Laihdutus

Anna, 41: ”Syöminen toimii kipulääkkeen lailla” – psykologi neuvoo 8 keinoa, joilla tunnesyömisen kierre katkeaa

Julkaistu:

Ruokasuhde
Tunnesyöminen on opittu tapa käsitellä tunteita, ja tavasta on myös mahdollista oppia pois, kertoo psykologi Katarina Meskanen uutuuskirjassaan.
Tunnistat harmittoman herkuttelun siitä, että voit lopettaa sen milloin vain – etkä jälkeenpäin koe syyllisyyttä tai pettymystä itseesi.

Jos taas helpotat arjen paineissa oloasi syömällä ja ehkä kamppailet painosi kanssa sekä aloitat laihdutuskuurin aina uudelleen, saatat olla tunnesyöjä.

– Olennaista tunnesyömisessä on, ettei se ole nälän vaan tunne-elämän tarpeiden tyydyttämistä, kertoo syömisen psykologiaan ja syömishäiriöihin erikoistunut psykologi Katarina Meskanen ensi viikolla ilmestyvässä kirjassaan Pysäytä tunnesyöminen (Tuuma-kustannus).

 

Tunnesyömiseni ilmenee iltasyöpöttelynä. Koko ilta menee herkutellessa. Jos herkkuja esillä tai tarjolla niitä menee välillä paljonkin. Vaikea lopettaa. Myöhemmin tulee katumus ja harmistus. Tietää että se on epänormaalia. Syön salaa jopa salaa itseltäni. Kristiina, 37

Tunnesyöminen voi liittyä vaikeisiin tunteisiin ja yhtä lailla esimerkiksi yksinäisyyteen kuin tarpeeseen ottaa omaa aikaa. Tyypillistä sille on, että se helpottaa oloa vain hetkellisesti, mutta itse tunteet jäävät käsittelemättä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Tunnesyöminen on enemmän tai vähemmän opittu tapa käsitellä tunteita. Koska se on opittua eikä synnynnäinen ominaisuus, tavasta on mahdollista myös oppia pois, Meskanen sanoo.

Hän lisää, että toki eroja löytyy: toiset ovat muita herkempiä saamaan mielihyvää herkuista, ja silloin myös ongelmallinen tapa kehittyy helpommin.

– Missään nimessä ei kuitenkaan ole niin, että kerran tunnesyöjä, aina tunnesyöjä. Ihan ehdottomasti siitä on mahdollista päästä eroon.

 

Syöminen antaa minulle nopean suhteellisen helpotuksen tunteen, se toimii kipulääkkeen lailla ja pehmentää tunteitteni aiheuttamaa psyykkistä ja fyysistä kivunkokemusta. Anna, 41

Koska tunnesyömiseen liittyy herkulliseksi koettu ruoka, joka on usein runsaskalorista, seurauksena voi olla painonnousua. Tyypillisesti tunnesyömisestä seuraa myös syyllisyyttä.

– Monet koettavat ratkaista ongelman laihduttamalla ja kontrolloimalla syömistä. Tämä on väärä lääke, joka saa syömisen luisumaan vain entistä enemmän raiteiltaan – ja pian noidankehä on valmis.

Meskanen sanoo, että kontrolloimisen sijaan syömistä tulisi tasapainottaa ja opetella tunteiden käsittelyyn ja olon helpottamiseen uusia keinoja.

– Tunteitaan ei voi suitsia syömisellä eikä laihdutuskuureilla. Ne puhuvat niin sanotusti eri kieltä keskenään.

 

Aina kun on joku asia, kiva tai kamala, neutraali tai ihana, on ratkaisu syöminen. Kun on paha mieli, ostan jotain hyvää. Kun on juhlan aihetta, ostan jotain hyvää. Ihan jokaiseen tunnetilaan, haluan jotain ruokaa. En ole oikein koskaan löytänyt muutakaan keinoa. Anu, 52

Tunnetusti jyrkät kiellot myös kääntyvät helposti itseään vastaan. Tämän vuoksi Meskanen pitää laihdutuskuurien ehdottomuutta ongelmallisena.

– Voit olla viikkokausia, ehkä kuukausiakin syömättä kiellettyjä herkkuja. Sitten eteen tulee tilanne, jossa ”lankeat” niihin, ja tuntuu siltä, että koko dieetti on ”pilalla”.

Laihdutuskuurin aloittamisen sijaan psykologi kehottaakin tarkastelemaan, mitkä ovat oman syömisen sudenkuopat.

– Kokeile ongelmanratkaisua tiukan laihdutuksen sijaan. Pääset alkuun yksinkertaisesti kysymällä itseltäsi, miksi sinulla juuri nyt on niin kova tarve syödä herkkuja.

 

Välillä olen ’dieeteillä’ ja silloin pystyn hillitsemään makeanhimoa. Mutta kun dieetti loppuu, paluu vanhaan tapahtuu nopeasti. Markku, 52

8 tapaa saada syöminen takaisin hallintaan:

1. Tunnista oma tilanteesi

Et voi ratkaista ongelmaa, jos et tunnista mikä se on. Mieti, mitä on sen taustalla, että sinun pitää saada herkkuja. Onko tämä ”omaa aikaasi” kun olet suorittanut koko päivän, vai etkö tule huomioiduksi parisuhteessa, ja siksi hemmottelet itseäsi suklaalla?

2. Syö säännöllisesti ja kirjaa syömiskerrat

Kun syöminen on tasapainossa, tunteita on helpompi käsitellä muulla tavalla kuin herkuttelulla. Hyväksi havaittu käytännön keino tasapainottamiseen on ruokarytmipäiväkirjan pitäminen.

– Monilla nousevat karvat pystyyn tarkan ruokapäiväkirjan pitämisestä, koska olemme niin kiireisiä, ettei sellaiseen tunnu olevan aikaa. Siksi ehdotankin merkitsemään ruokailukerrat rasti ruutuun -tyylillä kellonaikataulukkoon ja tarkastelemaan, minkä mittaisia ruokailujen välit ovat ja onko ateriarytmi kohtuullisen säännöllinen, Katarina Meskanen sanoo.

– Hymiöillä voit ilmaista samaan taulukkoon tunnetiloja päivän mittaan. Tämä yksinkertainen malli antaa aika paljon välineitä sen tarkasteluun, kuinka päivän tunnelmat ovat vaikuttaneet syömiseen.

 

En itse ole täysin selvillä, mihin kaikkiin tunteisiin syön, mutta jotakin itsensä lohduttamista siihen sisältyy. Raskaan työpäivän jälkeen palkitseminen, epäonnistumisen jälkeen lohdutus... Ehkä tyydytän sillä jotakin yksinäisyyden ja epäonnistumisen tai pettymyksen tunnetta. Tunnesyöminen helpottaa hetkeksi. Aluksi se tuottaa makuaistin kautta hyvän olon, nautinnon tunteen, mutta hetken päästä pahan olon ja pettymyksen, kun on niin heikko, ettei pysty hallitsemaan itseään/tunteitaan. Birgitta, 60

3. Muistele, miten ennen onnistuit

– Poikkeuksetta asiakkaani muistavat jonkin ajan elämästään, jolloin syöminen ei ollut heille niin iso juttu ja tärkeä asia, Meskanen kertoo.

Mietiskele, miten onnistuit helpottamaan oloasi ennen kuin syömisestä tuli keino siihen. Toimiko silloin soitto kaverille, metsälenkki, puutarhatyöt tai jooga?

4. Laadi oma idealista

Tee edellä pohtimistasi keinoista konkreettinen lista.

– Siinä vaiheessa kun on oikein kova tunnekuohu päällä, harva meistä pystyy järkevään ongelmanratkaisuun.

Kun tuntuu, että niin sanottu psyykkinen hätätila vaatii nopeaa helpotusta, kokeile listaamiasi keinoja ennen kuin alat herkutella.

– On tärkeää, että listalla on omia keinojasi – niitä, jotka toimivat juuri sinulle.

5. Viivytä herkuttelua

Voit harjoitella hallinnan tunnetta viivästyttämällä syömistä. Kun tuntuu siltä, että haluat rynnätä herkkujen kimppuun, pyri viivyttämään tilannetta aluksi 10 tai edes 5 minuuttia.

– Tämä viive tuo enemmän läsnäoloa tilanteeseen, ja pystyt tekemään valistuneempia päätöksiä siitä, syötkö vai et.

 

Näinhän se menee, että olen onneton, koska olen lihava. Ja sitten olen lihava, koska olen onneton. Ja lopulta syön koska olen onneton – ja koska olen lihava. Minna, 46

6. Keskeytä syöminen

Jos huomaat syöväsi ikään kuin automaattiohjauksella, kokeile herkuttelun tietoista keskeyttämistä.

– Moni on kuvaillut, että syöminen tapahtuu automaattisesti, ikään kuin olisi jonkin vieraan voiman vallassa.

Kun pysäytät toimintasi tietoisesti, palautat hallinnan tunnetta itsellesi.

– Autopilotin naksauttamiseen pois päältä riittää pienikin asia: lähetä viesti kaverille, käy viemässä roskat tai mene suihkuun.

Keskeytyksen jälkeen voit tutkiskella, onko sinulla vielä tarve syödä ja haluatko oikeasti yhä jatkaa herkuttelua.

7. Luovu liian tiukoista säännöistä

Meskanen sanoo, että etenkin naisilla tarve laihtua on niin kulttuurisesti sisäänleivottu, että syömiseen voi tulla huomaamattakin laadituksi tiukkoja sääntöjä. Säännöt kannattaa tiedostaa ja yrittää purkaa niitä.

– Jos esimerkiksi perjantaipalaverin pulla on ehdottoman kielletty, voi käydä niin, että himo ja halu syödä pulla jäävät kuitenkin päälle. Et syö palaverissa pullaa – mutta illalla tilanne lähteekin hallinnasta ja syöt kokonaisen pitkon.

 

Ehkä se auttaa hetkeksi irrottautumaan – siinä on myös hieman sellaista periksiantoa itsekurille – annan olla – teen mitä lystää – edes hetken. Tommi, 44

8. Opettele hyväksymistä

Ehdottoman ja mustavalkoisen ajattelun sijaan pyri kohti hyväksyvää, armollista ja joustavaa asennetta.

– Pidemmän päälle huomaat, että tällainen suhtautuminen syömiseen toimii paremmin kuin ajatukset ”maanantaina alkaa uusi elämä” tai ”kun palaan töihin, aloitan uuden dieetin ja laihdun kilon viikossa”.

Psykologi Katarina Meskanen keräsi Pysäytä tunnesyöminen -kirjaansa suomalaisten kokemuksia tunnesyömisestä. Monet vastaajista olivat keski-ikäisiä naisia, muttei ilmiö ole miehillekään täysin vieras. Jutussa käytetyt lainaukset ovat Meskasen uutuuskirjasta.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt