Laihdutus

”Mitä sinäkin täällä teet”, joku tölväisi ravintolassa 144 kiloiselle Kallelle – lähes 70 kiloa tippui kahdessa vuodessa

Julkaistu:

Painonhallinta
Kun kengännauhojen solmiminen alkoi hengästyttää, Kalle pisti elintapansa päälaelleen.
Sohvalla pötköttämistä, tupakointia ja kosteita viikonloppureissuja kavereiden kanssa. Sekä paljon ruokaa.

– Saatoin ostaa puolikkaan ranskanleivän, halkaista sen ja täyttää sen juustolla ja makkaralla, kuvailee aiempaa eloaan 28-vuotias Kalle.

Tänä päivänä on toisin: Kalle on pudottanut painoaan 144 kilosta alle kahdeksaankymmeneen ja XXXXX-L hupparit ovat vaihtuneet M-kokoon.

Kun kengännauhojen solmiminen alkoi hengästyttää eikä Kalle pystynyt kävelemään portaissa puuskuttamatta, hän päätti, että jotain on tehtävä. Lopullinen sysäys muutoksen oli erään viikonloppureissun jälkeen junassa otettu kuva.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Kun näin kuvan WhatsApp-ryhmässä ajattelin, että ei hemmetti. Tuli sellainen olo, että muut nauravat minulle.

Se ei olisi ollut ensimmäinen kerta. Surullista kyllä, Kalle kuuli isokokoisena runsaasti huomauttelua painostaan.

– Mitä sinäkin täällä teet, saattoi joku sanoa baarissa. Se ajoi minut aika yksinäiseksi enkä enää kehdannut lähteä ihmisten ilmoille. Eristäydyin, Kalle kertoo.


Tavoitteena kestävä muutos

  • Elokuu 2016: 144 kiloa
  • Joulukuu 2016: ensimmäistä kertaa alle sata kiloa
  • Maaliskuu 2017: 84 kiloa
  • Elokuu 2018: 78 kiloa
Aikamoiset lukemat!

Ne kertovat, että Kalle on muuttunut mies – ja pysyvästi, ainakin jos sitä häneltä kysytään. Vaikka kilojen tiputustahti on ollut melko rivakkaa, Kalle on halunnut alusta saakka tehdä muutoksia, joita hän pystyy ylläpitämään arjessa vaivattomasti.

– Elämäntavat menivät päälaelleen. Ryhdyin syömään aamu- ja iltapuuron sekä laskemaan, kuinka paljon rasvaa ja proteiinia kannattaa syödä päivässä. Koskaan en ole nähnyt nälkää.

Kalle ei hurahtanut muotiruokavalioihin vaan etsi itse netistä punnittua tietoa siitä, kuinka paljon kannattaa liikkua, miten kannattaa syödä fiksusti ja millaista punttisaliohjelmaa kannattaa noudattaa.

Kilot tippuivat uinnilla, kuntosalilla, juoksemalla ja pyöräilemällä sekä ennen kaikkea ruokavaliolla.

Maraton suoritettu!

Kesäkuntoon 2020 – näin Kalle risti muutosprojektinsa. Matkan varrella tavoite vaihtui: siitä tuli maratonin juokseminen, ensin puolikkaan sellaisen. Kalle hurahti juoksuun tosissaan, mutta siihen liittyi myös muutoksen vaikein asia.

– Huomasin, että juostessa tai kuntosalilla ei tutustukaan kovin helposti uusiin ihmisiin. Ainoa tsempparini on ollut isoveljeni, jonka kanssa olen käynyt juoksukilpailuissa.

Vanhat kaverit jäivät etäisiksi, kun Kalle ei enää innostunut käyttämään vapaa-aikaansa kapakoissa. Valmentajaakaan hän ei hankkinut, vaan suunnitteli itse omat treeninsä.


Elokuussa Kalle ja hänen veljensä juoksivat kuin juoksivatkin maratonin.

– Välittömästi maratonin jälkeen ajattelin, että ei enää ikinä. Fiilis oli kyllä silti tosi hyvä.

Jo automatkalla kotiin Kallen mielessä muotoutui uusi tavoite. Hän tähtää seuraavaksi pitkille ultrajuoksumatkoille.

– Juoksemisesta tekee hienoa se, että jokainen juoksee täysin omilla ehdoillaan. Aikoja ei voi vertailla, koska jokainen on erikokoinen, menee omia reittejään ja omaa erilaiset lähtökohdat. Juoksu nollaa myös pään, Kalle hehkuttaa.

”Ennen työpäivä oli selviytymistaistelu”

– Ennen työpäivä oli selviytymistaistelu. Nykyisin huomaan, että en ole edes rasittunut, Kalle sanoo.

Hän tekee fyysisesti kuormittavaa työtä ja seisoo kahdeksan tuntia päivässä. Ero entiseen on kuin yöllä ja päivällä.

Millaiset vinkit Kalle antaisi niille, jotka kamppailevat ylikilojen kanssa?
  1. Laadi yksi iso tavoite, vaikka se naurattaisi sinua itseäsikin. Pilko sen jälkeen tavoite pienempiin osiin. Jos tavoite on vaikka maraton, aloita juoksemalla vaikka kahden lyhtypylvään väli, sitten kolmen ja niin edelleen. Pian huomaat, että olet juossut kilometrin ja sitten kymmenen.
  2. Älä laihduta vaan muuta elintapasi pysyvästi.
  3. Keskity muutosprojektiin sataprosenttisesti, mutta muista olla itsellesi armollinen.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt