Laihdutus

Kesälomasta voi nautiskella lihomatta – Ota käyttöön 5 hyväksi havaittua keinoa

Julkaistu:

Painonhallinta
Pelkäätkö, että syöminen karkaa käsistä lomalla?
Kesäloma reissuineen on monelle vuoden odotetuin kohokohta – mutta samalla lomasyömisestä ja -juomisesta saattaa aiheutua stressiä, kirjoittaa personal trainer ja ravintovalmentaja Maikki Marjaniemi blogissaan.

– Lomasta nauttimista voi varjostaa pelko, että syöminen karkaa käsistä, Marjaniemi kirjoittaa.

Tällainen pelko voi hiipiä mieleen etenkin silloin, jos elämäntapoihin kuuluu dieettiajattelu – eli ruokavalio pyritään pitämään kurissa, mutta lomalla on lupa höllätä.

– Luvasta huolimatta saattaa tulla jälkikäteen huono omatunto herkkuputkesta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Samasta ilmiöstä on puhunut painonhallinnan asiantuntija ja sairaanhoitaja Nina Sarell. Hänkin varoittaa, ettei niin kutsuttu mässypäivä-ajattelu sovi kaikille, koska ”se kaivaa arjen ja viikonlopun välillä ison vallihaudan”.

Lue lisää: Voiko yhden päivän viikossa herkutella? Asiantuntija varoittaa: ”Mässypäivästä tulee laihduttajan Ibiza”

Miten lomasta sitten voisi nauttia lihomatta ja ilman syyllisyyttä?

Maikki Marjaniemi antaa 5 toimivaa neuvoa:

1. Opettele joustavaa syömistä

Unohda mustavalkoinen dieettiajattelu ja opettele joustavaa, stressitöntä syömistä.

– Rentoon ruokasuhteeseen mahtuu herkuttelua ja ravitsemuksellisesti vähemmän optimaalisia aterioita, jos suuret linjat ovat kunnossa: päivittäin tulee kiinnitettyä huomiota ruokarytmiin, syötyä monipuolisesti kasviksia, tasaisesti proteiinia, sekä nukuttua ja liikuttua itselle sopivasti, Marjaniemi sanoo.

Rento syöminen ei siis tarkoita sitä, että kesälomalla jokainen ateria on herkkuateria.

2. Pidä aamiainen laadukkaana lomallakin

Yksinkertainen keino lomasyömisen pitämiseen balanssissa on kunnollinen aamupala.

Aamiaisella on hyvä syödä runsaasti proteiinia ja kasviksia, hedelmiä tai marjoja. Startti päivään on hyvin erilainen verrattuna croissant-aamiaiseen.

– Oma suosikkini on yleensä munakas kasviksilla, luonnonjugurttia marjoilla ja pähkinäseoksella, sekä jälkiruoaksi hedelmä, Marjaniemi kertoo.

3. Kun herkuttelet, tee se tietoisesti

Jos tapanasi on kahmia herkkuja kaksin käsin, harjoittele tietoisempaa herkuttelua. Herkuista saa enemmän irti, kun niistä pysähtyy nautiskelemaan eikä käsi käy automaattisesti karkki- tai sipsipussilla.

Ajatteletko, että yhdestä suklaapatukasta tulee vain paha mieli? Lue lisää, miten pienistä annoksista voi opetella nauttimaan niin, ettei enempää edes tee mieli.

4. Tarkastele alkoholin määrää ja laatua

Monilla lomaan kuuluu myös alkoholi. Marjaniemi muistuttaa, että senkin suhteen huomiota kannattaa kiinnittää laatuun ja määrään.

– Vähiten energiaa on kuivassa valkoviinissä tai limeviipaleella maustetussa soodapohjaisessa vodkadrinkissä.

Aina hyvä neuvo on korvata joka toinen alkoholiannos lasillisella vettä.

5. Varaa hätäeväitä

Pähkinät, proteiinipatukat ja muut hyvin säilyvät hätäeväät pelastavat reissussa. Ne toimivat myös silloin, kun ateriavälit uhakaavat venyä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt