Laihdutus

Kesäyöt voivat näkyä painossa – näin sulatat ylimääräiset kilot

Julkaistu:

Painonhallinta
Kesälläkin voi lihoa, jos ateriarytmi on pielessä, stressi korkealla ja yöunet vähäiset – eivätkä kilot karise hetkessä.
Nyt on monilla haave: pitäisi saada kesäkilot pois nopeasti ja terveellisesti. Todennäköisesti kuntosaleilla on pian vilskettä, mikä tosin ei johdu pelkästään laihdutushaluista.

– Kuulostaa tylyltä, mutta en anna vinkkejä nopeaan painonlaskuun, toteaa ravitsemusasiantuntija Patrik Borg, joka tunnetaan rennon syömisen puolestapuhujana.

Laihduttamisen ja ravitsemuksen asiantuntijat ovat sitä mieltä, ettei pikalaihduttaminen kannata, koska siinä kilot tulevat yleensä takaisin. Esimerkiksi lyhytkestoinen hiilihydraattien vältteleminen johtaa vain hetkelliseen solakoitumiseen.

Borg kannustaa tarkastelemaan, miten hyvin ovat hallinnassa asiat, jotka vaikuttavat painoon. Yllättäen hän nostaa painoon vaikuttavista asioista ensimmäisenä esille stressin, joka voi lihottaa enemmän kuin herkuttelu – siis hallinnassa oleva herkuttelu.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Valvominen on kuin kermakakkua

Stressin vaikutuksesta painoon ovat puhuneet monet tutkijat, se vaikuttaa todennäköisesti erityisesti vyötärölihavuuteen. Kroonisessa stressissä elimistö pyrkii varastoimaan energiaa mahdollisimman tehokkaasti selviytyäkseen ”hätätilanteesta”.

Yleensä stressin aiheuttajaksi nimetään työ, mutta kyllä lomakin voi lisätä paineita. Lomalla nousevat usein helpolla pinnalle myös parisuhdeongelmat, jotka eivät ole mitenkään rentouttavia.

Jos haluaa laihtua, pitäisi myös nukkua hyvin. Valvominen on eräänlaista kermakakkua, se voi muuttaa vaatekokoa ylöspäin.

– Valtaosa aikuisista ei nuku tarpeeksi. Jos aamulla on tokkurassa ja iltapäivällä väsyttää, unta saa liian vähän. Unikin vaikuttaa painoon, Borg sanoo.

Iskevätkö mieliteot illalla?

Kesällä nukkuminen voi jäädä erityisen vähäiseksi, kun on kiva nauttia kesäöistä. Tänä kesänä yöunia vähensivät myös helteet.

– Jos mieliteot painottuvat iltaan, ateriarytmi on pielessä, Borg sanoo yhden syyn painon nousuun.

Kesäkiloja saattaa Borgin mukaan tulla siitä yksinkertaisesta syystä, että syömisen rytmi katoaa helposti, kun elämä ei ole muutenkaan rytmitettyä. Lomatunnelmaan kuuluu, että grillin voi laittaa päälle vaikka keskellä yötä. Ja alkoholiakin kuluu monilla tavallista enemmän.

Kasviksia joka aterialle

Varsinkin helteisenä kesänä syöminen on usein iltapainotteista, mutta sitä se saattaa olla muutenkin. Iltaherkuttelu nyt vaan on niin mukavaa. Tosiasia kuitenkin on, että painonpudotuksessa auttaa järkevä ateriarytmi.

– Tutkimustulokset ovat kristallinkirkkaat siinä, miten paljon parempi on syödä alkupäivästä, se vaikuttaa painoonkin. Aamulla ja lounaalla pitäisi syödä niin hyvin, että illalla ei tule mielitekoja naposteluun, Borg neuvoo ja huomauttaa, että toki iltaisinkin voi syödä, mutta kohtuudella.

Mutta, eikö esimerkiksi espanjalaiset syö myöhään illalla runsaita aterioita? Silti monet espanjalaiset ovat varsin solakoita.

– Se on illuusio, että espanjalaiset söisivät iltapainotteisesti. Keskiverto espanjalainen on syönyt ennen iltapäivää enemmän kuin suomalainen, Borg korjaa ajatusta.

Tämä on sanottu tuhansia kertoja: kasviksia kannattaa syödä jokaisella aterialla. Kasvikset eivät lihota. Kun syö tarpeeksi kasviksia, muuta ruokaa ei tule ahmittua liikaa.

Aktiivisuus kannattaa

Lomakilot saisi ehkä karistettua kuntoilemalla? Jos kehoaan piiskaa kunnolla vauhtiin, pakkohan sen on vaikuttaa painoonkin.

– Liikunnan vaikutus painoon on pieni, mutta kannattaa olla jossakin määrin aktiivinen, silloin keho toimii paremmin laihduttamisenkin kannalta, Borg toteaa.

Borg ei näe järkeä, että yritetään laihduttaa vetämällä viisi kertaa viikossa rankkoja treenejä. Huono ajatus on sekin, jos raivoisan kuntorääkin lisäksi vähennetään syömistä.

– Laihtuuhan siinä, mutta painonpudotus ei ole silloin pysyvä, Borg toteaa.

Karkitkin mahtuvat elämään

Borgin mukaan laihduttaminen on helppo nakki, mutta pysyvä painonhallinta on vaikeata.

– Laihduttamisessa ei ole kyse siitä, että syödään vähemmän ja ollaan karkkilakossa. Kyllä karkitkin mahtuvat elämään, Borg muistuttaa.

Borgin mielestä herkut eivät ole vaarallisia, jos vastapainoksi syödään tarpeeksi paljon terveellistä ruokaa.

Jotkut lihovat kesällä, mutta Borgin mukaan todennäköisempää kesällä on hoikistuminen. Tosin järisyttävän suuria muutoksia ei yhden kesän aikana ehdi tapahtua.

– Kyllä ihmiset kesällä enemmän laihtuvat kuin lihovat, koska stressi helpottuu, syödään enemmän kasviksia ja liikutaan enemmän. Enemmän lihomista tapahtuu pimeänä vuodenaikana, Borg tietää.

Kiloja on vaikea karistaa liikunnalla

– Aerobinen liikunta kuluttaa enemmän energiaa kuin voimaharjoittelu,UKK-instituutin erikoistutkija Kirsti Uusi-Rasi vinkkaa painonpudotusta tavoitteleville. Pelkästään liikuntaa harrastamalla on kuitenkin vaikea laihtua.

Jos 65-kiloinen nainen kävelee tunnin melko reippaasti, kuluu noin 200 kaloria. Ne tulevat helpolla takaisin jo pienessä välipalassa.

– Yleensä ihmiset syövät sen mukaan, mitä ovat kuluttaneet, Uusi-Rasi sanoo syyksi, miksei liikunta laihduta.

Liikunta on Uusi-Rasin mukaan toimivampi painonhallinnassa kuin laihduttamisessa, koska painonhallinnassa voi syödä niin paljon kuin on kuluttanut.

– Ihmiset usein yliarvioivat sen, miten paljon he kuluttavat liikunnassa, minkä jälkeen huomaamatta syödään enemmän, Uusi-Rasi varoittaa arviointivirheistä.

Kannattaa silti liikkua, sillä liikunta antaa virkeyttä ja hyvää mieltä – ja auttaa painonhallinnassa. Voimaharjoittelukin on tarpeellista, se lisää lihasvoimaa.

Näin annat kesäkiloille kyytiä

  1. Ota rennosti, stressi lihottaa.
  2. Nuku hyvin, liian lyhyet yöunet voivat lihottaa.
  3. Syö hyvin aamulla ja päivällä, pidä tolkku iltasyömisissä.
  4. Lisää kasviksia lautaselle.
  5. Lisää liikunnallista aktiivisuutta, se ei tarkoita jatkuvia rankkoja treenejä.
  6. Laihtuminen ei kaadu siihen, jos välillä syö herkkujakin.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt