Laihdutus

Tällainen on hyvä aamupala – esimerkki myös huonosta vaihtoehdosta

Julkaistu:

Aamupala
Jos aamupala jää välistä, annoskoko voi paisua päivän muilla aterioilla.
Aamupalan olisi hyvä olla noin neljännes tai viidennes päivän kaikista syömisistä. Monen aamuateriointi tuppaa kuitenkin jäämään väliin tai turhan kevyeksi. Miksi aamupalaa kannattaa arvostaa? Kysyimme tätä ravitsemusterapeutti Kati Laineelta.

Miksi aamupala on niin tärkeä?

Aamupala vaikuttaa syömisen hallintaan ja päivän muihin ruokavalintoihin. Jos aamupala jää syömättä, annoskoko paisuu ja muiden päivän aterioiden aterioiden laatu kärsii herkästi. Elimistö on hukassa, koska se ei ymmärrä, miksi ruokaa ei tulekaan yön paastotilan jälkeen.

Entä jos ei vaan maistu?

Aamupalan syömistä voi opetella. Jos tuntuu, että mitään ei mene alas, tee eväät ja syö ne töissä heti kun vain on mahdollista. Olisi hyvä ehtiä syömään jotain ennen lounasta.

Entä jos ei vain ehdi?

Valmista aamupala, esimerkiksi tuorepuuro tai voileivät illalla valmiiksi jääkaappiin. Aamulla ne on helppo napata mukaan.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Millaista aamupalaa ei kannata syödä?

Yönkin aikana kroppa asettuu paastotilaan, joten pahinta on se, että ei syö mitään. Toiseksi huonoin vaihtoehto on pelkkä kahvi tai hyvin yksipuolinen aamupala. Kovin raskas rasva- ja proteiinipitoinenkaan aamupala ei välttämättä ole hyvä ajatus – olo voi käydä aika raskaaksi pekoni- ja muna-aterian jälkeen eikä ravintoaineiden saanti ole kovin monipuolista.

Mitkä ovat hyvän aamupalan elementit?

Hyvässä aamupalassa on jotain kaikista ruoka-aineryhmistä. Joku kuitupitoinen viljatuote, kasviksia, marjoja tai hedelmiä, hieman hyvälaatuista rasvaa sekä proteiinia. Proteiini jää helposti uupumaan, vaikka se pitää nälkää parhaiten lounaaseen saakka.

Esimerkkiaamupaloja:
  • Puuro + kananmuna tai raejuustoa ja marjoja
  • Kaksi leipää, joiden päällä on margariinia, kevytjuustoa tai kalkkunaleikkelettä ja kasviksia + jugurtti
  • Tuorepuuro tai smoothie ovat myös hyvä, jos ei ole ruokahalua. Niihin saa sekoitettua kaikki ainekset, kuten kaurahiutaleita, rahkaa, marjoja ja pähkinöitä.

Millaisia vaikutuksia hyvällä aamupalalla on painonhallintaan ja vireystilaan?

Tasapainoinen aamupala linjaa verensokerin aamusta saakka hyvälle tasolle. Painonhallinnassa siitä on paljon hyötyä: ei tule tarvetta napostella yhtä herkästi ja annoskoko pysyy kohtuullisena. Verensokerin tasaisuus ehkäisee myös väsymystä.

Lue lisää: Nainen teki 3 muutosta aamupalaan ja paino alkoi pudota

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt