Laihdutus

Näin pienillä muutoksilla voit päästä kiinteämpään kuntoon – eikä sinun tarvitse elää kuin urheilija

Julkaistu:

Kiinteytys
Oletko valmis maksamaan kiinteän kehon hinnan?
Usein reippaasti alkaneet elämäntapamuutokset tai treeniputket kaatuvat siihen, kun itseltä vaaditaan aivan liikaa. Ruokavalio pitäisi siivota kerralla ”puhtaaksi”, treeniä olisi oltava vähintään neljä tuntia viikossa ja herkutkin pitäisi unohtaa. Jos ja kun näistä säännöistä lipsutaan, paremman kunnon tavoittelu lässähtää täysin.

Harvemmin tulee ajateltua, että hyvään kuntoon ja terveelliseen elämäntapaan mahtuu hyvin monta tasoa. Terveellisiä kehonkoostumuksia on monia, ja valtaosa niistä ei tarkoita vaikkapa erottuvia vatsalihaksia.

Itse asiassa monelle naiselle se oma terveellisin ja parhaimman voinnin kehonkoostumus on pehmeämpi kuin fitness-kuvastojen kireys.

Havainnollistan tätä ruokavalinnoilla, liikunnan määrällä ja unen laadulla.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
  • Katso artikkelin yllä olevalta videolta, millaisilla pienilläkin muutoksilla voit päästä askeleen kiinteämpään kuntoon ilman, että joudut elämään kuin fitness-urheilija.
Videolla unen, ruoan ja liikunnan määrää ja laatua symboloivat niille varatut tarjottimet, ja niissä tehdyt muutokset kuvastavat, mitä suunnilleen vaatii mikäkin kiinteyden taso.

Herkutteluakin saa olla

Kuten huomaat, monet terveelliset kehonkoostumukset vaativat kohtuullisen terveellisiä elämäntapoja, mutta mikään puristi tai himourheilija ei todellakaan tarvitse olla. Herkuttelua ja myöhään valvottuja iltojakin saa välillä olla, kunhan elämäntapojen runko on jokseenkin fiksulla mallilla.

Tämä on monelle helpotus, kun hoksataan, ettei kuntoon päästäkseen tarvitse muuttaa koko elämäntyyliään, vaan yksinkertaiset muutokset tuovat tuloksia kuukausien kuluessa. Toisaalta moni hylkää kiinteimmän mahdollisen kropan tavoittelun, kun ymmärtää, ettei ruokailun hyvin tarkka suunnittelu ja runsas, tavoitteellinen treeni istukaan omaan elämäntilanteeseen tai edes arvoihin.

Haastankin sinua pohtimaan, millaisia muutoksia voisit tehdä nukkumiseesi, ruokailuihisi ja liikkumiseesi juuri tässä elämäntilanteessa: mihin sinulla riittää paukkuja ja millainen tavoite sopii arvoihisi? Vai onko juuri nyt hyvä näin?


Kerran viikossa Ilta-Sanomien verkkosivuille palstaa pitävä verkkovalmentaja, personal trainer ja ravintovalmentaja Maikki Marjaniemi antaa käytännönläheisiä vinkkejä terveellisempään ja virkeämpään arkeen sekä tehokkaaseen treeniin.

Maikki auttaa naisia tulemaan itsevarmoiksi, vahvoiksi ja terveiksi; ja stressaamaan ruokailusta, liikunnasta ja ulkonäöstä vähemmän.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt