Kätesi kertoo, kuinka paljon lautaselle pitää koostaa proteiinia, rasvaa, hiilareita ja kasviksia – näin se toimii - Laihdutus - Ilta-Sanomat

Kätesi kertoo, kuinka paljon lautaselle pitää koostaa proteiinia, rasvaa, hiilareita ja kasviksia – näin se toimii

Tutun lautasmallin lisäksi on toinenkin tapa tarkkailla, ovatko annoskokosi kohdillaan.

25.9.2018 10:59

Mistä tiedän, minkä verran minun pitää syödä? Tämä kysymys on kirjailija, hyvinvointivalmentaja Kaisa Jaakkolan mukaan monen mielessä. Arjen pyörityksessä nälkä- ja kylläisyysviestit saattavat olla hukassa.

Kirjassaan Palaudu ja vahvistu (Tammi) Jaakkola suosittelee vertaamaan omaa nykyruokailua hyvän ravitsemuksen annoskoko-ohjeisiin. Esimerkiksi kämmenmitat – kämmen, nyrkki ja peukalo – ovat kätevä apuväline annoskokojen hahmottamiseen.

  • Katso artikkelin yllä olevalta videolta, miten annoskoot kannattaa koostaa kätevästi kämmenmittoja käyttäen.

Melko helppoa: kämmenen verran proteiinia, nyrkillinen hiilihydraatteja, ainakin nyrkillinen vihanneksia ja pari peukalollista rasvaa. Täydellinen ei tarvitse olla.

Mistä tiedän, olenko syönyt ihan liikaa?

Jokaisen energiantarve on yksilöllinen. Siihen vaikuttavat muun muassa työ, paino ja liikuntatottumukset. Mistä voi tietää, onko vaikka lounaan ruokamäärä itselle sopiva?

Jaakkola antaa nämä kaksi neuvoa:

  1. Jos sinulla on nälkä alle kahden tunnin kuluttua syömisestä, olet todennäköisesti syönyt liian vähän. Sisälsikö ateriasi kaikkia ravintoaineita? Proteiinin tai tärkkelyspitoisen hiilihydraatin puuttuminen tuo nälän nopeasti takaisin. Korjaa silloin ateriasi koostumusta ja/tai lisää ruokamäärää.

  2. Jos sinulla ei neljän tunnin kuluttua ateriasta ole nälkä, olet todennäköisesti syönyt liian paljon. Söitkö enemmän kuin kämmenmitat kehottavat? Jos ateriasi poikkesi niistä paljon, pienennä ateriakokoa ja/tai sen koostumusta.

Joku pärjää hyvin kolmella ruokailukerralla, joku tarvitsee kuusi. Mikä tärkeintä: hyvä syöminen ei ole täydellistä syömistä, vaan riittävän hyvää.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?