Heidi vaihtoi saunakaljat sirt-ruokavalioon ja hymyilee nyt peilikuvalleen – näin hän onnistui - Laihdutus - Ilta-Sanomat

Heidi vaihtoi saunakaljat sirt-ruokavalioon ja hymyilee nyt peilikuvalleen – näin hän onnistui

Heidi vaihtoi oluen vihermehuun ja pikaruoan salaatteihin.

5.10.2018 19:00

Siihen tarvittiin yksi valokuva, jossa näkyi ylipainoinen, keski-ikäinen nainen. Heidi Mäkelä, 47, halusi muuttua.

– Olin aivan järkyttynyt. En ollut punninnut itseäni moneen vuoteen, mutta sen olin huomannut, että olin joutunut ostamaan koko ajan isompia vaatteita, Heidi sanoo.

Heidi kuvailee olleensa herkkujen syöjä ja kaljan ystävä. Saunajuomana olutta saattoi mennä parikin illassa.

– Tytär ehdotti, että voitaisiinko äiti koklata jotain, nimittäin sirt-ruokavaliota, Heidi kertoo.

Ruokavaliossa nautitaan erityisen runsaasti sirtuiinia sisältäviä ruoka-aineita, kuten lehtikaalia, kaprista, vihreää teetä ja tofua. Sirtuiinien tiedetään osallistuvan elimistön aineenvaihduntaan.

Sirt-dieetti toteutetaan osissa. Alkuvaihe on tiukin. Kolmena ensimmäisenä päivänä saa syödä tuhat kaloria, seuraavana neljänä 1500. Sitten on vuorossa kahden viikon ”ylläpitovaihe”. Tämä systeemi tuntui sopivan Heidille.

– Ensimmäisen tiukan viikon jälkeen ihmettelin, kuinka helppoa se oli!

  • Katso artikkelin yläpuolella olevalta videolta ravitsemusasiantuntija Patrik Borgin vinkit onnistuneeseen painonpudotukseen.

Hyvinvointivalmentajana ja hierojana työskentelevä tytär auttoi Heidiä muokkaamaan ruokavaliota sellaiseksi, että Heidi pystyi sitä ylläpitämään. Inspiraatiota hän sai joitain vuosia sitten julkaistusta kirjasta Sirt-dieetti – ”Kilot pysyvät poissa ja bonuksena terveydentila kohenee” (Gummerus).

– Halusin esimerkiksi pitää jonkun rentoutumisjuoman. Vaikka inhoan punaviiniä, aloin juoda sitä kun siltä tuntuu. Lantraan sitä puoliksi vedellä, Heidi kertoo.

Tammikuun puolivälin ja lokakuun alun välissä Heidi on pudottanut 15 kiloa. Painoa on nyt noin 52 kiloa.

Vasemmalla: Aloituskuva 15. tammikuuta 2018 (68,1kg / vatsanympärys 98 cm). Oikealla: 9. elokuuta 2018 (–15,1 kg / –22,4 cm).

Näin Heidi on muuttanut tapojaan:

1. Syöminen ennen ja nyt

– Ennen minulla oli yksi todella huono tapa. Menin yöllä syömään herkkuja kaapista. Suklaata ja pullaa, Heidi tunnustaa.

Illalla hän ”mätti mitä sattui”, kuten täytettyjä lihapiirakoita. Kasvikset loistivat poissaolollaan.

– Nyt teen esimerkiksi salaatin, jossa on kanaa, kaprista ja salaattia, Heidi kertoo.

Aamuisin Heidi valmistaa todellisen viherpommin. Juoman, johon tulee muun muassa lehtikaalia, rucolaa, mustikoita, varsiselleriä, inkivääriä, chiliä ja vihreää teetä. Hiljattain Heidi lisäsi juomaan myös hieman proteiinijauhetta.

– Juon sen kolmessa osassa joka päivä. Samassa saan jo ainakin puolet päivän kasvisannoksesta.

Pikaruoka ja pizzat ovat jääneet pois kuin itsestään.

– Kaljakin jäi.

Sunnuntai on viikon ”herkuttelupäivä”, jolloin Heidi nauttii esimerkiksi pihvistä ja perunoista sekä tummasta suklaasta. Sekin luetaan sirt-ruokiin. Arkipäivinä Heidi nauttii esimerkiksi hedelmistä.

– Kun istumme mieheni kanssa sohvalla telkkaria katsomassa, minä syön omenan tai esimerkiksi lakritsitaateleita ja hän suklaapatukan. Lokakuun alusta on tullut kuvioihin yksi herkuttelupäivä, jolloin saan syödä mitä haluan.

2. Vaatteet ennen ja nyt

Vaatekaappi on mennyt uusiksi vyötärönympäryksen kapenemisen myötä. XL-koon vaatteet ovat saaneet lähteä.

– Olen onneksi perinyt tyttäreltäni XS-koon vaatteita, joten uusiin ei ole mennyt rahaa.

Farkkuostoksilla tyttären kanssa Heidi herkistyi.

– Kun katsoin itseäni sovituskopissa, kyyneleethän siinä tuli, Heidi kuvailee.

Vihkisormuskin pyörii jo sormessa siihen malliin, että sitä pitää pienentää.

– Kun myyjä kysyi mieheltäni, kuinka paljon sormusta pitäisi pienentää, mieheni ohjeisti että 15 kiloa.

Sekä äidille että tyttärelle palkinnoksi levikset, kun -15 kilon tavoite saavutettiin.

3. Liikunta ennen ja nyt

Painonpudotusvaiheen aikana Heidi ei juurikaan harrastanut liikuntaa.

– Tein kuitenkin joka päivä kaksi minuuttia kestävän lankutuksen, koska olin kuullut, että se on tehokas. Olin yrittänyt tehdä sitä jo vanhana Heidinä, kun piti päästä vähillä. Satunnaisesti tein myös viiden kilometrin juoksulenkin.

Kun paino oli pudonnut 10 kiloa, juoksu alkoi kulkea ihan uudella tavalla.

– Ihmettelin, että miten juokseminen voi olla näin helppoa kun se oli ennen niin vaikeaa.

Syyskuun alussa Heidin ohjelmassa alkoi kiinteytysvaihe, johon kuuluu kolme salitreeniä viikossa. Hän tekee salilla muutakin kuin lihaskuntoilua, kuten treenaa kuperkeikkoja.

– Niin helpolta kuin sen kuulostaakin, kuperkeikka eteen ja taakse sujuvasti on tosi vaikeaa 47-vuotiaalle.

Kiinteytys alkoi salihommilla 1.9.2018 ( kuva 3.10.2018 / 52,9kg / –21,7cm ).

4. Olo ennen ja nyt

– En koe, että se oli huono ennenkään, mutta olen pirteämpi ja iloisempi ja peiliin on mukavampi katsoa, Heidi sanoo.

Hän ei aio palata vanhaan. Sirt-tyylinen ruokailu tuntuu istuvan arkeen ja omiin makumieltymyksiin hyvin.

– Olen yrittänyt korostaa, että tämä sopii minulle, jollekin toiselle sopii joku muu ruokavalio.

”Syksy, niin iloinen olen”, Heidi sanoo.

Tulevaisuudessa Heidi haluaa jatkaa itsensä ylittämistä.

– Viimeistään kun olen 50-vuotias, haluan tehdä vauhdissa kärrynpyörän ja voltin.

Tiukin tavoite lienee kuitenkin tupakoinnin lopettaminen. Suunnittelu ja valmennus sitä kohti on vastikään aloitettu.

Heidin tarinan kertoi ensimmäisenä MTV.

4.5.2018 (-10,7 kg / – 14cm )

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?