Laihdutus

6 helppoa tapaa vaikuttaa omaan painoon

Julkaistu:

Painonhallinta
Vaikka kyse ei olisi varsinaisesta laihduttamisesta, ylimääräisten kilojen kertymisen ehkäisyyn voi vaikuttaa arjessa yksinkertaisilla asioilla.
Painonpudottaminenko yhtä tuskaa, kieltäymystä ja askeesia? No sitä sen ei tarvitse olla – vaikka kiloja haluaa karistaa, muuta elämää ja ruoasta nauttimista ei tarvitse unohtaa.

Ota käyttöön nämä vinkit.

1. Liiku työmatkat – ihan oikeasti

Kävele, pyöräile, jätä auto kauemmas, nouse portaat. Jos et tähän mennessä ole sitä tehnyt, voit saada hyviä tuloksia aikaiseksi hyvin pienilläkin muutoksilla. Tutkimuksen mukaan paino tippui kahdessa vuodessa noin kaksi kiloa niillä, joiden työmatka kesti kymmenisen minuuttia. Jos matkaan meni yli puoli tuntia, kiloja karisi peräti seitsemän.

Lue lisää: Näin lisäät arkeesi askelia huomaamatta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

2. Juo lasia vettä ennen ruokailua

Aamulla tyhjään vatsaan juotu vesi parantaa ruoansulatusta. Ennen ateriaa juotu vesilasillinen voi vähentää nälän tunnetta, mikä saattaa auttaa painonhallinnassa.

3. Älä aseta liikaa rajoituksia, mutta aseta tavoitteita

Avain tasapainoon on kohtuus, Greatist-sivustolla muistutetaan. Samana päivänä on sallittua tehdä tiukka treeni ja syödä puistossa jäätelö. Tee asioita, jotka tuottavat hyvää mieltä, mutta etene tasaisesti kohti tavoitettasi. Tutkimuksissakin on käynyt ilmi, että onnistunut painonhallinta on tietoista, mutta joustavaa ja sallivaa.

4. Siirry askel askeleelta pois sokerista

Sokeripala hurahtaa teehen tai kahviin liki huomaamatta. Se sisältää paljon energiaa. Sokerin käytön lopettaminen kylmiltään voi kuitenkin olla vaikeaa. Kokeile siis vähentää sokeria asteittain niin, että pienennät palaa jatkuvasti. Kehosi kiittää sinua – tiesitkö, että sokeri vaikuttaa terveyteesi ainakin 10 tavalla?

5. Sitoudu tekemään 20 minuutin treeni

Joogaa, lenkkeile kaverin kanssa, pulahda uima-altaaseen. Mikä tahansa käy, kunhan se sopii sinulle. Intervallina tehty kehonpainotreeni on erityisen tehokas tapa polttaa rasvaa ja pudottaa painoa. Kun vaihtaa liikkeestä seuraavaan reippaasti, 15-20 minuutin harjoitus voi kohottaa kuntoa jopa paremmin kuin tunnin lenkki. Liikkeet voivat olla esimerkiksi kyykkyjä, punnerruksia ja istumaannousuja.

6. Lisää kasvisten määrää lautasella

Lautasmalli, jossa puolet lautasesta täytetään kasviksilla, vähentää kaloreita ja auttaa laihtumaan. Lautasmallissa ei ole kasviksia pelkästään niiden terveellisyyden vuoksi. Annoksessa on paljon vähemmän kaloreita, kun siinä on kasviksia.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt