Laihdutus

7 väärää luuloa painonhallinnasta, jotka on syytä kumota – kyse ei ole vain ”pahisruoista”, itsekurista ja liikunnasta, ravitsemusasiantuntija kertoo

Julkaistu:

Painonhallinta
Ravitsemusasiantuntija Patrik Borg kaipaa lisää resursseja ja osaamista lihavuuden hoitoon.
Ajatellaanpa urheilua: jos lähtötaso on nolla, kenestäkään ei tule kolmessa kuukaudessa Suomen mestaria. Saman idean pitäisi päteä painonhallinnassa. Mikäli kiloja haluaa karistaa pysyvästi, erilaiset kuurit on syytä unohtaa ja keskittyä pitkäkestoisten muutosten tekemiseen.

Ravitsemusasiantuntija Patrik Borg kirjoitti maanantaina Helsingin Sanomissa, että vallalla on haitallisia illuusioita painonpudotuksesta. Kysyimme Borgilta, mitkä painonhallintaan liittyvät uskomukset olisi erityisesti syytä kumota.

Harhaluulo 1: Kyse on vain syömisestä ja liikkumisesta

– Ne voivat olla lähimpänä painon säätelyä, mutta monen muun asian pitäisi olla kunnossa, jotta niihin pääsee, Borg sanoo.

Menestyksekäs painonhallinta lähtee siitä, että jaksaa ja elää hyvää, itsensä näköistä elämää. Eikä stressaa liikaa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Jos on koko ajan väsynyt, laihtuminen alkaa miettimällä, miten voisi ja jaksaisi paremmin. Siinä tullaan helposti aika isojen kysymysten äärelle. Niitä ei kannata ohittaa.

Harhaluulo 2: Aikuinen ihminen pärjää kyllä vähemmälläkin unella

Ei pärjää. Uni on ratkaisevan tärkeää. Väsymys vaikuttaa ruokahaluun ja puolikuolleena voimia ei riitä elämänmuutoksiin.

– Ihmiset pitävät ihan luontevana sitä, että väsyttää koko ajan. Näin ei pitäisi olla. Jos herää aamulla tokkurassa ja iltapäivällä väsyttää, kärsii todennäköisesti univajeesta.

Harhaluulo 3: Kunhan laihtuu, tavalla ei ole niin väliä

Tyypillinen virhe laihduttaessa on se, että kilot vedetään alas äärimmäisin keinoin ja sitten pidetään peukkua pystyssä ja toivotaan, että lopputulos kestää. Se on kuitenkin epätodennäköistä.

– Kun tekee elintapamuutoksen, sen pitäisi kestää vuosikausia. Siksi muutoksen pitäisi jo alusta saakka tuntua siltä, että sitä jaksaa vuosia. Se ei sulje pois jotain, jota oikeasti joskus haluaa.

Unohda siis kuurit ja palvelut, jotka lupaavat suuria muutoksia lyhyessä ajassa ja jotka suosivat hyvin rajoitettua ruokavaliota.

Harhaluulo 4: Laihdutus on väistämättä sotaa nälkää vastaan

Nälälle jää aina kakkoseksi. Pahimmassa tapauksessa paino jojoilee vaan laidasta toiseen näännyttämisen ja ahmimisen välillä.

– Nälkää vastaan ei kannata tapella loputtomasti vaan alkaa syömään laadukkaammin, riittävästi ja niin, että nälkä pysyy poissa. Tutkimuksissa koettu nälkä on systemaattisesti painonhallintaa vaikeuttava tekijä.

Lue lisää: Näin torjut nälän vastaiskun

Harhaluulo 5: Paras keskittyä pitämään tietyt pahisruoat loitolla

Ei sokeria, ei herkkuja, ei enää ikinä pizzaa. Kiellettyihin hedelmiin keskittyminen ei kuulosta onnistuneen laihduttajan strategialta. Menestyjät noudattavat pikemminkin sallivaa ja joustavaa linjaa.

– Kannattaa miettiä enemmänkin sitä, mitä kannattaa syödä enemmän. Kasviksia, marjoja, aamiaista ja niin edelleen.

Harhaluulo 6: Liikunnan suurin hyöty on kaloreiden kulutus

Liikunta polttaa toki energiaa, mutta sen suurin hyöty painonhallinnassa on ihan muualla.

– Se muun muassa auttaa jaksamaan, mikä taas on painonhallinnalle parasta.

Tärkeää on liikkua – omalla kuntotasolla ja itselleen mielekkäällä tavalla – ilman, että ajattelee jatkuvasti pelkkää kaloreita.

Harhaluulo 7: Sehän on vain kiinni itsekurista

Painonhallinta ei ole puhdas itsekurikysymys. Monella on tietoa, mutta ei tarpeeksi voimia selvitä elämänmuutoksesta yksin. Toiset taas seilaavat terveystietoviidakossa ja ovat ymmällään, miten kaikkeen tietoon pitäisi suhtautua. Silloin on myös houkuttavaa hurahtaa uskomaan nettivalmentajaa, joka lupaa huimaa muutosta lyhyessä ajassa.

– Moni tarvitsee painonhallinnassa tukea. Kyse ei ole vain liikkumisesta ja syömisestä.

Lihavuuden hoidossa puutteita

Kehopositiivisuus-keskustelu on virrannut viime aikoina vuolaana. Borgin mukaan sekä itse ilmiö että sen herättämä puhe ovat tervetulleita – myös monen lihavuustutkijan mielestä – , kunhan lihavuuden terveyshaittoja ei vähätellä. Sillä haittoja siihen liittyy, eivätkä yhteiskunnan tarjoamat palvelut kohtaa sitä joukkoa, joka ei jaksa yksin korjata elintapojaan.

– Terveydenhuollossakaan ei aina tiedetä, mistä painonhallinnassa on kyse ja niillä, joilla on ymmärrystä ei yleensä ole resursseja ja aikaa hoitaa potilaitaan riittävästi. Jos taustalla on isoja haasteita, kuten vaikka hankala elämäntilanne, muutama tapaaminen ei riitä. Hoitoon tarvittaisiin pidempää seurantaa, Borg sanoo.

Uusia palveluavauksia on kuitenkin nähty ja niitä on kehitteillä sekä yksityisellä että julkisella sektorilla.

Millaisia haasteita olet kohdannut laihduttamisessa tai painonhallinnassa? Keskustele aiheesta!

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt