Laihdutus

8 asiaa, jotka voivat tapahtua, jos jätät aterioita välistä

Julkaistu:

Painonhallinta
Paastoilulla on hyvät ja huonot puolensa.
Aamulla vain kahvia, lounasaika sujahtaa kätevästi ohi palaverissa. Moni saattaa ajatella, että tämä on hyvä tyyli pudottaa painoa.

Ei aivan. Jos yrittää väkisin rajoittaa syömisiä päivällä, jotta paino putoaisi, on haitallisella polulla. Jossain vaiheessa iskevä nälkä saattaa vain johtaa ahmimiseen ja noidankehä on valmis.

Toisaalta tutkimukset ovat antaneet viitteitä siitä, että järkevästi toteutettu paasto voi olla hyväksi. Sen on luvattu esimerkiksi pidentävän elinikää. Paasto voi olla myös toimiva laihdutusprojektin alkusysäys.

Yksi tunnettu paasto on pätkäpaasto 5:2. Siinä syödään normaalisti viiden päivän ajan, mutta kahtena päivänä kaloriensaanti tiputetaan neljäsosaan normaalista tasosta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Millaisia eri vaikutuksia aterioiden väliin jättämisellä voi olla?

1. Sudennälkä ja ahmiminen

Syömisen hallinta on usein vaikeampaa, kun ateriavälit venyvät. Jos energiansaanti jää päivän aikana vähiin, illalla voi iskeä niin kova nälkä, että koko ilta menee syödessä.

2. Vyötärölihavuus ja insuliiniresistenssi

Hiirillä tehty tutkimus paljasti, että aterioiden väliin jättäminen voi johtaa vyötärölihavuuteen ja insuliiniresistenssiin. Tutkimus tukee sitä ajatusta, että parhaiten laihtuu syömällä pieniä aterioita usein päivän aikana.

3. Vähemmän turvotusta

Tämä voi olla varsin myönteinen tuntemus. Kun paastoaa, ruoansulatuselimistö saa hetken rauhan eikä siellä muodostu esimerkiksi kaasuja, jotka voivat aiheuttaa herkimmille ikäviä vatsanväänteitä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

4. Pienempi sairausriski

Tutkimukset ovat antaneet viitteitä siitä, että lyhytaikainen paastoaminen voi pienentää riskiä sairastua diabetekseen, syöpään ja sydänsairauksiin. 2–4 päivän paastot voivat jopa vaikuttaa immuunijärjestelmään.

5. Väsymys

Kun verensokeri laskee, vireystila saattaa sukeltaa sen myötä.

– Hyvä kun jaksoin käydä kävelylenkillä ja pyörällä kaupassa. Paaston viimeiset tunnit jaksoin vain enää istuskella sohvalla, kuvaili hyvinvointi- ja ravintovalmentaja Sonja Sivonen vetämätöntä oloaan sen jälkeen kun hän oli paastonnut yli 40 tuntia.
Jos kokeilet esimerkiksi pätkäpaastoa, mieti huolella, milloin ateriat syöt ja että ne ovat riittävän ravitsevia ja täyttäviä, ravitsemusterapeutti muistuttaa Prevention-sivuilla.

6. Aineenvaihdunta hidastuu

Paastotessa aineenvaihdunta hidastuu, koska juuri mitään ei syödä, kertoo ravitsemusasiantuntija Patrik Borg.

The American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä julkaistussa tutkimuksessa ilmeni, että paastoaminen joka toinen päivä voi alentaa glukoosin sietokykyä ja romahduttaa aineenvaihdunnan.

Aineenvaihdunta palautuu Borgin mukaan kuitenkin entiselleen, kun syöminen jälleen aloitetaan.

7. Kilot eivät tuosta vain katoa

Monille paasto voi toimia piristävänä starttina laihdutusurakalle, sillä juuri paaston alussa paino yleensä kevenee rivakasti. Tämä kevennys ei ole kuitenkaan varsinaista laihtumista, vaan kyse on nesteen menetyksestä, suolen tyhjentymisestä ja lihasten pienentymisestä.

Tutkimus on antanut ymmärtää, että esimerkiksi 5:2 -pätkäpaastodieetti on pitkän ajan kuluessa tarkasteltuna yhtä tehokas kuin ruokavalio, jossa pienennetään päivittäistä kalorein saantia.

8. Mieliala huononee

Olet varmaan kokenut, että kova nälkä voi saada olon kiukkuiseksi. Ravinto- ja voimaharjoitteluvalmentaja Anu Marin kertoi olleensa ärtyneempi kun kiire ajoi syömään epäsäännöllisemmin.

Onko järkeä

Säännöllinen syöminen on todettu moneen kertaan hyväksi painonhallintakeinoksi.
Esimerkiksi pätkäpaastosta taas sopii odottaa lisää tutkimustietoa. Joka tapauksessa paaston vaikutukset ovat aina yksilölliset, Sonja Sivonen muistuttaa. Joku voi saada uutta energiaa, toinen vain päänsärkyä.

– Keskustelisin aina ennen paaston aloittamista lääkärin tai muun asiantuntijan kanssa sekä miettisin, onko paastossa järkeä. Maltti on paastoamisessa valttia, sillä keholle on aina yllätys kun se ei saakaan ruokaa.

Vältä paastoa, jos sinulla on:
  • Matala rasvaprosentti
  • Stressiä
  • Väsymystä
  • Diabetes, kilpirauhasen vajaatoiminta tai muita kroonisia sairauksia
  • Jos olet alle 18 tai yli 70-vuotias
  • Jos olet altis syömishäiriölle
  • Olet raskaana tai imetät
  • Olet uupunut tai masentunut

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt