Laihdutus

Asiantuntija arvioi 5 trendidieettiä: Kaksi yli muiden, osa pitkällä tähtäimellä kestämättömiä

Julkaistu:

Painonhallinta
Jos esimerkiksi on lihavuutta ja diabetestaipumusta, on erityisen suotavaa, että ruokavalio sisältää paljon proteiinia ja kasviksia, lihavuustutkija sanoo.
Hyvä ruokavalio sisältää vähintään puoli kiloa kasviksia ja riittävästi hyvää proteiinia. Näin toteaa lihavuustutkija, professori Aila Rissanen, joka arvioi Ilta-Sanomien pyynnöstä viisi trendidieettiä: ketogeenisen, Välimeren dieetin, fleksauksen, Paleon ja Dashin.

– Paleota lukuun ottamatta nämä kaikki ovat pääsääntöisesti ihan kelvollisia ruokavalioita, hän summaa, mutta muistuttaa, ettei kaikkien tarvitse syödä yhden ja saman mallin mukaan.

– On hyvä, että ravitsemusohjauksessa ymmärretään yhä paremmin yksilöllisyyden merkitys. Jos esimerkiksi on lihavuutta ja diabetestaipumusta, on erityisen suotavaa, että ruokavalio sisältää paljon proteiinia ja kasviksia. Jos taas taipumusta ei ole ja sokerit ovat kunnossa, hiilihydraattien määrää ei ole välttämätöntä rajoittaa.

Ketogeeninen dieetti

Sisältää erittäin vähän, vain 50 grammaa hiilihydraattia, päivässä. Kyseinen määrä vastaa kahta leipäpalaa ja yhtä banaania. Dieetissä rasvojen määrä on suuri. Keho pyritään saamaan ketoosiin, jolloin keho käyttää rasvaa ja sen aineenvaihduntatuotteita (ketoneja) ensisijaisena polttoaineena.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Plussat:
  • Saattaa sopia joillekin yksittäisille ihmisille.
  • Runsasproteiininen ruokavalio on ok, mutta on tärkeää varmistaa, että käytettävä rasva on monityydyttymätöntä.
Miinukset:
  • Pitkällä aikavälillä tämä ruokavalio on kestämätön eikä sen noudattaminen ole mahdollista.
  • Monet keskeiset ruoka-aineryhmät, kuten hedelmät, vihannekset, maitovalmisteet ja täysjyvätuotteet puuttuvat.
Huomio:
  • On suositeltavampaa valita tavanomaisempi runsasproteiininen dieetti ketoosia tavoittelevan dieetin sijaan.

Välimeren dieetti

Sisältää runsaasti tuoreita hedelmiä ja vihanneksia, kokojyvätuotteita, pähkinöitä ja siemeniä, palkokasveja, kalaa ja oliiviöljyä. Ruokavalioon kuuluu vain vähän lihaa, lihavalmisteita ja maitotuotteita. Prosessoitua valmisruokaa vältetään, mutta alkoholia, lähinnä punaviiniä voi nauttia kohtuullisesti.

Plussat:
  • Terveellinen ruokavalio, jolla voi ehkäistä sydänsairauksia, syöpää ja diabetesta.
  • Ruokavalio on hyvä silloin kun se sisältää paljon kasviksia ja riittävästi hyvää proteiinia.
Huomio:
  • Terveellinenkin ruokavalio voi johtaa lihomiseen, jos ruokaa syödään liikaa.
  • Kohtuullinen määrä viiniä ei naisella tarkoita viinilasillista joka päivä.

Fleksaus

Joustava, kasvispainotteinen ruokavalio tiukan kasvis- tai vegaanisen ruokavalion sijaan. Kannustaa syömään enemmän kasvipohjaisia ruokia, mutta maltillinen lihansyönti on sallittua. Lihattoman maanantain viettäminen on yksi tapa fleksata.

Plussat:
  • Suomalaiset syövät liian vähän kasviksia, joten on hyvä, jos fleksaamalla saavutetaan edes minimimäärä 500 grammaa päivässä.
  • Joustava ruokavalio on parempi kuin liian tiukka. Silloin sitä pystyy noudattamaan pitkästi ilman erityisiä ponnistusta.

Paleo

Kivikautista metsästäjä-keräilijä-kansan ruokavaliota jäljittävässä Paleossa syödään runsaasti tuoreita ruoka-aineita, kuten hedelmiä ja kasviksia. Vältetään prosessoitua lihaa, vehnä- ja maitotuotteita, puhdistettua sokeria ja viljapohjaisia ruokia. Sallittuja ovat vähärasvainen liha, kala, hedelmät ja vihannekset, munat, pähkinät ja siemenet.

Plussat:
  • Paljon kasviksia ja proteiinia sisältävä ruokavalio.
Miinukset:
  • Ei sisällä riittävästi kalsiumia.
  • Keskeiset ruoka-aineet, kuten täysjyvävilja ja vähärasvaiset maitotuotteet puuttuvat.
Huomio:
  • Ehdottomuuden sijasta kannattaa valita kultainen keskitie.

Dash

Suositaan mahdollisimman ravintorikasta ruokaa, vältetään tyhjiä kaloreita ja rajoitetaan suolan määrää. Ruokavalio sisältää runsaasti kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Lisäksi käytetään täysjyväviljaa, perunaa, palkokasveja, pähkinöitä ja siemeniä sekä vähärasvaisia tai rasvattomia maitotuotteita. Suositaan kalaa, myös kanaa, mutta vain vähän punaista lihaa.

Plussat:
  • Pohjarakenne on erittäin hyvä, ei juuri poikkea kotimaisesta suosituksesta.
  • Sopii oikein hyvin niille, jotka pystyvät rajoittamaan suolan käyttöä.
Miinukset:
  • Tiukka.
  • Suolan vähentäminen 4,3 grammaan ei välttämättä ole helppoa.
Huomio:
  • Kannattaa tehdä ruokavaliosta yksilöllinen ja itselle sopiva, sellainen, jota on helppoa noudattaa loppuelämä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt