Laihdutus

Miten hyvin aineenvaihduntasi oikeasti toimii? Vastaa 18 kysymykseen ja ota selvää

Julkaistu:

Aineenvaihdunta
Kun kitukuuri loppuu, kilot tuppaavat herkästi palamaan takaisin.
Oletko koko ajan laihdutuskuurilla? Jojoileeko painosi jatkuvasti? Kehosi on jo saattanut väsähtää siihen.

– Jatkuvasta tai toistuvasta laihduttamisesta hidastunut aineenvaihdunta voi näkyä väsymyksenä, immuniteetin heikkenemisenä, jaksamisen ongelmina sekä vaikeutena hallita syömistä ja hallita painoa. Normaalilla tehollaan toimiva aineenvaihdunta taas auttaa voimaa paremmin, sanoo Laihdutuskoodi-kirjan (Otava) julkaissut ravinto- ja voimaharjoitteluvalmentaja Anu Marin.

Jos olemme kitukuurilla eli hyvin vähänenergisellä ruokavaliolla, keho pyrkii hidastamaan laihtumista. Se on yksi elimistön keino selviytyä tiukasta tilanteesta. Kun kitukuuri aikanaan loppuu, aineenvaihdunta on matalalla ja ruokahalu kohonnut. Kiloja alkaa Marinin mukaan kertyä takaisin, kun energiansaanti nousee äkillisesti, mutta aineenvaihdunta ja hormonitoiminta eivät ehdi mukaan muutokseen.

Testaa – tunnetko aineenvaihduntasi!

Tämä kysymyspatteristo auttaa arvioimaan, miten kehosi tällä hetkellä voi. Ota kantaa väittämiin sen mukaan, miten ne sopivat olotilaasi. Vastaatko väitteisiin kyllä vai ei?
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
  1. Tunnen olevani jatkuvasti väsynyt.
  2. Minulla on lihaskipuja.
  3. Minulla on lihasheikkoutta.
  4. Minulla on ollut rasitusmurtumia.
  5. Minulla on vaikeuksia nukahtaa, heräilen öisin tai liian aikaisin aamulla.
  6. Olen väsynyt, vaikka nukkuisin 9 tuntia yössä.
  7. Kehoni ei kestä treeniä, ja tunnen oloni uupuneeksi treenin jälkeen.
  8. Minulla on keskittymisvaikeuksia tai muistiongelmia.
  9. Olen usein ärtynyt tai pahantuulinen.
  10. Uupumus estää minua tekemästä haluamiani asioita.
  11. Minulla on todettu krooninen väsymysoireyhtymä.
  12. Sairastun helposti.
  13. Kärsin ahmimiskohtauksista.
  14. Minulla on häiritsevää makeanhimoa.
  15. Minulla on enemmän vatsaongelmia kuin aiemmin ja tunnen, että olen herkistynyt usealle ruoka-aineelle.
  16. Seksi ei kiinnosta.
  17. Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta.
  18. Olen jatkuvasti laihdutuskuurilla / minulla on jojolaihdutusta.
Laske pisteesi!
  • Jos vastasit kyllä 0–3 kertaa, aineenvaihduntasi voi hyvin.
  • Jos vastasit kyllä 4–6 kertaa, hylkää laihduttaminen ja keskity aineenvaihdunnan parantamiseen.
  • Jos vastasit kyllä ainakin 7 kysymykseen, laita ruokavalion ja liikunnan isot linjat vähitellen kuntoon.

Miten edetä, jos kyllä-vastauksia tuli runsaasti?

  • Tarkista, että treenaat säännöllisesti ja että palaudut kunnolla treenikertojen välillä.
  • Keskity riittävään energiansaantiin ja terveellisiin valintoihin. Kivijalkoja ovat: säännöllinen syöminen 3–4 tunnin välein, proteiinin ja kasvisten nauttiminen jokaisella aterialla, terveellisien rasvojen syönti päivittäin. Ota tärkkelyspitoisia hiilihydraatteja mukaan vähintään kahdelle päivittäiselle aterialle.
  • Nuku 8–9 tuntia yössä.
  • Pyri vähentämään mahdollista stressikuormaa.
– Jos muutokset eivät onnistu itse, apua kannattaa hakea ammattilaiselta. Riippuen mihin apua kaipaa, kyseessä voi olla lääkäri, psykologi tai valmentaja, Marin sanoo.

– Aggressiivinen laihduttaminen yleensä vain lisää ongelmia. Kannattaa keskittyä laihduttamisen sijaan pieniin ja helppoihin elämäntapamuutoksiin ja opetella nauttimaan elämästä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt