Liikun ja liikun, mutta miksi en laihdu? 6 todennäköistä syytä - Laihdutus - Ilta-Sanomat

Liikun ja liikun, mutta miksi en laihdu? 6 todennäköistä syytä

Et ainakaan tiedä, oletko onnistunut, jos et mittaa tuloksiasi.

Liikunta auttaa painonpudottajaa, mutta muitakin asioita kannattaa huomioida.

17.10.2018 13:05

Jumppaa, juoksua, työmatkakävelyä. Mitä vanhemmaksi tulet, sitä tärkeämpää on, että liikunta on painonhallinnassa mukana. Se auttaa säilyttämään ja vahvistamaan lihaksia, jotka kuluttavat energiaa enemmän kuin rasva.

Mutta mitäs jos liikkuu ja liikkuu, mutta paino ei vain putoa?

Tässä 6 mahdollista sudenkuoppaa:

1. Et ole tarpeeksi kärsivällinen

Kaikki muutos vaatii aikaa. Jos pudotat rauhallisella tahdilla 200 grammaa viikossa, painosi putoaa vuodessa yli 10 kiloa. Se on jo aika hyvä määrä, eikö?

Pilko tavoitteesi pieniin osiin. Tällöin se ei tunnu niin isolta ja vaikealta saavuttaa.

2. Et mittaa kehittymistäsi

Mistä tiedät, oletko onnistunut, jos et mittaa tuloksiasi? Punnitse itsesi joka viikko. Ota ennen ja jälkeen kuvat. Pidä harjoituspäiväkirjaa ja seuraa, kuinka tuloksesi paranevat joka harjoituskerralla. Muista juhlia onnistumisia!

3. Et ole tarpeeksi armollinen itsellesi

Paino putoaa yleensä sykleittäin. Kahtena viikkona se saattaa laskea, mutta kolmantena viikkona tahti tyssää. Analysoi, mistä tyssäys johtuu, ja jatka eteenpäin. Syitä pysähtymiseen voivat olla huonosti nukutut yöt, viikonlopun juhliminen ja epäsäännöllinen syöminen.

4. Välttelet kaikkia herkkuja

Älä ole liian kriittinen syömistäsi kohtaan. Painoa pudottaessa saa ja pitää syödä.

Kerran viikossa syöty hampurilainen ei kaada kokonaisuutta, jos muut ateriat on koostettu järkevästi. Punnitse itsesi vaikka maanantaiaamuisin, jolloin lukema kertoo, onko edellisen viikon syöminen ollut oikealla tiellä. Olet löytänyt itsellesi oikean balanssin, jos viikonlopun hampurilaisesta huolimatta paino on pudonnut viikossa 100–500 grammaa.

5. Yrität liikaa

Alat tehdä kaikkea mahdollista kovalla höyryllä. Sinun ei kuitenkaan tarvitse urheilla yhtä monta kertaa viikossa kuin ammattiurheilija. Saat muokattua kehonkoostumustasi jo kahdella järkevästi toteutetulla lihaskuntoharjoituksella viikossa. Neljällä treenikerralla viikossa saat aikaan huipputuloksia.

Muutokset vaativat aikaa ja kroppa kannattaa totuttaa harjoitteluun pikkuhiljaa. Käännä elämäntapasi parempaan pienin muutoksin.

6. Sinulta puuttuu suunnitelma

Kirjoita kalenteriisi viikonloppuna, minä päivinä aiot seuraavalla viikolla liikkua. Harjoitukset tulevat varmemmin tehtyä, kun niille on varattu oma paikka kalenterista.

Suunnittele jo edellisenä iltana, missä välissä aiot hoitaa ruokailusi. Tee itsellesi eväitä, jos tiedät, että seuraavana päivänä saat juosta pää kolmantena jalkana. Näin pysyt energisenä.

Suunnittelun voi myös ulkoistaa ammattilaiselle. Hanki itsellesi valmentaja, joka tietää asiasta enemmän kuin sinä. Näin pystyt oikomaan mutkat ja säästymään suurimmilta sudenkuopilta. Tämän lisäksi sinulla on aina tuki lähellä, kun mietit, oletko menossa oikeaan suuntaan.

Kiitollisuus kannattaa

Entäs jos tämä viikko olisi elämäsi viimeinen? Jaksaisitko valittaa siitä, että joudut treenaamaan kuntosalilla? Nauttisit varmasti jokaisesta kyykystä ja punnerruksesta. Mieti, kuinka hieno mahdollisuus sinulla on toteuttaa itseäsi ja unelmiasi.

Voit myös olla esimerkkinä muille. Näytä, että olet valmis tekemään töitä, vaikka se ei olisikaan aina kivaa.

Asiantuntija: fysiikkavalmentaja Joni Urhola

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?