Laihdutus

Toistuvilla laihdutuskuureilla on 7 ikävää seurausta, jotka haluat välttää – ”Jo dieettien toistuminen kertoo siitä, etteivät ne toimi”

Julkaistu:

Painonhallinta
Parempi tapa ylipainon pudottamiseen on elämäntapojen pysyvä muutos.
Jo dieettien toistuminen kertoo siitä, etteivät ne toimi, sanoo syömisen psykologiaan erikoistunut psykologi Katarina Meskanen. Silti uuden laihdutuskuurin aloittaminen voi houkuttaa, jos dieetti lupaa, että ylipainoa putoaa tietty kilomäärä lyhyessä ajassa.

– Tiukat dieetit ovat suosittuja koska ne sisältävät lupauksen, että laihdut, kun vain lähdet tähän mukaan. Halumme uskoa parempaan on aivan valtavan voimakas, Meskanen sanoo.

– Monet kokeilevat erilaisia laihdutuskuureja siinä toivossa, että josko vielä tämä yksi olisi se, joka toimisi minulla.

Laihdutuskuurin alussa intoa ja tarmoa riittää, ja usein kuuri toimiikin aluksi.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Sitten se lopahtaa omaan mahdottomuuteensa. Varsinkaan tiukkaa dieettiä ei jaksa pidemmän päälle, puhti loppuu kesken.

Nälkää ja kylläisyyttä säätelevät viestit menevät sekaisin

Psykologi varoittaa, että toistuvissa laihdutuskuureissa piilee noidankehän riski. Fysiologinen noidankehä syntyy, koska moni laihdutuskuuri perustuu siihen, että keho näkee nälkää.

– Kun syömistä panttaa, sitä suurempi on fyysinen tarve ja halu syödä, ja sitä suuremmalla todennäköisyydellä ajautuu ahmimaan yli oman fysiologisen tarpeensa.

Jos ylensyömistä tapahtuu toistuvasti, vähitellen keho menettää kykynsä arvioida sopivaa syömisen määrää.

– Nälkää ja kylläisyyttä säätelevät viestit menevät sekaisin. Kun toistuvasti syö määrällisesti liikaa, vatsalaukku myös venyy ja määrälliseen ylensyömiseen tottuu – mikä alkaa nostaa painoa.

– Kun tähän taas reagoidaan laihdutuskuurilla eli panttaamalla syömistä, noidankehä on valmis.

Tiukat rajat johtavat todennäköisesti ylilyönteihin

Laihdutuskuurien psykologinen noidankehä syntyy siitä, että syömisen säännöstely ja tiukat rajat johtavat todennäköisesti ylilyönteihin.

Yksi reagoi ylilyönteihin palaamalla ankaraan kurinalaisuuteen, toinen ottaa hälläväliä-asenteen – koska lipeämisen jälkeen kaikki on jo pilalla, voi saman tien jatkaa syömistä.

– Mitä ankarampi ylilyönnin jälkeinen paluu kurinalaisuuteen on, sitä todennäköisemmin sama ilmiö toistuu, Meskanen sanoo.

Toistuvien laihdutuskuurien 7 ikävää seurausta:

1. Aineenvaihdunta hidastuu

Aineenvaihdunta hidastuu kuureilun seurauksena, sillä liian vähäinen syöminen tarkoittaa kehon näkökulmasta nälänhädän uhkaa.

– Kehomme pyrkii aina varautumaan ravitsemuksellisesti niukkoihin aikoihin. Jos keho saa jatkuvasti viestejä, ettei syödä ihan tarpeeksi, sen tulkinnan mukaan alkamassa on ravitsemuksellisesti niukempi aika, jolloin kannattaa alkaa säästää energiaa ja himmailla aineenvaihduntaa, Katarina Meskanen sanoo.

– Moni asiakkaani onkin aluksi sellaisessa tilanteessa, että hänen täytyy alkaa syödä lisää, jotta aineenvaihdunta aktivoituu. Kun keho on säästöliekillä, aineenvaihdunta on minimissään.

2. Kehonkoostumus muuttuu

Rajut kuurit muuttavat paitsi aineenvaihduntaa, myös kehon koostumusta, sillä niiden vuoksi menetetään paljon lihaskudosta. Jos paino palaa entisiin lukemiin laihdutuskuurin jälkeen, on todennäköistä, että se tulee takaisin pääasiassa rasvakudoksena.

3. Painonhallinta vaikeutuu

Liian vähäinen syöminen ja syömisen panttaaminen kasvattavat fyysisistä tarvetta syödä, mikä johtaa ylilyönteihin. Keho menettää toistuvan ylensyömisen vuoksi kykynsä arvioida sopivaa syömisen määrää, ja kun nälkää ja kylläisyyttä säätelevät viestit menevät sekaisin, on entistä vaikeampi välttyä painonnousulta.

4. Mieliala laskee

Rajut kuurit vaikuttavat käyttäytymiseen ja mielialaan kokonaisvaltaisesti.

– Keskittymiskyky huononee ja tarkkaavaisuus heikkenee, kun ajatukset pyörivät ruoan ja syömisen ympärillä. Voi tulla esimerkiksi alakuloisuutta ja ahdistuneisuutta tai kiukkuisuutta ja ärtymystä. Kun psyykkinen puskuri ei aivan riitä, pinna on kireällä koko ajan.

5. Arkielämä kapeutuu

Tarkasti rajattu laihdutuskuuri hankaloittaa arkielämää, sillä se pakottaa jatkuvasti mietiskelemään, missä ja minkälaista ruokaa voi syödä.

– Kuuri voi vaikuttaa myös myös perheen yhteisiin ruokailuhetkiin, jos muun perheen syödessä äiti tai isä juo pelkkää proteiinipirtelöä.

6. Itsetunto kärsii

Laihdutuskuurin epäonnistuminen voi vaikuttaa minäkäsitykseen, itsetuntoon ja pystyvyyden tunteeseen.

– Jos laihdutuskuuri ei onnistukaan tai paino palaa varkain, se aiheuttaa paljon hallaa itsetunnolle.

7. Syöminen voi häiriintyä

Pahimmassa tapauksessa rajut laihdutuskuurit voivat aiheuttaa sairastumisen syömishäiriöön.

– Riski on ehdottomasti olemassa, sillä syömishäiriöt alkavat tyypillisesti laihduttamisesta. Osa pystyy pitämään laihduttamisen ruodussa, mutta joillakin toistuva kuureilu kehittyy syömishäiriöksi.

Aloita pysyvä painonhallinta näin

  • Pienet ja maltilliset muutokset toimivat, vaikka niiden seuraukset eivät näy saman tien. Ylipainon vaiheittainen ja hidas pudotus voi kuulostaa tylsältä pikaratkaisuun verrattuna, mutta palauta mieleen, miten aiemmissa laihdutuskuureissasi on käynyt.
  • Syö määrällisesti riittävästi. Pyri syömään päivän aikana 3–4 tunnin välein. Syö kunnollinen aamiainen, lounaalla reilummin ja iltapäivällä välipala, jotta verensokeri pysyy tasaisena.
  • Vastusta halua muuttaa kaikki heti. Rajuilla kuureilla tavoitellaan suurta muutosta, mutta aloita sen sijaan mahdollisimman pienistä muutoksista. Kun muutokset ovat tarpeeksi pieniä, ne tulee tehtyä, mikä lisää pystyvyyden kokemusta ja kannustaa tekemään uusia hyviä muutoksia.
  • Lisää arkiliikuntaa vähitellen. Ei kannata ottaa tavoitteeksi tunnin hikijumppaa, jos sitä ei tule koskaan tehtyä. Portaiden kävely tai iltalenkki on sopivan pieni muutos, jonka voit tehdä heti tänään. Lisää sen jälkeen liikuntaa vähitellen.
  • Muuta tavoitettasi. Hyvinvointi ja hyvä olo omassa kehossa on parempi tavoite kuin kilojen pudotus tai kehon muokkaus. Kun tavoite ei siinnä 10 kilon päässä, se on läsnä joka päivä.
  • Huolehdi omasta jaksamisestasi. Nuku tarpeeksi. Vietä rentoa vapaa-aikaa ja yritä vähentää arkielämän stressiä. Jaksat paremmin ja pystyt panostamaan helpommin myös painonhallintaan.
  • Luovu sitku-elämästä. Moni ajattelee, että elämä alkaa vasta sitten, kun tietty määrä kiloja on poissa, ja siihen saakka oma elämä ja hyvinvointi ovat ikään kuin tauolla. Käännä tämä asetelma päälaelleen: lisää nautintoa ja mielihyvää tämänhetkiseen elämään. Kun haluat itsellesi hyvää, todennäköisesti haluat myös tehdä valintoja, jotka palvelevat hyvinvointiasi ja sitä kautta myös painonhallintaa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt