Laihdutus

”Herkuttelun jälkeen olo on läski, epämukava ja huono ja soimaan itseäni” – 7 hälytysmerkkiä syömisongelmasta

rac

Julkaistu:

Tunnesyöminen
Kaikenlaiset tunteet kuuluvat elämään, se kannattaa hyväksyä. Tunteita ei tarvitse syödä pois.
– Ajattelen kauhulla vaakaa, vaatekauppaa, niveliä ja verisuoniani. Kadehdin hoikkia ja nuoria, joiden näen nauttivan ruuasta lihomatta.

Näin kertoo 59-vuotias nainen Ilta-Sanomien syömiskyselyssä.

Oletko sinä syönyt suruun tai ahdistukseen tai palkinnut itseäsi ruoalla? Viime aikoina on puhuttu paljon niin kutsutusta tunnesyömisestä eli ylensyömisestä, jolla pyritään helpottamaan psyykkistä pahaa oloa.

– Sen perimmäinen tarkoitus on tunteiden säätely syömisen avulla eli se ei ole elimistön fysiologisen nälän vaan tunneperäisten tarpeiden tyydyttämistä ja oman olon helpottamista, määrittelee psykologi Katarina Meskanen.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Ahdistus, suru, pettymys, joskus ehkä ilokin ovat tunteita, joita voi pyrkiä tyydyttämään syömisellä. Tunnetarpeet ohjaavat silloin nälän sijaan syömistä. Syöminen itsessäänkin voi tuntua hankalalta – etenkin jos syöminen karkaa toistuvasti käsistä.

– Sen jälkeen tunnetaan tyypillisesti häpeää ja syyllisyyttä, Meskanen sanoo.



Jos grafiikka ei näy, voit katsoa sen tästä.



Jos grafiikka ei näy, voit katsoa sen tästä.

Ilta-Sanomien syömiskyselyn mukaan noin viidennes suomalaista syö usein suuria ruokamääriä kerrallaan ja kadottaa silloin hallinnan tunteen. Liki 35 prosenttia kertoo välillä tuntevansa syömisen jälkeen häpeää ja pettymystä.

Jokainen syö joskus yli oman tarpeensa.

– Jos se alkaa toistua, siitä tulee ongelma, Meskanen sanoo.

Häpeän tunne liittyy siihen, ettei kykene hallitsemaan itseään. Kyse ei ole vain siitä, mikä kaikki menee pieleen vaan myös siitä, mitä kaikkea syöminen ihmiselle edustaa. Ei ole harvinaista, että syömiseen kytkeytyvät käytös- ja ajatusmallit juontavat juurensa lapsuudesta. Hyvä ja huono voivat esimerkiksi määrittyä sen mukaan, mitä painaa.
  • Katso artikkelin yläpuolella olevalta videolta, miten elämää haittaavasta tunneperäisestä syömisestä voi päästä eroon.

Tunnesyöminen kertoo jostain

Tunnesyöminen on aina oire jostain. Taustalla voivat olla esimerkiksi lapsuuden kokemukset, syömistottumukset, stressi tai ihmissuhderistiriidat.

– Tunnesyöminen astuu elämään, kun ei ole muita keinoja helpottaa oloa. Siitä tulee vähän niin kuin paras kaveri tai kumppani tai puoliso, Meskanen kuvailee.

Joillakin ihmisillä syömisongelma voi puolestaan kummuta jatkuvasta ”laihduttelusta”.

– Moni kokee olevansa tunnesyöjä, mutta ei ehkä olekaan ja moni ei tunnista olevansa tunnesyöjä, mutta on, arvelee ravitsemusasiantuntija Patrik Borg.

Jos koko päivän panttaa syömisiä, ylensyöntiin voi päivän päätteeksi notkahtaa varsin helposti.

– Joillakin ihmisillä on elämänrytmi pielessä eli unet vähän falskaavat ja alkupäivästä syödään ohuesti, jolloin iltaan kasaantuu ahmimista, Borg sanoo.

Tähän voi auttaa yksinkertaisesti se, että alkaa syödä säännöllisemmin, mikä auttaa pitämään nälän kurissa.

 

Herkuttelun jälkeen olo on läski, epämukava ja huono ja soimaan itseäni. – Nainen, 29

Apua kannattaa hakea

Jos syömisessä on tempoilua tai se tuottaa ahdistusta, apua kannattaa hakea ja sitä on myös saatavilla.

Hillittömien laihdutuskuurien kierteen katkaiseminen on yksi tärkeä askel eteenpäin. Silloin saa enemmän henkisiä voimavaroja, joiden avulla voi alkaa käsitellä myös niitä asioita, joita tunnesyömisen takaa löytyy. Lisäksi voi alkaa etsiä uusia keinoja tunteiden käsittelyyn.

– Vaaditaan asennemuutosta, että voisikin hyväksyä tunteet. Kaikenlaisia tunteita kuuluu ihmiselämään. Ne ovat olennaisia ja ne kertovat meille jostain tärkeästä. Niitä ei ole tarkoitus syödä pois tai tampata maan rakoon, Katarina Meskanen sanoo.

Omiin tunteisiin kannattaa pikemminkin tutustua ja oppia elämään niiden kanssa.

Lue lisää: Anna, 41: ”Syöminen toimii kipulääkkeen lailla” – psykologi neuvoo 8 keinoa, joilla tunnesyömisen kierre katkeaa

Kyselyyn vastanneet kertovat

  • Herkkuövereiden jälkeen on huono olo, ja harmittaa kun tietää että se tekee vain huonoa omalle keholle. – Nainen, 35
  • Itsekurin puute välillä häiritsee. Pitäisi pystyä pidättäytymään houkutusten edessä. – Mies, 29
  • Palkitsen itseäni rankasta työpäivästä karkilla, jäätelöllä. Herkuttelun jälkeen olo on läski, epämukava ja huono ja soimaan itseäni. – Nainen, 29
  • Perinteinen: tätä en tee enää ikinä. Iltasyöminen ja suklaa ovat kompastuskivinä. – Mies, 43
  • Pettymys siitä, etten taaskaan pystynyt olemaan syömättä myöhään illalla. – Mies, 58

7 hälytysmerkkiä

  1. Liität syömisen kaikkiin tunteisiin. Se voi vaikuttaa painonhallintaan, olivat tunteet kuinka positiivisia hyvänsä.
  2. Turrutat ja tukahdutat tunteita syömällä. Saat silloin mielessä pyörivät huolet hetkeksi sivuun.
  3. Käsittelet tunteita syömiseen liittyvällä toiminnalla. Esimerkiksi kun kotimatkalla töistä mieleesi tulee jokin ikävä ajatus, menet ostamaan suklaalevyn ja rupeat välittömästi syömään sitä.
  4. Et voi katsoa elokuvaa ilman herkkuja. Jos pelkkä ajatuskin elokuvasta ilman leffaherkkuja tuntuu täysin mahdottomalta tai jopa ahdistavalta, ruoan viihdearvo on korostunut liiaksi.
  5. Jatkat syömistä, vaikka sinulla olisi jo hieman huono olo. Tai syöt suklaarasiasta nekin suklaat, jotka eivät edes miellytä.
  6. Olet noidankehässä. Syöminen antaa hetkellistä helpotusta, mutta myöhemmin siitä seuraa pettymys ja huono omatunto.
  7. Syöminen muuttuu toistuvasti ahminnaksi ja koet, ettet enää hallitse itseäsi.
Kirjallisuutta: Jonna Heinonen, Tunne syöminen; Katarina Meskanen, Pysäytä tunnesyöminen.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt