Anu Marin pääsi eroon paino-ongelmistaan syömällä enemmän: ”Olosta tuli huomattavasti parempi”

rac

Julkaistu:

Painonhallinta
Ravitsemusasiantuntija Patrik Borg ja voimaharjoitteluvalmentaja Anu Marin eivät usko laihdutuksessa kieltoihin ja kärvistelyyn.
Lisää liikuntaa ja säännöllistä syömistä. Kun voimaharjoittelu- ja ravintovalmentaja Anu Marin aloitti joitain vuosia sitten elämäntapamuutoksen, hän päätti olla järkevä. Kaikki ei kuitenkaan mennyt aivan niin kuin hän oli ajatellut.

– Yläasteelta saakka minulla oli ollut kiinteä painotavoite, 55 kiloa. Se oli semmoinen maaginen raja, joka tekee onnelliseksi kun sinne pääsee, Marin kertoo ajatelleensa.

Hän osallistui valmennukseen, jossa suositeltiin vähähiilihydraattista ruokavaliota. Samaan aikaan Marin treenasi kovaa. Se oli huono yhdistelmä.

– Jossain vaiheessa saavutinkin sen 55 kilon tavoitepainon, mutta olo oli aika surkea. Sitä edelsi aika, jolloin paino jojoilikin jonkin verran semmoisella viiden kilon välillä. Kun oma ajatus oli niin vahvasti painossa, tietysti ahdisti ja harmitti joka kerta kun paino nousi.

Ilo tuli vain siitä, kun vaakalukema heilahti alaspäin.

– Loppujen lopuksi en enää jaksanut nostaa salilla tyhjää tankoakaan maasta, Marin muistelee.

Välillä Marin meni vessaan itkemään. Kaikki ei ollut kohdillaan, vaikka muut saattoivat kehua hänen hoikistunutta ulkomuotoaan.

– Moni kommentoi minulle siinä vaiheessa, että kuinka minä näytän hyvälle. Samaan aikaan kuitenkin kipuilin sen kanssa, että en jaksakaan tehdä niitä asioita, joita olin aikaisemmin jaksanut.


Unohda kiellot

– Pitkää laihduttamista seurasi myös se, että syöminen tahtoi riistäytyä käsistä. Tuntui, että ei pääse karkkikauppojen ohi ilman että käy hakemassa sieltä suklaapatukoita, Marin kertoo yllättävistä ruokahimoistaan.

Lopulta hän kyllästyi ja päätti, että jotain pitää muuttaa.

– Ihan ensialkuun lähdin purkamaan ruokarajoitteita, joita minulla oli mielessäni ja ottamaan takaisin ruoka-aineita, joita olin pelännyt.

Niihin kuuluivat muun muassa hiilihydraatit ja sokeri. Samaan syssyyn ruokavaliosta putosi myös ravintolisiä.

– Lisäsin ruokaa, Marin sanoo.

Samalla hän jatkoi treenaamista. Tulokset alkoivat nousta. Se palkitsi.

– Olosta tuli huomattavasti energisempi ja parempi kaikin puolin. Ja kun ei jaottele ruokia kiellettyihin ja sallittuihin, se rauhoittaa syömistä.


Jätä vaaka

– Moni on tehnyt saman jutun kuin Anu kymmenen kaksikymmentä kertaa, sanoo ravitsemusasiantuntija Patrik Borg.

Ilta-Sanomien syömiskyselyyn vastanneista naisista 70 prosenttia kertoo, että heidän painonsa jojoilee jatkuvasti.



Jos grafiikka ei näy, voit katsoa sen tästä.

Tiukka linja, kiellot ja kärvistely johtavat harvoin hyvään lopputulokseen. Monen epäonnistuneen elämäntapamuutoksen taustalla väijyy myös itseinho, joskus suoranainen viha omaa kehoa kohtaan. Se ei kannata.

Onnistuneen painonhallinnan avaintekijä on se, että hyväksyy itsensä – eikä hirttäydy tiettyyn painotavoitteeseen.

– Jos nyt ihan ensimmäiseksi heittäisi sen vaa’an jorpakkoon ja lopettaisi siellä käymisen, Borg ehdottaa.

Pahista vaa’asta ei ole mieltä tehdä, mutta kun sen lukemiin saa vähän etäisyyttä, olo voi kummasti rauhoittua.

– Vaakalukema ei tosiaan tuo onnea, Anu Marin sanoo.
  • Kuinka usein kannattaa syödä? Entä vaatiiko laihdutus liikuntaa? Katso artikkelin yläpuolella olevalta videolta, mitä muita vinkkejä Anu Marin ja Patrik Borg antavat painonhallintaan.
Lue lisää: IS-kysely: Yli 70 prosenttia naisista haluaa laihduttaa: ”Lasken jatkuvasti, milloin voin syödä”