Laihdutus

10 tehokasta tapaa pudottaa painoa ilman liikuntaa ja erityistä ruokavaliota

Julkaistu:

Painonhallinta
Missä ja miltä syöt tai mitä juot, vaikuttavat yllättävän paljon painoon.
Hikirääkkiä ja jatkuvaa kieltäymystä. Voiko ilman niitä tosiaan vaikuttaa omaan painoon? Voi ja kannattaa – kaikki tavat, joita jaksaa ylläpitää pidempään ovat tehokkaampia kuin äärimmäiset vaihtoehdot.

Kerroimme myös viime viikolla painonhallintaa helpottavista neuvoista, jotka ovat hyvin yksinkertaisia - kiinnittämällä huomiota esimerkiksi lautasen kokoon. Jutussa haastateltu lihavuustutkija kertoo havainnoistaan lautasen kokoon liittyen ja kertoo, miten ”suuruuden psykologia” voi vaikuttaa arjen pienissä päätöksissä. Pitkällä aikavälillä jokapäiväiset teot vaikuttavat eniten:

Tämä helppo kikka vaikuttaa syömäsi ruoan määrään täysin automaattisesti – ”Et tarvitse tahdonvoimaa, etkä itsekuria”

Myös näillä asioilla voit saada painon laskuun tai välttää turhaa lihomista:

1. Syö pienemmältä lautaselta

Lautasten ja kulhojen mitat vaikuttavat enemmän kuin arvaatkaan siihen, kuinka ison annoksen syöt. Kun lautasella on enemmän ruokaa, sitä tulee myös syötyä enemmän. Siksi tutkijat pitävät 25:tä senttiä sopivana lautasen läpimitan ylärajana.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

2. Ole tarkka siitä, mitä ostat

Mitä enemmän ostat kotiin ruokaa sitä enemmän syöt. Edullinen kilo- tai litrahinta taas voi ohjata ostamaan kaloritiheitä ruokia ja juomia isoissa pakkauksissa. Pysähdy miettimään kaupassa, onko tarkoituksesi tosiaan ostaa mahdollisimman halvalla paljon kaloreita.

3. Nuku kunnolla

Stressinhallinta ja uni ovat painonpudotuksen peruslähtökohta, jonka pitää olla kunnossa. Ne ovat listan kärjessä, koska tutkimusnäyttö univaikeuksien ja stressin yhteydestä lihomiseen on niin vahva.

4. Lisää kasviksia

Mitä painavampi ihminen, sitä enemmän kasvisten lisääminen laihduttaa. Vaikkei tekisi mitään muuta muutosta kuin lisäisi kasviksia, laihtuu 3–5 kiloa.

5. Unohda sokerijuomat – ja alkoholi

Jos tapanasi on juoda mehuja, limsoja ja muita sokerisia juomia, niiden käytön lopettaminen laihduttaa, jopa 3–4 kiloa. Alkoholin suurkulutuksen vähentäminen voi laihduttaa vieläkin enemmän.

6. Tee terveellisempi välipala

Säännöllinen ateriarytmi on yksi painonhallinnan kulmakivistä. Hyvä ja terveellinen välipala koostuu kasviksista, hedelmistä, marjoista ja proteiinista. Välipalakeksit ja -patukat voivat paisuttaa vyötäröä, sillä ne eivät välttämättä pidä nälkää kauaa loitolla, ja ne saattavat sisältää paljon kaloreita.

7. Muista proteiini

Proteiinia kannattaa sisällyttää päivän jokaiseen ateriaan aina aamupalasta lähtien. Proteiinipitoinen aamupala voi vähentää epäterveellisten välipalojen napostelua vielä illalla. Proteiini pysyy vatsalaukussa pidempään ja antaa täydemmän olon.

8. Pureskele ruoka kunnolla

Hotkiessa ruokaa tulee ahmittua helposti enemmän kuin on tarpeen. Aivosi tarvitsevat aikaa ymmärtääkseen, että olet kylläinen. Syö siis hitaasti ja nauti ruoastasi, jolloin aivosi saavat mahdollisuuden vastaanottaa signaalit kylläisyydestä.

9. Syö vain pöydän ääressä

Tällöin pystyt todella ajattelemaan, mitä syöt. Jos syöt samalla kun katsot TV:tä, surffaat netissä tai vaikka vain luet, keskittyminen karkaa pois ruoasta ja ylisyöminen on liki väistämätöntä.

10. Älä syö suoraan pakkauksesta

Jos syöt suoraa pakkauksesta, et voi millään tavoin seurata kuinka paljon olet syönyt. Silloin päädyt helposti syömään enemmän kuin huomaatkaan.

Lue myös:

7 väärää luuloa painonhallinnasta, jotka on syytä kumota – kyse ei ole vain ”pahisruoista”, itsekurista ja liikunnasta, ravitsemusasiantuntija kertoo

Anna, 41: ”Syöminen toimii kipulääkkeen lailla” – psykologi neuvoo 8 keinoa, joilla tunnesyömisen kierre katkeaa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt