
Tuntuuko siltä, että jouluherkkujen syöminen stressaa jo nyt? Vai odotatko, että ”saat” mättää konvehteja ja torttuja aamusta iltaan? Kumpikaan malli ei taida olla kestävä.

Jospa kokeilisit syödä tänä jouluna intuitiivisemmin?

Yksinkertaistettuna intuitiivisuus tarkoittaa sitä, että kuuntelet kehosi tuntemuksia, kuten nälkää ja kylläisyyttä. Ideana on se, että keskityt syömiseen ja nautit makumaailmasta sen sijaan että syöt ähkyyn saakka tai popsit herkkuja aivot narikassa telkkaria katsellessa.

Tässä vinkkejä tietoisempaan syömiseen:

1. Anna itsellesi vapaus

Unohda ruokien luokittelu hyviin ja pahoihin. Syö mitä haluat, jos sinun tekee sitä aidosti mieli. Tiukka linja, kiellot ja kärvistely johtavat harvoin hyvään lopputulokseen. Mieti kuitenkin myös, onko elämäntapa-arvojesi mukaista, että vedät kokonaisen suklaakonvehtirasian?

2. Syö nälän ja kylläisyyden tunteen mukaan

Tekeekö sinun todella vielä mieli yhtä kinkkusiivua vai syötkö vain siksi, että ruokaa on niin paljon tarjolla? Lautasta ei tarvitse syödä tyhjäksi terveyden ja hyvän olon kustannuksella.

Älä pidä itseäsi koko päivää nälässä, vaikka illalla tarjolla onkin jouluherkkuja. Nälkiintyminen johtaa vain entistä helpommin ylilyönteihin ja kovaan syömishimoon.

3. Unohda joko tai -ajattelu

Tammikuussa aloitan uuden elämän! Kuulostaako tutulta ajatukselta? Joulunajan ei tarvitse olla yhtä kaloripommia vain siksi, että edessä on uuden vuoden alku. Opettele sen sijaan jo jouluna kohtuullisuutta.

Psykologi Katarina Meskanen kertoo olevansa kohtuusyömisen suuri kannattaja. Hänen mielestään kohtuudella voi nautiskella periaatteessa kaikkea, herkkujakin.

Kohtuullinen syöminen on ennen kaikkea sitä, että ei kiellä itseltään mitään. Se ei silti tarkoita, ruokaa kannattaa tankata joulupöydässä kuin pula-ajan lapsi ruotsinlaivan buffetissa.

Kannattaa pitää mielessä myös se, että muutaman päivän jouluherkuttelu ei vielä kaada painonhallintaa. On tärkeämpää, miten elää vuoden muina päivinä.

4. Vältä kaiken mahdollisen mättämistä

Kaikkea ei tarvitse mättää saati ylensyödä. Aattopöydässä voi nauttia vaikka vain kaloja ja jättää kinkun ja laatikot joulupäivälle.

Terveelle ähky ei ole vaarallista, mutta se voi johtaa kiusallisiin vatsavaivoihin, kuten närästykseen ja ummetukseen. Vaarallisen kovan syömisen estää kylläisyyden tunne. Elimistö suojelee itseään pahoinvoinnilla.

Sairaalla voi mässäilyn jälkeen olla pahimmillaan edessä reissu lääkäriin, jos runsas rasvainen ruoka aiheuttaa esimerkiksi sappikivikohtauksen.
Oman kehon kuuntelu on paras tapa myös syömismäärän arviointiin.

5. Liiku

Älä unohda pyhinä liikuntaa. Se saa mahasuolikanavan toimimaan, auttaa nälän ja kylläisyyden säätelyssä, kompensoi syömistä ja piristää oloa. Tee vaikka kävelylenkkejä tai kehonpainotreeniä kotona.

6. Pidä itseäsi silmällä

Suhtaudu itseesi lempeästi, mutta katkaise syöminen heti joulun jälkeen. Herkuttelua ei kannata jatkaa.

Jos herkuttelu uhkaa jäädä helposti päälle, mielessä kannattaa pitää liikunnan lisäksi vaaka. Brittitutkimuksessa selvisi, että vaa’alla käynti sekä tieto liikunnan vaikutuksista energiankulutukseen auttoivat ehkäisemään joulukilojen kertymistä.

Tulokset kertovat, että painoaan tarkkaileville ei tullut lisäkiloja päinvastoin kuin toisen ryhmän jäsenille. Jos tuntuu, että painon tarkkailusta on apua, käytä sitä. Se ei tarkoita sitä, etteikö samaan aikaan voisi myös opetalla intuitiivista syömistä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt