Laihdutus

Katso vertailu: Lempijuomasi voi olla kaloripommi

Julkaistu:

Juomat
Esimerkiksi 4,7-prosenttinen lonkero on noin puolet kevyempää kuin 5,5-prosenttinen vastaava.
Kylmän juoman voittanutta ei ole, kun kesä antaa parastaan. Painonhallinnan kannalta runsas kesäjuomien nauttiminen ei kuitenkaan ole järkevää. Ainakin kannattaa miettiä, juoko janoonsa hanaolutta vai hanavettä: toisessa kun on kaloreita nolla.

Neljä puolen litran hanaolutannosta sisältää noin puolet päivittäisestä kaloritarpeesta. Vahvassa oluessa on kaloreita vielä sitäkin enemmän.

Ravitsemusasiantuntija Tuija Pusa Sydänliitosta muistuttaa kesäjuomien sisältävän yleensä tyhjää energiaa.

– Juomissa ei ole ravintoaineita kovinkaan paljon, eivätkä ne siksi vie näläntunnetta samalla tavalla kuin ruoka. Aika tavallista onkin, että juomat kasvattavat päivittäistä kalorimäärää.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Vesissäkin on eroja

Alkoholijuomien energiamäärissä on suuria eroja, eli ei ole aivan sama nauttiiko makeaa vai kuivaa siideriä tai viiniä. Ja mitä isompi on tilavuusprosentti, sitä enemmän juoma sisältää energiaa. Esimerkiksi kevyt, 4,7-prosenttinen lonkero on noin puolet kevyempää kuin 5,5-prosenttinen vastaava.

Myös vesissä on eroja. Esimerkiksi sinkillä ja e-vitamiinilla höystetty ja fruktoosilla maustettu kivennäisvesiannos sisältää 50 kilokaloria, kun taas c-vitamiinia ja magnesiumia sisältävässä kivennäisvedessä ei kaloreita ole lainkaan.

Ravitsemusasiantuntija on sitä mieltä, että tavallinen hanavesi on paras kesäjuoma.

– Maustettujen juomien happamuus on haitallista hampaille, vaikka juoma ei sisältäisi sokeria ollenkaan. Aivan kuten vesijohtovesi myös kahvi ja tee ovat suositeltavia juomia, sillä ne eivät ole kauhean happamia, eikä niissä ole energiaa tai sokeria luontaisesti.

”Mitään makeita juomia ei pidä nauttia päivittäin”

Painonhallinnan kannalta esimerkiksi limsoista kannattaa valita aina sokerittomat light-versiot, joiden energiamäärä voi olla jopa nolla kilokaloria.

– Nekään eivät ole haitattomia hampaille, mutta kaloriero on selkeä verrattuna sokerilla maustettuihin makeisiin juomiin.

– Ylipäätään mitään makeita juomia ei pidä nauttia päivittäin.

Tuija Pusa suosittelee tutustumaan tuoteselosteisiin, joista selviävät niin kalorimäärät kuin rasvaprosentitkin.

– Esimerkiksi smoothie-tyyppisistä juomista tulee mielikuva, että ne ovat terveellisiä, mutta yksi annos smoothieta saattaa sisältää yhden aterian verran energiaa. Sekin energiamäärä kannattaa hankkia mieluummin ruuasta, sillä ruoka tuo kylläisyyden tunteen pidemmäksi ajaksi.

Kesällä 1–1,5 litraa nesteitä päivässä

Miten paljon kesäpäivänä sitten pitäisi nauttia erilaisia nesteitä? Pusa suosittelee samaa kuin valtion ravitsemusneuvottelukunta, eli 1–1,5 litraa nesteitä päivässä.

– Siihen lasketaan kaikki päivän mittaan juodut nesteet. Tämä määrä tulee täyteen, kun nauttii joka aterialla lasillisen nestettä. Jos hikoilee paljon, tekee fyysisesti rankkaa työtä tai on auringonpaisteessa, silloin kannattaa juoda janon mukaan.



Jos grafiikka ei näy, katso se tästä:

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt