Laihdutus

Näin pysyt hyvässä kunnossa ilman treeniä – personal trainer Maikki kertoo, miksi vähätelty arkiliikunta tehoaa

Julkaistu:

Liikunta
Tiesitkö, että arkiaktiivisuus pitää meidät paremmassa kunnossa kuin varsinainen treeni?
Arjen tiimellyksessä kertyvä arkiliikunta, tai hyötyliikunta, tarkoittaa kaikkea sitä liikettä, joka ei ole treeniä tai suunniteltua treenisessiota. Usein sopivaa arkiaktiivisuuden määrää kuvataan 10 000 päivittäisen askeleen ottamisella.
  • Katso yllä olevalta videolta, miten tuo tavoite täyttyy melkein huomaamatta, kun pysytään pienessä liikkeessä päivän aikana.

Miksi aktiivista arkea?

Arjen liikunnalla on valtaisa merkitys hyvinvoinnillemme. Jos päivä kuluu pääosin työpisteellä istuen tai sohvalla makoillen, ei kropan kaipaamaa aktiivisuutta saa täyteen pelkällä juoksulenkillä tai tunnin salitreenillä. Hyötyliikunnan merkitystä usein myös vähätellään, mutta sillä on itse asiassa suurempi merkitys peruskunnon ja hyvinvoinnin ylläpitämisessä kuin varsinaisilla treenikerroilla. Hyötyliikuntaa harrastaville liikuntaa tulee huomaamatta, mikä tarkoittaa usein myös parempaa peruskuntoa passiivista arkea viettäviin nähden.

Kun pysymme aktiivisena, aineenvaihduntamme pysyy toiminnassa.

Nälänsäätelymme rakentuu päivittäisestä liikkeestä ja syömme luonnollisesti tarpeeksi paljon kulutukseemme nähden. Passiivisena nälän tunnetta ei välttämättä tule kunnolla, tai syömme sohvan pohjalla enemmän kuin olisi tarpeen. Hyötyliikunta pitää myös aivotoiminnan skarppina, mielen virkeänä ja kropan vetreänä. Lihasjumit, liikkuvuusongelmat ja erilaiset kiputilat vähenevät, ja nukumme paremmin.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Miten lisätä hyötyliikuntaa?

Erilaisia tapoja hyötyliikunnan lisäämiseen on paljon ja vain mielikuvitusta voi pitää rajana itselle parhaiten sopivien keinojen löytämiseen. Pelkästään askelmittarin lukemaan ei kannata juuttua, sillä päivittäisen liikkeen saa kasaan muillakin tavoilla. 10 000 askeleen kerryttäminen voi myös alkuun tuntua suurelta määrältä. Saavuttamatta jäänyt lukema jää helposti kummittelemaan mieleen vieden huomion pois muulta kertyneeltä aktiivisuudelta.

Tuttuina vinkkeinä hyötyliikunnan lisäämiseen voi pitää portaiden valitsemista hissin sijaan, kotiaskareiden, siivouksen ja ulkotöiden tekemistä, kauppakassien kantamista, tai seisomista palaverissa tai luennolla. Voit myös seisoa aina puhuessasi puhelimeen tai käyttäessäsi joukkoliikennettä. Palaverien tai luentojen välissä voit myös tehdä pienen taukojumpan tai käydä kävelemässä.

Jos työpaikallasi ei ole mahdollisuutta käyttää säädettävää pöytää tai työskentelet kotoa käsin, voit rakentaa korkeamman työpisteen vaikkapa laatikoista. Käytä rohkeasti luovia ratkaisuja! Hyötyliikunnan lisäämiseksi sinun ei tarvitse tehdä kaikkea kerralla, vaan aloita vähitellen. Jo se, että nouset ylös penkistä tai kävelet puolet portaista kokonaisen hissimatkan sijaan tekee sinulle hyvää!

Millä tavalla sinä aiot lisätä liikettä arkeesi?


Kerran viikossa Ilta-Sanomien verkkosivuille palstaa pitävä verkkovalmentaja, personal trainer ja ravintovalmentaja Maikki Marjaniemi antaa käytännönläheisiä vinkkejä terveellisempään ja virkeämpään arkeen sekä tehokkaaseen treeniin.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Maikki auttaa naisia tulemaan itsevarmoiksi, vahvoiksi ja terveiksi; ja stressaamaan ruokailusta, liikunnasta ja ulkonäöstä vähemmän.

Katso myös sarjan edelliset jaksot:

Näin paljon kannattaa lisätä hyvää rasvaa päivän jokaiselle aterialle – katso tarkat esimerkit

Lisää lihasta ja polta rasvaa – Maikin tehojumppa onnistuu kotona ilman välineitä

Muutamalla pienellä muutoksella saat energiaa päivään ja vältät iltanapostelut ja kiukkunälät

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt