Laihdutus

Tämä helppo kikka vaikuttaa syömäsi ruoan määrään täysin automaattisesti – ”Et tarvitse tahdonvoimaa, etkä itsekuria”

Julkaistu:

Painonhallinta
Lautasten koko on vuosikymmenten mittaan suurentunut.
Muistatko vielä lapsuudenkodin ruokalautaset? Ne olivat luultavasti pienemmät, kuin nyt käyttämäsi astiat.

Lautasten ja kulhojen koko vaikuttaa enemmän kuin arvaatkaan siihen, kuinka ison annoksen syöt, sanoo suomalaisten lihavuutta pitkään tutkinut professori Pertti Mustajoki.

– Ulkomaiset tutkijat ovat todenneet, että lautasten koko on vuosikymmenten mittaan suurentunut. Vahva käsitykseni on, että näin on tapahtunut Suomessakin, Mustajoki sanoo.

Professorilla on myös omakohtainen kokemus aiheesta. Kun hänen perheessään uusittiin vuosikymmeniä sitten häälahjaksi saatu astiasto, Mustajoki luki sattumalta samaan aikaan tutkimuksia siitä, että isoilta lautasilta tulee syötyä automaattisesti enemmän.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Rupesin mittaamaan: vanhat lautasemme 1960-luvulta olivat halkaisijaltaan 23 senttiä ja uudet 27.

– Muutos on iso, sillä jos läpimitassa on eroa 4 senttimetriä, se merkitsee pinta-alassa 38 prosentin lisäystä. Pinta-ala suurenee suhteessa aina enemmän kuin halkaisija.

”Asioilla, jotka toistuvat päivittäin, on merkitystä”

Tutkimuksissa on osoitettu, että sama ruoka-annos näyttää pienemmällä lautasella normaalikokoiselta mutta isolla lautasella hiukan vajaalta – jolloin täydennämme lautasen niin, että ruokaa näyttää olevan sopivasti.

– Emme edes ajattele asiaa, vaan tämä näköharha vaikuttaa täysin automaattisesti.

Kun lautasella on enemmän ruokaa, sitä tulee myös syötyä enemmän. Siksi tutkijat pitävät 25:tä senttiä sopivana lautasen läpimitan ylärajana.

– Isommalta lautaselta voit saada huomaamattasi joka ruokailukerralla ylimääräisiä kaloreita. Ero pienempään lautaseen voi olla 50–100 kilokaloria.

– Jos painon kanssa on ongelmia, on järkevää huomata tällainen automaatio.


Mustajoki lisää, ettei lautasten ja kulhojen koko yksinään ratkaise kenenkään paino-ongelmaa, mutta se voi toimia hyvänä apukeinona kalorien vähentämisessä.

– Asioilla, jotka toistuvat päivittäin, on merkitystä. Lautasen vaihtaminen pienempään on sikäli hyvä kikka, että se vaikuttaa syömäsi ruoan määrään täysin automaattisesti – et tarvitse tahdonvoimaa etkä itsekuria.

Kun hiukan pienempikin annos riittää tekemään olon kylläiseksi, ruokaa ei myöskään tule otettua lisää.

Isoista pakkauksista syödään tutkitusti aina enemmän

Mustajoki huomauttaa, että ”suuruuden psykologia” vaikuttaa muuallakin kuin lautasissa.

Isoista pakkauksista ja annoksista syödään aina enemmän, ja väestötasolla vielä suurempi merkitys lihomiseen onkin pakkauskokojen kasvulla.

– Tuotteet, jotka muutenkin ovat hyvin energiapitoisia, kuten karkit ja sipsit, myydään valtavissa pusseissa.

– Suuruuden psykologian vaikutusta on sekin, että testitilanteissa, kun ihmisille on annettu eri määrä ruokaa kotiin, ero on aivan selvä: ne syövät enemmän, joiden kaapissa ruokaa odottaa suurempi määrä.

Painonhallinnan kannalta ei olekaan hyvä idea hakea marketista kerran viikossa iso kärryllinen ruokaa.

– Tämä nykytrendi lisää ruoan kulutusta.

Varo suuruuden psykologiaa

  • Käytä kotona lautasia, joiden halkaisija on korkeintaan 25 senttimetriä.
  • Mitä enemmän ostat ruokaa kotiin sitä enemmän syöt. Tutkijoiden havainto koskee etenkin sellaisia ruokia ja naposteltavia, joita on helppo syödä suoraan pakkauksesta.
  • Edullinen kilo- tai litrahinta ohjaa ostamaan kaloritiheitä ruokia ja runsassokerisia juomia isoissa pakkauksissa. Pysähdy miettimään kaupassa, onko tarkoituksesi ostaa mahdollisimman halvalla paljon kaloreita.
  • Älä ”säästä rahaa” noutopöydässä ottamalla jättikokoisia annoksia ja santsaamalla.
  • Jos käyt hampurilais- tai pizzaravintolassa, älä osta isoa annosta vaikka se olisi tarjouksessa.
Lähde: Pertti Mustajoki: Vähennä kaloreita ilman dieettiä (Duodecim)

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt