Laihdutus

Tämän määrän herkkuja voit nautiskella huoletta vaikka joka päivä – voi olla parempi tapa kuin mässypäivä kerran viikossa

Julkaistu:

Herkut
Testaa, toimiiko oma herkuttelutapasi!
Kuulostaako tutulta:

Herkkupäivä on lauantaina, ja muina päivinä et syö mitään usein herkuiksi kutsuttavia ruokia (karkkia, sipsejä, suklaata, pullaa, pitsaa, olutta ynnä muuta). Arkena mietit valmiiksi, mitä ruokia haluat lauantaina syödä ja kun herkkupäivä vihdoin koittaa, kokoat kaikki herkut pöydälle ja herkuttelet reilusti yli oikean makeanhimosi – ovathan herkut siinä valmiina ja seuraavana päivänä niitä ei enää saa syödä. Herkuttelun jälkeen olo on kehno sekä fyysisesti että henkisesti.

Tämä yllä kuvattu rytmi oli omaa elämääni vielä joitain vuosia sitten.

Ajattelin, että jos kuusi päivää viikosta syön siivosti, voin hyvin herkutella kunnolla yhtenä päivänä. Huomasin kuitenkin aika nopeasti, ettei tällainen tyyli herkutella sopinut minulle yhtään. Arkena syömiseni tuntui rajoittuneelta, joten herkkupäivänä ylilyönnit olivat ihan looginen seuraus.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Nykyään minulla ei ole mitään tiettyä herkkupäivää, vaan olen antanut itselleni luvan syödä herkkuja silloin, kun huvittaa, eikä minulla ole mitään kiellettyjä hedelmiä. Tällä tavoin jo pelkkä herkkujen vetovoima on pienempi, eikä niitä tee niin paljon mieli. Etu tässä on myös se, että kun syön herkkuja, pystyn oikeasti nauttimaan niistä ja määrät pysyvät kohtuudessa.

Katso yllä olevalta videolta, kumpaan herkuttelijatyyppiin itse samaistut: ”sokka irti kerran viikossa” -tyyppiin vai ”kohtuudella vaikka joka päivä”-tyyppiin.

Ehkä yllättävästikin pieni herkuttelu lähes joka päivä voi olla painonhallinnalle hyödyllisempää. Tätä tyyliä suosittelevat myös monet ravitsemusasiantuntijat. Etuina on herkkujen pienempi kokonaismäärä sekä terveempi ja vapaampi ruokasuhde.

Jos taas on tottunut yhteen herkkupäivään viikossa, sallivamman asenteen hyötyihin ei varmasti usko, ennen kuin sitä on itse rauhassa kokeillut.

Jotta salliva tapa toimisi tarkoituksenmukaisesti, hyvinvoinnin perusteiden pitäisi olla jollain tasolla kunnossa: riittävästi unta, säännöllinen ateriarytmi, riittävästi oikeaa ruokaa ja kyky käsitellä tunteita, jottei tukahduta niitä herkuttelulla.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Tässä tarkistuslista siihen, toimiiko yksi herkkupäivä viikossa sinulle:

  • Pystyt nauttimaan herkuista ja niiden määrät pysyvät kohtuullisina.
  • Et erityisesti mieti herkkuja tai haikaile niiden perään silloin, kun ei ole herkkupäivä.
  • Et tunne jääväsi paitsi mistään sen takia, että sinulla on herkkupäivä vain tiettynä ajankohtana (esimerkiksi keskellä viikkoa olevilla syntymäpäivillä täytekakku, jota et voi syödä).
  • Vaikka joskus joustatkin herkkupäivästä, et tunne siitä syyllisyyttä.
Jos nämä kohdat toteutuvat kohdallasi, loistavaa! Jatka samaan malliin – miksi korjata jotain, mikä ei ole rikki?

Jos taas huomasit, ettei herkkupäivä ehkä sovikaan niin hyvin sinulle kuin ajattelit, anna ihmeessä tiheämmälle, jopa päivittäiselle, kohtuuherkuttelulle mahdollisuus ja kiinnitä myös huomiota muuhun syömiseen.

Saatat huomata, että riittävän unen ja säännöllisen ateriarytmin myötä herkkuja ei edes tee juuri mieli. Kun herkut ovatkin sallittuja vaikka joka päivä, mielen on kummasti helpompi olla välittämättä herkkuhoukutuksista.

Mikä sitten on kohtuuannos?

Kohtuuannosta on vaikea määritellä, sillä siihen vaikuttavat muun muassa ihmisen ikä, koko, energiankulutus, muun syömisen laatu ja tavoitteet.

Jos on fyysisesti kovin passiivinen ja tavoitteena painonpudotus, herkkuja mahtuu ruokavalioon esimerkiksi 3–5 viikossa; jos taas liikkuu paljon ja tarkoituksena on ylläpitää painoa, herkutella voi vaikka joka päivä.


Esimerkkejä kohtuuannoksesta voisi olla:
  • yksi pulla
  • yksi jäätelöpuikko
  • yksi suklaapatukka
  • pieni kulhollinen sipsejä
  • pieni pullo keskiolutta
Mutta yhdestä suklaapatukastahan tulee vain paha mieli, vai mitä? No, itse asiassa pienistä annoksista voi opetella ihan oikeasti nauttimaan niin, ettei enempää edes tee mieli.

Tämä on varmasti absurdi ajatus monelle, mutta niin ihan oikeasti käy harjoittelun myötä. Yksi keino opetella kohtuuherkuttelua on tietoisen syömisen harjoitus.


Kerran viikossa Ilta-Sanomien verkkosivuille palstaa pitävä verkkovalmentaja, personal trainer ja ravintovalmentaja Maikki Marjaniemi antaa käytännönläheisiä vinkkejä terveellisempään ja virkeämpään arkeen sekä tehokkaaseen treeniin.

Maikki auttaa naisia tulemaan itsevarmoiksi, vahvoiksi ja terveiksi; ja stressaamaan ruokailusta, liikunnasta ja ulkonäöstä vähemmän.

Katso myös sarjan edelliset jaksot:

Näin pienillä muutoksilla voit päästä kiinteämpään kuntoon – eikä sinun tarvitse elää kuin urheilija

Unohda jo vanha myytti – illalla saa ja kannattaakin syödä! Yksi helppo muutos auttaa nukkumisessa ja painonhallinnassa

Tavoitteena litteämpi vatsa? Näillä keinoilla saat tuloksia päivissä, viikoissa ja kuukausissa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt