Laihdutus

Lassi, 19, vaihtoi pikaruuan kotiruokaan – pudotti 55 kiloa

Julkaistu:

Laihdutus
Hurjaan painonpudotukseen riitti, että Lassi Hänninen vaihtoi pikaruoan kotiruokaan.
Vielä joitakin vuosia sitten Lassi Hänninen voi huonosti niin fyysisesti kuin henkisesti. Epäterveelliset elämäntavat, rasvainen ruoka ja vähäinen liikunta, olivat kerryttäneet nuoren miehen varteen 120 kiloa. Liikkuminen kouluun hengästytti, eikä hän jaksanut koulupäivän jälkeen tehdä juuri muuta kuin istua kotona.

– Olin nuoresta asti ollut aika pyöreä. Paino alkoi tippua, kun aloin liikkua ja syödä terveellisesti. Sen kummempia vippaskonsteja ei tarvittu, Hänninen kertoo.


16-vuotiaana kuopiolaisnuori oli juuri aloittanut sosiaali- ja terveysalan opinnot ammattikoulussa. Opintojen alussa oli terveystarkastus, jossa terveydenhoitaja huomautti nuorelle ylipainon terveyshaitoista. Terveydenhoitaja otti puheeksi myös elämäntavat ja kysyi, voisiko niitä muuttaa. Uusi opiskeluryhmä ja uudet luokkakaverit motivoivat niin ikään elämänmuutoksessa.

– Nuorempana minulla ei ollut hirveästi kavereita, eikä senkään vuoksi tullut kovin paljon käytyä ulkona. Kun sitten tutustuin ihmisiin, aloin saada kavereita, käydä enemmän ulkona ja liikkua.


Pizzat ja alkoholi vaihtuivat kotiruokaan ja liikuntaan

Ennen Hänninen söi paljon pizzaa ja muita rasvaisia herkkuja. Lisäksi hän tupakoi ja käytti alkoholia. Elämäntaparemontin myötä hän jätti niin alkoholin, tupakan kuin pikaruoan taakseen. Tilalle tulivat tavallinen suomalainen kotiruoka ja säännöllinen liikunta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Nykyään käyn melkein joka ilta parin kilometrin lenkillä hölkkäämässä.

 

Siihen pystyy, jos vain haluaa ja on valmis tekemään sen eteen jotain. Minullekin sanottiin, että se on minulla geeneissä, että olen niin iso. Mutta ei se ollut totta.

Vielä 55 kiloa sitten Hännisen itsetunto oli huono. Koulukaverit nimittelivät häntä läskiksi ja hän alkoi olla kyllästynyt ilkuntaan.

– En vain jaksanut kuunnella enää sellaista, enkä halunnut olla enää niin lihava.

Noin vuoden ajan 176-senttinen mies on painanut vain 65 kiloa. Hurja määrä kiloja on karissut reilussa kolmessa vuodessa. Ulkonäkö on muuttunut niin paljon, että vanhat tutut eivät enää edes tunnista Hännistä.


Olo on ihan erilainen kuin ennen

– Olo on ihan täysin päinvastainen kuin ennen. Nykyään on paljon helpompi elää itsensä kanssa ja katsoa itseään peilistä.

Terveellistä ja monipuolista ruokaa hän saa syödäkseen koulussa. Kotona nuori mies tykkää laittaa itse tavallista kotiruokaa.

– Kaikki ylimääräinen ja epäterveellinen ruoka on jäänyt kokonaan pois.

Hänninen uskoo, että hänen esimerkkinsä osoittaa, että laihdutus on mahdollista kenelle tahansa.

– Siihen pystyy, jos vain haluaa ja on valmis tekemään sen eteen jotain. Minullekin sanottiin, että se on minulla geeneissä, että olen niin iso. Mutta ei se ollut totta.

Eivätkä elämäntapamuutoksen hyödyt pääty tähän. Laittamalla terveellistä kotiruokaa kotona säästää pitkän pennin verrattuna siihen, että eläisi roskaruoalla, 19-vuotias laboranttiopiskelija huomauttaa.

– Vaatekaappi on uusiutunut kokonaan. Varmaan mahtuisin kaksi kertaa vanhoihin vaatteisiin.

Laihdutuskuurit pannaan

Painonhallinnassa pysyviä tuloksia saavutetaan todennäköisimmin maltillisilla elämäntapamuutoksilla. Sisätautien ja kliinisen ravitsemuksen erikoislääkäri, professori Aila Rissanen julistaa varsinaiset laihdutuskuurit pannaan.

– Elämäntapamuutoksen pitää olla laadultaan sellainen, että sen pystyy säilyttämään loppuikänsä. Se ei ole mikään kuuri, Rissanen sanoo.

Nopea laihduttaminen johtaa helposti ilmiöön, jota Rissanen kutsuu ”sisäsyntyiseksi kannibalismiksi”. Laihduttaessa menettää aina rasvakudoksen lisäksi myös rasvatonta kudosta eli lihasta ja luuta.

Perimä määrää, kuinka paljon laihtuessa menettää rasvaa ja kuinka paljon muita kudoksia.

Perusaineenvaihdunnan taso riippuu rasvattoman kudoksen määrästä. Kun se vähenee, energiankulutus laskee. Silloin lihoo helposti uudelleen.

Ainoa keino estää painon nousu uudelleen on silloin hyvin aktiivinen liikkuminen. Siihen saa sitoutua pysyvästi.

Lisäksi luukudoksen hupeneminen altistaa osteoporoosille. Naisilla painonhallintaan pitäisikin Rissasen mukaan kuulua stressitön, iloa tuottava liikunta.

– Varsinkin naisilla on kaksi asiaa, joista kannattaa pitää kiinni. Toinen on se, joka on korvien välissä ja toinen se, joka on lihaksessa ja luussa. Ne pitävät naisen tiellä pitkään.