Laihdutus

Allun vaatekoko pieneni XXXXXL:stä kokoon L – löysi itselleen sopivan tavan pudottaa painoa

Julkaistu:

Painonhallinta
”Painoa ei voi ottaa kerralla paljon pois, sillä silloin se tulee tuplana takaisin”, Allu tietää.
Joskus elämänmuutos syntyy kriisistä. Niin tapahtui 36-vuotiaalle Allulle. Kun hänen perhettään kohtasi kolmisen vuotta sitten raskas vastoinkäyminen, Allu tarvitsi omaa aikaa selvitäkseen sen yli.

– En pystynyt purkamaan tunteitani, mutta aloin mietiskellä ja kävellä metsässä.

Kävely ei ollut helppoa, sillä vaaka näytti tuolloin arviolta 170 kiloa.

– En voinut käydä normaalilla vaa’alla, sillä painoin niin paljon, että se sanoi vain error. Kun kävin vaimoni kanssa festareilla, pystyin punnitsemaan itseni siellä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Allu ei kuitenkaan miettinyt painoaan vaan sitä, että hänelle tulisi parempi olo. Samana syksynä hän alkoi havaita, että jotain oli toisin: vaatteet tuntuivat löysiltä. Paino oli alkanut tippua.

– Ajattelin, että alan kävellä vähän enemmän. Keksin myös oman dieetin. Otin kolme haarukallista ruokaa ja join sen päälle vettä. Kun olin juonut 5–6 desiä vettä, en enää ollut nälkäinen. Söin samaa ruokaa kuin aikaisemminkin, esimerkiksi perunaa ja jauhelihaa sekä porkkanaraastetta. Loput annoksestani annoin koiralle.

Vaaka alkoi näyttää muutakin kuin sanaa ”error”. Nimittäin 150 kiloa.


Lenkille!

Allu tiedosti, että hänen ”vesidieettinsä” oli tehoistaan huolimatta turhan tiukka kestääkseen pitkään. Niinpä hän noudatti sitä vain noin 3–4 kuukautta.

– Sitten aloin tehdä lenkkejä. Juoksin ensin 50 metriä, sitten 100. Aloin syödä enemmän salaattia enkä enää käyttänyt yhtä paljon voita kuin aikaisemmin. Sokerista luovuin kokonaan.

Aika lailla kaikki meni uusiksi.

– Ennen saatoin laittaa kahvin joukkoon neljä lusikallista sokeria.

Allu turvautui myös ravitsemusterapeutin apuun. Hän ei kuitenkaan halunnut noudattaa kaikkia saamiaan ohjeita.

– Ravitsemusterapeutti suositteli rasvatonta maitoa, mutta minulle se ei maistunut. Juon punaista maitoa vieläkin.

Omat valinnat ja oivallukset veivät Allua eteenpäin. Nyt hän on laihtunut yli 70 kiloa.


Juoksuharrastuksesta on tullut tärkeä. Allu on toista vuotta Turun Urheiluliiton maratonkoulussa ja harjoittelee sekä syö valmentajansa ohjeiden mukaan.

– Tämä on aika tiukka ruokavalio. Esimerkiksi tänään lounaaksi salaattia, kalaa ja omena, Allu tunnustaa.

Energiaa kuitenkin riittää. Lokakuussa Allu taittoi maratonin Budapestissä. Kaupungissa oli kuuma, joten ihan tavoiteaikaan juoksu ei osunut. Se ei tunnu miestä liiaksi harmittavan. Seuraavana ohjelmassa on maraton Kaarinassa ja joulukuussa Allu matkaa Portugaliin juoksuleirille. Juoksu koukuttaa.

– Se on päivän paras hetki. Omaa aikaa, jolloin saan olla rauhassa, Allu sanoo.

 

Virossa vanha lapsuuden kaveri käveli vastaan eikä edes morjestanut vaan käveli ohi. Illalla hän kirjoitti Facebookiin, että olitko se sinä, oletpa laihtunut paljon.

Pysyvä muutos

Allu painaa tätä nykyä hieman alle sata kiloa. Hän tietää myös, miten paino putoaa pysyvästi.

– Painoa ei voi ottaa kerralla paljon pois, sillä silloin se tulee tuplana takaisin. Alas pitää mennä pikku hiljaa.

Tavoitteena on painaa kahden vuoden kuluttua 85 kiloa. Valmentajan ohjeet luotaavat siinä eteenpäin.


Paitakoko on pienentynyt XXXXXL:stä L-kokoon, mutta Allun silmiin peilistä heijastuu sama mies kuin aikaisemminkin. Ulkomuoto on kuitenkin muuttunut, mikä ei ole jäänyt muilta huomaamatta.

– Virossa vanha lapsuuden kaveri käveli vastaan eikä edes morjestanut vaan käveli ohi. Illalla hän kirjoitti Facebookiin, että olitko se sinä, oletpa laihtunut paljon.

Vuosi sitten matkalla Ukrainassa Allu sai toistumiseen selitellä, että passikuvassa oleva mies todella on hän.

– Passissani on vanhat kuvat. Rajalla kutsuttiin joka kerta sivuun tarkistettiin, että olen tosiaan sama henkilö kuin passissa.

Allulle itselleen muutoksesta kertoo lähinnä hänen fiiliksensä.

– Minulla on kevyempi olo ja jaksan kaikkea, kuten mennä vaimon ja lasten kanssa ulos pururadalle. Ennen olin vain kotona ja katsoin leffoja, koska en jaksanut mitään.

Mikäli omia elämäntapoja mielii muuttaa, motivaatio on Allun mukaan jokaisen löydettävä itse.

– Tahto on tärkein, mutta yksin ei kannata jäädä, hän sanoo.

Oletko sinä tehnyt pienen tai suuren elämänmuutoksen? Lähetä viestiä ja mahdolliset kuvat osoitteeseen noora.valkonen@iltasanomat.fi.

Ote Allun ruokapäiväkirjasta

Aamiainen:
  • Appelsiini
  • Leipä + raejuusto + margariini
  • Rasvaton maito
Lounas:
  • Kypsää kalaa
  • Vihannessalaattia
  • Öljypohjainen salaatinkastike
  • Omena
Päivällinen:
  • Kypsää naudanlihaa
  • Perunaa ja parsakaalia
  • Tomaattia
  • Rasvaton maito
Välipala:
  • Puolikas banaani + kevytviili
Tarkat määrät on soviteltu Allun energiankulutuksen ja tavoitteiden mukaisesti.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt