Nyt sitä on tutkittukin – tällä keinolla joulukilot voivat pysyä kurissa - Laihdutus - Ilta-Sanomat

Nyt sitä on tutkittukin – tällä keinolla joulukilot voivat pysyä kurissa

Tortuissa ja muissa makeissa herkuissa on yllättävän paljon energiaa.

Julkaistu: 14.12.2018 11:15

Omaa painoa, liikkumista ja syömisiä kannattaa tarkkailla.

Ruokaa, juomaa ja pirskeitä piisaa taas. Ilmankos joulunaikaan voi olla haastavaa pitää paino kurissa.

Syyllisyyden tunne jouluruokien syömisestä tai yhdestä kahdesta ylikilosta ei ole tarpeen. Jos herkuttelu ja kertyneet kilot kuitenkin uhkaavat jäädä helposti päälle, mielessä kannattaa pitää muutama perusasia. Nimittäin vaaka sekä liikunta.

Brittitutkimuksessa selvisi, että vaa’alla käynti sekä tieto liikunnan vaikutuksista energiankulutukseen auttoivat ehkäisemään joulukilojen kertymistä.

Mukana tutkimuksessa oli yli 270 henkilöä, jotka jaettiin kahteen ryhmään. Vain toisen ryhmän jäseniä kannustettiin tarkkailemaan painoaan ja heille annettiin yksityiskohtaista tietoa painonhallinnasta. Ryhmäläisten tavoitteena oli se, että paino ei nousisi joulunaikaan puolta kiloa enempää.

Tulokset kertovat, että painoaan tarkkaileville ei tullut lisäkiloja päinvastoin kuin toisen ryhmän jäsenille. Erot eivät olleet kovin suuria, mutta tutkimus antaa osviittaa siitä, että painonnousun aktiivisella ehkäisyllä on vaikutusta.

”Vältä ähkyä”

Ravitsemusterapeutti Annette Palssa kannustaa nauttimaan joulusta, mutta välttämään ähkyä.

– Ei ruoka muutu yhtään sen paremmaksi, jos sitä syö hirveän määrän. Vois miettiä, että tulisiko joulu vähemmälläkin syömisellä tai ilman ähkyä, hän sanoo.

Tässä hänen vinkkejään:

  1. Pohdi, mikä joulussa on tärkeintä ja mitä ruoka merkitsee. Syö sitä mitä oikeasti tykkäät. Ja mieti, onko elämäntapa-arvojesi mukaista, että vedät kokonaisen suklaakonvehtirasian?

  2. Liikkuminen ei ole kiellettyä. Kyllä joulunakin voi lenkkeillä tai käydä nostamassa punttia. Ulkoilu kompensoi syömistä ja piristää oloa.

  3. Kaikkea ei tarvitse ahmia kerralla. Aattona voi syödä vaikka vain kaloja ja jättää kinkun ja laatikot joulupäivälle.

  4. Jätä piparit, tortut ja suklaa vähemmälle. Kiloja kertyy helposti juuri niistä. Suklaarasia kannattaa esimerkiksi jättää kokonaan ostamatta, jotta konvehdit eivät ole kotona houkuttelemassa.

  5. Lisää joulupöytään kasviksia, kuten salaattia ja uunijuureksia.

  6. Proteiinipitoinen ruoka, kuten kala ja kinkku, ovat hyviä, koska ne pitävät nälkää poissa.

  7. Suhtaudu itseesi lempeästi, mutta katkaise syöminen heti joulun jälkeen. Herkuttelua ei kannata jatkaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?