Laihdutus

Joka toisen suomalaisen ongelma – näin pääset eroon vyötärölihavuudesta

Julkaistu: , Päivitetty:

Terveys
Vyötäröt kasvavat jopa nopeammin kuin kansa lihoo.
Lähes joka toinen aikuinen suomalainen on vyötärölihava, osoittaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tuore FinTerveys 2017 -väestötutkimus.

– Vyötärölihavuus koskettaa koko väestöä ja yhtä lailla miehiä sekä naisia, sanoo THL:n erikoistutkija ja dosentti Annamari Lundqvist.

Vyötärölihavuudesta on kyse, kun vyötärön ympärysmitta on naisilla yli 90 senttiä ja miehillä yli 100 senttiä.

Vyötärölihavuudella on todettu selvä yhteys lisääntyneeseen sydän- ja verisuonitautien vaaraan sekä tyypin 2 diabetekseen. Vaara aineenvaihdunnan häiriöihin on lievästi suurentunut jo silloin, kun vyötärönympärys ylittää naisilla 80 senttiä ja miehillä 90 senttiä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Lundqvist kertoo, että taipumus vyötärölihavuuteen kasvaa melko tasaisesti iän myötä. Työikäisillä suomalaisilla jo vyötärönympäryksen keskiarvo on parin sentin päässä vyötärölihavuudesta ja keskivertoeläkeläinen ylittää rajan parilla sentillä.

– Kolmi-nelikymppisistä vyötärölihavia on noin joka neljäs, viidenkympin hujakoilla suunnilleen puolet – ja tämän jälkeen etenkin naisilla taipumus vain suurenee. Vanhemmissa ikäryhmissä jo yli 60 prosenttia on vyötärölihavia.

Joka neljäs on lihava

On mahdollista olla vyötärölihava, vaikka painoindeksi olisi vielä normaali – mutta useimmiten vyötärölihavuus kulkee käsi kädessä lihomisen kanssa.

Tuoreiden lukujen mukaan suomalaisista yli 30-vuotiaista jo joka neljäs on lihava (painoindeksi vähintään 30), ja tulevaisuudessa yhä useampi.

– 2010-luvun vaihteessa näytti siltä, ettei kansa enää lihoisi samalla tavoin kuin aiemmin – mutta kuuden viime vuoden aikana kehitys onkin lähtenyt toiseen suuntaan kuin odotimme, Lundqvist sanoo.

– Emme ole vielä tarkemmin analysoineet, mikä vyötärölihavuuden trendi on, mutta näyttää siltä, että vyötäröt kasvavat jopa nopeammin kuin painoindeksin kasvun puolesta voisi veikata.

Asiantuntijat huolissaan

– Jos tälle ei tehdä mitään, seuraukset ovat aika huonot. Lihavuus liittyy moneen asiaan: se lisää sydän- ja verisuonitautien riskiä, masennusta, tuki- ja liikuntaelinongelmia sekä ylipäätään toimintakyvyn ja elämänlaadun heikkenemistä.

Lundqvist sanoo, että kansan lihomisen jarruttamisessa tarvitaan yhteistyötä.

– Perusterveydenhuollolla on oma vastuunsa mutta yhtä lailla terveyspolitiikalla. Mikään taho ei tätä yksin pysty ratkaisemaan.

Vyötärölihavuus saa alkunsa, kun vatsaonteloon kertyy liikaa rasvaa, ja se alkaa pullistaa vyötäröä. Juuri vyötärölle kertyvä rasva on vaarallista, koska se rasvoittaa maksaa ja muita sisäelimiä.

Terveysongelmat tulevat viiveellä.

– Aluksi vyötärölihavuus ei vaikuta juuri mihinkään – ostetaan vain numeroa isommat housut. Mutta kun rasvaa pääsee kertymään pikkuhiljaa, siitä onkin aika hankala päästä eroon.

Jos vyötärö on päässyt pullistumaan, Lundqvist sanoo, että pienestäkin painonpudotuksesta on aina hyötyä.

– Vyötärölle kertyvä rasva on laihduttajan kannalta siinä mielessä hyvä juttu, että kun alkaa pudottaa painoa, juuri vatsaonteloon kertynyt rasva lähtee liikkeelle.

Vaikka saisit vain muutaman liikakilon pois, rasvan määrä maksassa pienenee jopa puoleen.

– Kilot häviävät ensin vatsaontelosta, eivät takamuksesta.

Näin kavennat vyötäröäsi

  • Vyötärölihavuus on kyseessä, kun vyötärönympärys ylittää naisilla 90 cm ja miehillä 100 cm. Viimeistään näiden rajojen ylittyessä on järkevää ryhtyä vyötärön pienentämiseen, koska sairauksien riski on jo selvästi suurentunut.
  • Perimä vaikuttaa toisilla niin, että geenit lisäävät rasvan kertymistä vatsaonteloon. Perimästä huolimatta elintapamuutokset auttavat.
  • Lopeta tupakointi. Tupakoitsijat painavat yleensä vähemmän kuin tupakoimattomat, mutta heille kertyy usein vatsaonteloon rasvaa.
  • Vähennä alkoholinkäyttöä. Vaikka puhutaan kaljamahasta, alkoholi laadusta riippumatta lisää rasvan määrää vyötäröllä.
  • Täsmähoitoa vyötärölihavuuteen on tavallinen laihduttaminen, sillä laihduttaessa rasvakudosta häviää enemmän vatsaontelon sisältä kuin ihon alta.
  • Vyötärölihavan kannattaa laihduttaa liikuntavoittoisesti, koska liikunta vähentää vatsaontelon rasvaa, vaikkei paino laskisikaan.
  • Vatsalihasten treenaaminen ei erityisemmin vaikuta vyötärölihavuuteen, vaan tarvitaan pitkäkestoista kuntoa parantavaa liikuntaa. Harrasta esimerkiksi reipasta kävelyä.
Lähde: Duodecim Terveyskirjasto, dosentti Annamari Lundqvist.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt