Laihdutus

4 tehokkaalta tuntuvaa mutta väärää tapaa hallita painoa, joihin sinäkin ehkä sorrut

Julkaistu:

Painonhallinta
Resursseja on turha tuhlata yksityiskohtien miettimiseen, koska silloin niitä jää vähemmän käytettäväksi olennaisiin isoihin linjoihin, kertoo uutuuskirja.
Ylipainon pudottamiseen löytyy monenlaisia kikkoja ja ohjeita, ja ravintolisien sekä superfoodien valikoima on kaupoissa suurempi kuin koskaan aiemmin.

Niin houkuttelevilta kuin erilaiset konstit kuulostavatkin, todellisuudessa laihdutus ja painonhallinta on varsin arkista puuhastelua – päivittäisiä tekoja, joita toistat vuodesta toiseen, muistuttaa ravinto- ja voimaharjoitteluvalmentaja Anu Marin uutuuskirjassaan Laihdutuskoodi – Kolme vaihetta kohti hoikkaa ja vahvaa kehoa (Otava).

Marin neuvoo keskittymään laihdutuksessa ja painonhallinnassa vain oleelliseen. Hän listaa neljä merkkiä, jotka kielivät siitä että tuhlaat resurssejasi.

– Jos huomaat keskittyväsi seuraaviin asioihin laihduttaessa, koeta jättää ne vähemmälle ja suunnata huomiosi tärkeämpiin aiheisiin.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
  1. Lisäravinteet, superfoodit ja kevyttuotteet
  2. Ruoka-ainerajoitteet ja -kiellot
  3. Ruokavalion täydellisyyden tavoittelu
  4. Ruoan laadun liiallinen ja pakonomainen korostaminen (esimerkiksi: kaiken on pakko olla luomua)
Marin perustaa neuvonsa siihen, että omia resursseja on turha tuhlata yksityiskohtien miettimiseen, koska silloin niitä jää vähemmän käytettäväksi olennaisiin isoihin linjoihin.

– Käytä aikasi keskittyen ruokailun ja treenaamisen säännöllisyyteen ja unen priorisointiin ennemmin kuin vitamiinien napsimiseen tai superfoodien ravintosisältöihin, hän tiivistää.

Älä rakenna itsellesi ruokavankilaa

Anu Marin muistuttaa kirjassaan myös, ettei kukaan syö vahingossa hyvin. Uudet elämäntavat vaativat aina opettelua.

– Kohtuus kaikessa on tärkeämpää kuin ruoka-aineiden karsiminen, sillä kiellot vievät huomion pois olennaisesta.

Hyvä periaate kieltojen sijaan onkin keskittyä lisäämään ruokavalioon hyviä asioita: pehmeitä rasvoja päivittäin sekä proteiinia ja kasviksia jokaiselle aterialle.

– Näin vähennät ruokaa kohtaan tuntemaasi stressiä etkä tule rakentaneeksi itsellesi ruokavankilaa.

Ruokamäärien arviointiin ei Marinin mukaan tarvita vaakaa, vaan silmämääräinen tai esimerkiksi kämmenmittaan perustuva arvio riittää. Tärkeämpää on opetella tunnistamaan kylläisyyden ja nälän tunteet ja opetella syömään niiden mukaan.

– Kylläisyys tuntuu fyysisenä tunteena vatsassa. Kyseessä on mielihalu, jos maha on sopivan kylläinen, mutta haluaisit silti jatkaa syömistä. Nälän ja kylläisyyden tunteiden tunnistaminen, ja mielihalun ja nälän erottaminen toisistaan ovat osa syömisen taitoa.

Lähde: Anu Marin: Laihdutuskoodi – Kolme vaihetta kohti hoikkaa ja vahvaa kehoa (Otava, 2018)

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt