Laihdutus

Vältä 5 yleistä virhettä – näin pääset pysyvästi eroon kesäkiloista

Julkaistu:

Painonhallinta
Vaikka kesäkilot ahdistaisivat, älä aloita pikadieettiä.
Jos työvaatteet kiristävät kesän jälkeen, ensimmäinen päähän pälkähtävä ajatus voi olla tiukan laihdutuskuurin aloittaminen.

– Kun huoli itsestä ja ärsytys omasta painonnoususta syntyvät, asian haluaisi ratkaista heti – vaikka järjellä ajatellen kuitenkin tiedämme, ettei paino-ongelmia voi ratkaista nopeasti, sanoo ravitsemusterapeutti Anette Palssa.

Ylipainoon havahtumista Palssa pitää sinänsä hyvänä asiana.

– Ei ole mitään syytä märehtiä mennyttä mutta on hyvä rehellisesti todeta, että kiloja on päässyt kertymään liikaa – eikä sivuuttaa asiaa ostamalla isompia vaatteita.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kun tilanne on todettu, kaikenlaisia paniikkiratkaisuja kannattaa ehdottomasti välttää, sillä kaikki uusiksi -ajatteluun liittyy monenlaisia sudenkuoppia.

– Mustavalkoinen kuuriajattelu on juurtunut meihin syvälle. Sen sijaan että aloitat laihdutuskuurin, mieti mieluummin, mikä kesällä oli se olennainen ero arkeesi, josta ylipaino kertyi.

– Joitko enemmän alkoholia, liikuitko vähemmän, söitkö enemmän makeaa?

 

Voit aivan hyvin olla juomatta – se on monesta syystä suositeltavaa – mutta huomaa, että täyskieltoihinkin liittyy tietty kuurimaisuus. Jos alkoholi siis kuuluu elämääsi kesän jälkeenkin, palauta käyttö siihen, minkälaista haluaisit sen olevan jatkossakin.

Arjen teot ratkaisevat

Seuraavaksi kannattaa miettiä, mitkä teot arjessa auttavat pääsemään kohti normaalipainoa.

– Jos olet käyttänyt loman aikana alkoholia enemmän, sen voit tarkistaa ensimmäiseksi. Usein viininjuonti vähenee automaattisestikin arkeen siirtyessä.

Tarkastele myös ruokavaliota – miten sitä voisi keventää?

– Syö säännöllisesti, syö kunnon ruokaa, ota kasviksia, Palssa kertaa terveellisen syömisen periaatteet.

– Painottaisin kasvisten lisäämistä, koska siitä on niin monella tavalla hyötyä.

Laihtuminen ottaa aikansa

Ravitsemusterapeutti muistuttaa, että jos ylipainoa on kertynyt parin kuukauden ajan, laihtuminen ei tapahdu parissa viikossa.

– Laihdutus ei ole pikamatka, jonka voit juosta täysillä loppuun, vaan ennemminkin kestävyyslaji.

Siksi Palssa suositteleekin opettelemaan terveelliset elämäntavat jo painon laskuvaiheessa.

– Se työ on kuitenkin tehtävä, koska laihdutuskuuri ei opeta elämäntapamuutosta, hän perustelee.

– Jos et opettele elämäntapamuutosta jo laihdutusvaiheessa, sinun pitää ensin laihduttaa – jonka jälkeen olet ehkä hiukan nääntynyt – ja sitten pitäisi vielä jaksaa muuttaa elämäntapatottumukset.

Vältä nämä virheet:

1. Kevennät syömistä vähentämällä kalorit minimiin, koska haluat tuloksia välittömästi

– On tosiasia, etteivät nopeat, tiukan linjan dieetit toimi kovin kauan. Elimistön nälänhätä on niissä hirveän suuri, ja tutkimusten mukaan tiedämme, ettei itsekuri kestä ikuisesti. Siksi pikakuurit usein päättyvät yhtä nopeasti kuin ovat alkaneetkin.

– Tee muutoksia vähitellen ja vähennä syömisiä pikkuhiljaa. Näin huijaat aivoja tottumaan pienempään annoskokoon, eikä se tunnu yhtä kamalalta kuin kaiken muuttaminen kertarysäyksellä.

2. Kiellät itseltäsi kaikenlaisen nautiskelun, sillä kesällä on lähes päivittäin tullut herkuteltua tai juotua viiniä

– Voit aivan hyvin olla juomatta – se on monesta syystä suositeltavaa – mutta huomaa, että täyskieltoihinkin liittyy tietty kuurimaisuus. Jos alkoholi siis kuuluu elämääsi kesän jälkeenkin, palauta käyttö siihen, minkälaista haluaisit sen olevan jatkossakin.

– Makean suhteen moni kokee, ettei pysty vähentämään asteittain. Jos siltä tuntuu, parin viikon sokeri- tai herkkulakosta ei ole mitään haittaa, mutta normalisoi tilanne sen jälkeen.

– Selvittele myös makeanhimon taustoja. Jos kyse on tunnesyömisestä, karkkilakko ei ole tilanteeseen oikea keino, vaan ratkaisua pitäisi hakea tunnesyömisen syistä.

3. Koska liikunta on kesällä jäänyt, ryhdyt nyt himoliikkujaksi

– Kun aloitat liian kovalla teholla, keho pistää vastaan, jonka seurauksena innostuskin lopahtaa.

– Parin kuukauden liikuntatauon aikana kunto on selvästi laskenut, joten aloita pienemmillä liikuntamäärillä. Jos liikuntasi on kesällä ollut mökkipuuhastelua, viikossa riittää aluksi kaksi jumppakertaa, joista toinen on kevyempi.

– Järkevästi rakentamalla kunto nousee aika nopeastikin. Malta lisätä kertoja ja tehoja vasta sitten, kun huomaat että kunto on jo hiukan kohentunut. Näin motivaatiokin säilyy pidempään.

4. Kun arki kiireineen alkaa, et ehdi kiinnittää huomiota uneen

– Unella on olennainen merkitys palautumiseen ja sitä kautta painonhallintaan.

– Liian vähällä unella ja runsaalla liikunnalla ajat itsesi uupumistilaan. Liikunnan kannalta olisikin tärkeää ihan ensimmäiseksi korjata unirytmi, jotta saisit nukuttua riittävästi ja palauduttua liikunnasta.

5. Stressaat paluuta arkeen ja sitä, saatko kesäkilot laihdutettua

– Jos olet stressikierteessä, kehon hälytysjärjestelmä on jatkuvasti päällä. Silloin käy todella helposti niin, ettei paino laske.

– Jokainen meistä on ajautunut tietynlaiseen arkeen, jonka muuttaminen stressittömämmäksi voi olla todella hankalaa. Yritä kuitenkin vaikuttaa stressiin, sillä kuten uni, stressitilakin vaikuttaa palautumiseen ja edelleen painonhallintaan.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt