Tekeekö koko ajan mieli herkutella, vaikka ”ei pitäisi”? Siihen voi olla hyvin yksinkertainen ratkaisu - Laihdutus - Ilta-Sanomat

Tekeekö koko ajan mieli herkutella, vaikka ”ei pitäisi”? Siihen voi olla hyvin yksinkertainen ratkaisu

Ruuan tuoksukin herättelee halua syödä - kiljuvasta nälästä puhumattakaan.

Ruuan tuoksukin herättelee halua syödä - kiljuvasta nälästä puhumattakaan.

Julkaistu: 17.9.2018 8:18

Sorrutko helposti mielitekoihin? Rauhoittaako kaakaon juominen? Helpotatko stressiä suklaalla? Saatat olla tunnesyöjä.

Lähes jokainen ihminen syö välillä muusta syystä kuin fyysisen nälän takia. Tunnesyöminen on normaalia, mutta jos se haittaa elämää liikaa tai uhkaa terveyttä, silloin voi avun hakeminen olla tarpeen.

Laillistetut ravitsemusterapeutit Anette Palssa ja Maare Kauppinen tarjoavat tuoreessa Tunnesyöminen-kirjassaan neuvoja, ohjeita ja harjoituksia ongelmasta kärsiville.

He määrittelevät tunnesyömisen tilanteeksi, jossa tunteita pyritään säätelemään syömisen, syömättömyyden tai eri ruokien avulla.

Vaikka tunnesyömiseen usein liitetään ylipaino, läheskään aina tunnesyöjät eivät ole ylipainoisia. Normaalipainoisten tunnesyömistä tai vääristynyttä kehonkuvaa ja suhdetta syömiseen ei tunnisteta kovin hyvin.

– Vastaanotoille hakeutuu ihan normaalipainoisia ja hoikkiakin ihmisiä, vähän anteeksi pyydellen, ravitsemusterapeutit toteavat.

Nälkäkierteessä

Tunnesyömisessä voi olla kyse siitä, että ihannemittojen tavoittelussa syödään liian vähän ja kärsitään nälkää. Nälkä taas alentaa mielialaa, jolloin syömisestä tulee tapa nostaa mielialaa ja poistaa ikäviä tunteita.

Palssan ja Kauppisen mukaan painon liiallinen vahtiminen ei ole järkevää, sillä vaarana on, että syöminen vain lisääntyy.

Jos lihavuuden taustalla on tunnesyömistä, lihavuutta ei ratkaista laihduttamalla, vaan tunteisiin ja niiden säätelyyn pureutumalla.

– Jo pelkästään hyvän ruokarytmin löytyminen ja ravinnon riittävä saanti voivat tehdä ihmeitä myös painolle. Kun ihminen alkaa syödä säännöllisesti ja riittävästi, mielitekojen suurin voima yleensä katoaa, kirjassa todetaan.

Tunnesyöminen voi Palssan ja Kauppisen mukaan olla tyypiltään joko napostelua tai ahmimista.

Tunnesyöminen voi kehittyä ongelmaksi

Tunnesyöjän kannattaa mennä kauppaan mieluiten kylläisenä, virkeänä ja ostoslistan kanssa, sillä hän on altis mielihyvää tuottaville houkutuksille.

– On viitteitä siitä, että tunnesyöjillä mielihyväkokemus on ylikorostunut. Voimakas mielihyvähakuisuus liittyy muuhunkin kuin syömiseen. Mitä tärkeämmässä roolissa mielihyvä on, sitä useammin negatiivisiin tunteisiin ja masentuneisuuteen reagoidaan syömällä.

Tunnesyömisestä voi kehittyä ongelmaksi, kun elämässä on liikaa kuormitusta ja vaikeita elämänvaiheita.

– Tunnesäätelyssä voi olla vaikeuksia: ei ole keinoja käsitellä tilannetta. Hyvin usein taustalla on myös lapsuuden aikaisia haasteita. Se voi myös olla oire käsittelemättömästä häpeästä tai keino selvitä häpeän tunteesta. Myös tunnesyöminen voi aiheuttaa häpeää.

Lähes jokaisesta tulee jonkinasteinen tunnesyöjä, jos nukkuu huonosti, tekee pitkän työpäivän ja syö sen aikana liian vähän.

Sekä miesten että naisten ongelma

Negatiivisia tunteita säädellään usein makeilla ja runsasrasvaisilla ruoilla, joita nautitaan mieluiten yksin, muiden katseilta piilossa.

– Tyypillisesti maitopohjaiset, rasvaa ja sokeria sisältävät ruoat rauhoittavat, koska ne muistuttavat koostumukseltaan äidinmaitoa. Jos alakoululaisena, yksin kotona nautittu kaakao ravitsi ja lohdutti, kaakao ja suklaa lohduttavat edelleen aikuisena. Yhtä hyvin lohtu voi tulla vaikka makkarasta, oliiveista tai juustovoileivistä, sanoo Palssa.

Hänen havaintojensa mukaan tunnesyöminen ei ole ikä- eikä sukupuolisidonnaista.

– Ehkä keski-ikäiset naiset puhuvat siitä enemmän, mutta tunnesyöminen on yhtä lailla vanhojen kuin nuortenkin naisten ja miesten ongelma. Miehet ehkä käyttävät ilmaisua ”stressisyöminen” tai ”alkoholilla nollaaminen”.

Moni myös luulee olevansa tunnesyöjä, vaikka onkin tosiasiassa vain nälkäinen, koska syö liian vähän, liian harvoin ja liian yksipuolisesti.

– Lähes jokaisesta tulee jonkinasteinen tunnesyöjä, jos nukkuu huonosti, tekee pitkän työpäivän ja syö sen aikana liian vähän. Kun siinä tilassa menee kauppaan, harva pystyy toimimaan järjellä ja harkiten, Palssa korostaa.

Näin eroon tunnesyömisestä

  • Vaali säännöllistä ruokarytmiä, syö 3–5 tunnin välein, 3–6 kertaa vuorokaudessa.

  • Syö riittävästi ja vältä nälkää.

  • Pyri syömisen sijaan harjoittelemaan tunteiden säätelyä ja irti päästämisen taitoa.

  • Mieti, millaista elämää haluat elää.

  • Lopeta laihduttaminen, sillä se vain pahentaa tunnesyömistä.

  • Lisää hiilihydraatteja liikuntaa edeltävälle aterialle tai välipalalle.

  • Kokeile iltapalaksi kaurapuuroa, marjoja ja raejuustoa. Saat hyviä hiilihydraatteja ja laadukasta proteiinia tukemaan hyvää unta.

  • Syömisen hallinta paranee, kun aamulla, lounaalla ja päivällisellä syöt proteiineja reilummin.

  • Kun äkillinen voimakas mielihalu iskee, pysähdy ja kysy itseltäsi ”mikä nyt on?” Tutkaile kehoa ja mieltä: oletko nälkäinen, yksinäinen, väsynyt tai jotain muuta?

  1. Silmän nälkä: Ruokamainos kesken elokuvan saa lähtemään jääkaapille, tai kaunis kattaus houkuttaa syömään.

  2. Kosketus- / tuntonälkä: Ruuan koskettaminen sormilla voi tuoda tyytyväisyyttä. Ruuan tunteminen suussa tuo nautinnon tai inhoreaktion.

  3. Korvan nälkä: Mieliteko herää ruuanvalmistuksen äänistä tai näkkileivän rouskutuksesta.

  4. Nenän nälkä: Hajut vaikuttavat alkeellisesti ja voimakkaasti alitajuntaan. Ruuan tuoksu herättää halun syödä.

  5. Suun nälkä: Tekee mieli makeaa tai tulista ruokaa.

  6. Vatsan nälkä: Tyhjyyden tunne ja kurina vatsassa.

  7. Kehon, eli solujen nälkä: Fysiologista nälkää, joka johtuu energiavajeesta. Voi tuntua heikotuksena pääkipuna tai käsien tärinänä.

  8. Mielen nälkä: Mieli voi sanoa, että lautanen on syötävä tyhjäksi. Mieli asettaa rajoituksia, jotka voivat tulla kaukaa lapsuudesta tai laihduttamisen seurauksena.

  9. Sydämen nälkä: Syömme rauhoittaaksemme tai lohduttaaksemme itseämme. Syömme erilaisiin tunteisiin: iloon, suruun, ahdistukseen, yksinäisyyteen, tylsyyteen, stressiin.

Tuoreimmat osastosta