Laihdutus

Makkara, jäätelötuutti, suklaapatukka: Näillä liikuntamäärillä ne sulavat pois

Julkaistu:

Energiankulutus
Herkut kuuluvat kesään, mutta tiedätkö, millaisella liikunnalla ne saa sulamaan?
Liikunnan ja muun vapaa-ajan touhuamisen ei ole syytä olla pelkkää kaloreiden kuluttamista hampaat irvessä – varsinkaan lomalla. On kuitenkin hyvä tiedostaa, että suosituissa kesäherkuissa, kuten makkaroissa ja jäätelöissä voi olla yllättävän paljon energiaa.

UKK-instituutin mukaan tunnin mittaisen liikuntasession aikana voi kuluttaa noin 200–500 kilokaloria. Tätä suurempi energiankulutus edellyttää kovempaa rehkimistä ja aika hyvää kuntoa.

Luvut ovat suuntaa antavia, koska kalorinkulutukseen vaikuttavat muun muassa paino, ikä, ruumiinrakenne ja liikunnan intensiteetti. Kulutus eri lajeissa vaihtelee myös suuresti. Esimerkiksi keskikokoinen 35-vuotias mies voi kuluttaa tunnin kestävän reipastahtisen vapaauintiharjoituksen aikana yli 700 kilokaloria tunnissa.



Tässä muutamia kesäherkkuja sekä ideoita siihen, miten ne voi kuluttaa (esimerkkinä 70 kiloa painava henkilö):
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

1. Grillimakkara (247 kcal / 100 grammaa)

Ainakin kahden grillimakkaran kalorit palavat rauhallisella tunnin juoksulenkillä tai pyöräilyllä.

2. Kermajäätelötuutti (222 kcal / 100 grammaa)

Tuutti sulaa vaikka reippaalla tunnin kävelylenkillä tai kevyellä kuntopyöräilyllä. Tai touhuamalla tunnin ajan lasten kanssa.

3. Suklaapatukka (510 kcal / 100 grammaa)

Suklaata voi alkaa poltella esimerkiksi melomalla. Tunti kesäistä puuhaa polttaa noin 370 kilokaloria. Puiden pilkkominen puolestaan saa patukan palamaan reilussa tunnissa.

4. Kerroshampurilainen (686 kcal / 100 grammaa)

Hampurilaisten energiasisältö voi vaihdella reippaasti. Kerrospurilaisen kuluttamiseen vaaditaan yli tunti rivakkaa uintia tai tunnin rauhallinen (10 km/h) juoksulenkki.

5. Makea siideri (168 kcal / keskikokoinen annos)

Alkoholijuomat ovat salakavalia kaloripommeja, mutta liikunta ja alkoholi eivät sovi yhteen. Krapulapäivänä liikuntamuodoksi käy lähinnä kevyt kävely. Jutussa kerrotaan, että elimistö on jo valmiiksi nestehukassa, sillä alkoholi lisää virtsaneritystä. Verensokeri on matalalla ja verenpaine sekä syke korkeammalla, jolloin olet alttiimpi muun muassa rytmihäiriöille.

Lähteet: Fineli, UKK-instituutti, Uinti.info, Kaloritaulukko.com

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt