Laihdutus

Huomaa 7 merkkiä – näistä tiedät, että suhteesi ruokaan uhkaa vääristyä

Julkaistu:

Syöminen
Vuorokaudessa tulee olla usean tunnin jaksoja, jolloin et mieti lainkaan ruokaa.
Terveen ja epäterveen ruokasuhteen välinen raja voi tuntua hyvin häilyvältä – ja sitä se usein onkin, toteaa syömisen psykologiaan erikoistunut ravitsemustieteilijä Jonna Heinonen uutuuskirjassaan Tunne syöminen (Minerva).

– Kaikilla on elämässään jaksoja, joissa syöminen korostuu tavalla, joka kolkuttelee epäterveen syömisen rajoja, Heinonen kirjoittaa.

Jos jaksot ovat ohimeneviä, niihin ei kannata kiinnittää kovin paljon huomiota. Usein taustalla on monen tekijän summa. Jos taas tilanne tuntuu pitkittyvän tai alkaa hankaloittaa elämää, asiaan on syytä miettiä ratkaisuja.

Jos nämä merkit kuulostavat tutulta, ruokasuhteesi saattaa olla vääristynyt:

1. Olet onnellinen lähinnä syödessäsi

Terveeseen ruokasuhteeseen kuuluu olennaisena osana se, että olet onnellinen ja tunnet eläväsi täyttä elämää silloinkin, kun et syö.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Tämä ei tarkoita sitä, ettei syöminen saisi olla läsnä onnellisuuden hetkissä. Ruoanlaitto saa olla intohimo, ja makuelämyksistä saa nauttia – kunhan elämä ei tunnu tyhjältä ilman ruokaa, ja saat elämyksiä myös muualta kuin suoraan syömiseen liittyvistä asioista.

2. Ruoka pyörii koko ajan mielessäsi

Vuorokaudessa tulee olla usean tunnin jaksoja, jolloin et mieti lainkaan ruokaa, ruoanlaittoa tai muitakaan ruokaan liittyviä asioita. Samoin päivässä tulee olla myös aikoja, jolloin et tunne olevasi nälkäinen etkä tunne halua syödä.

3. Syöt vaikket edes ole nälkäinen

Ruokasuhteesi ei välttämättä ole kunnossa, jos huomaat syöväsi tavan vuoksi. Tervettä syömiskäyttäytymistä on olla syömättä, mikäli sinulla ei ole nälkä.

Muista kuitenkin joustavuus: sosiaaliseen tilanteeseen liittyen voit toki syödä jotakin, vaikket tuntisi varsinaista nälkää.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

4. Syöminen saa pakkomielteen piirteitä

Ruoan ei pidä olla pakkomielle, eikä kaloreita tule laskea, jotta voit päättää onko jotakin ”varaa” syödä vai ei. Ruoka ei myöskään saa olla palkinto liikunnan harrastamisesta.

Silloin tällöin tapahtuva ruoalla palkitseminen vaikkapa hienosti menneen päivän jälkeen ei syökse perustervettä ruokasuhdetta raiteiltaan. Mikäli taas ponnistelet arjessa vain ruokapalkinto mielessä, sumentaa se ruoan alkuperäistä tarkoitusta.

5. Painosi jojoilee

Välillisesti terveeseen ruokasuhteeseen kuuluu myös se, ettei painoa tarvitse punnita kovin usein. Paino pysyy pääsääntöisesti tasaisena ja heilahtelee korkeintaan 2–3 kiloa vuodenajan tai elämäntilanteiden mukaan.

6. Lohduttaudut ruoalla

Jos käytät ruokaa jatkuvasti itsesi lohduttamiseen, on kyse tunnesyömisestä. Mikäli tukahdutat syömisellä ikäviä ajatuksia tai lykkäät hankalien asioiden tekemistä, ei syöminen vastaa enää alkuperäistä tarkoitustaan.

7. Ruoan viihdearvo korostuu liikaa

Syöminen on aina toiminut ihmisten viihdykkeenä. Se, muodostuuko ruoan viihdekäytöstä ongelma, riippuu täysin siitä, miten ruokaa käytetään.

Mikäli ajatus elokuvan katselemisesta ilman herkkuja ahdistaa tai jopa tuntuu käsittämättömältä, tai jos jatkuvasti haet viihdykettä ruoasta ollessasi yksin, on ruoan viihdearvo korostunut liiaksi.

Mikäli epäilet, että ruokasuhteessasi on ongelmia, kokeile näitä yksinkertaisia keinoja:

  • Syö muiden seurassa ja keskity syömiseen. Pyri siihen, ettet tee samalla muuta kuin korkeintaan seurustelet pöytäseuralaisiesi kanssa.
  • Päätä, että syöt vain yhdessä paikassa, kuten istuen keittiön pöydän ääressä. Näin vähennät viihdesyömistä.
  • Suunnittele etukäteen, mitä teet syömisen jälkeen. Tämä helpottaa lopettamaan ruokailutapahtuman silloin, kun sen on tarkoitus loppua, ja vähentää ylensyöntiä.
Lähde: Jonna Heinonen: Tunne syöminen (Minerva, 2018)

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt