Laihdutus

9 arkipäiväistä varoitusmerkkiä, joista tiedät että syömisesi on pielessä

Julkaistu:

Ruokasuhde
Opettele erottamaan, milloin tunnesyöminen kääntyy itseäsi vastaan.
Lähes jokainen on joskus tunnesyöjä – eikä siinä ole välttämättä mitään pahaa.

– Suurimpaan osaan syömistapahtumista liittyy jonkinlaisia tunteita, sanoo syömisen psykologiaan erikoistunut ravitsemustieteilijä Jonna Heinonen.

Heinonen toteaa uutuuskirjassaan Tunne syöminen (Minerva), että on kuitenkin oleellista tunnistaa raja, jonka jälkeen tunnesyöminen alkaa tavalla tai toisella vaikuttaa terveeseen ruokasuhteeseen tai pahimmillaan jopa terveyteen.

– Normaali ja harmiton tunnesyöminen voidaan karkeasti erottaa haitallisesta tunnesyömisestä niin, että myönteisiin tunteisiin syöminen on pääsääntöisesti normaalia eikä haittaa elämää millään lailla.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Jos taas syömisen avulla turrutetaan kielteisiä tunteita tai pyritään lakaisemaan niitä maton alle, se on merkki ongelmista.

Täysin mustavalkoinen tämäkään jako ei ole.

– Jos käytät iloisia tapahtumia ja positiivisia tunteita tekosyynä mässäilylle tai ylensyömiselle, toimintasi alkaa kääntyä itseäsi vastaan. Pitää siis miettiä, tuoko syömisesi pitkällä tähtäimellä hyvää oloa ja mieltä vai ei.

”Suurin nautinto rasvaisen ja makean yhdistelmästä”

Taipumus haitalliseen tunnesyömiseen kannattaa huomata, sillä tunteiden tukahduttaminen ruoalla patoaa kielteisiä tunteita sisääsi.

Ylipainoakin tunnesyöminen saattaa kerryttää.

– Hormonijärjestelmämme toimii nimenomaan niin, että saamme suurimman nautinnon rasvaisen ja makean yhdistelmästä.

– Eihän kukaan porkkanoita mussuta ikäviin tunteisiin, vaan suklaata, jossa sokeri ja rasva yhdistyvät samaan pakettiin.


”Ihminen tarvitsee palkintoja”

Jos huomaat alkaneesi käsitellä ikäviä tunteita herkkujen avulla, yritä tunnistaa, mikä on se asia, jota paikkaat syömällä.

– Se voi olla todella hankalaa, ja tunnetta saattaa olla jopa mahdoton nimetä. Silloin kannattaa kokeilla, mikä muu helpottaisi oloa. Jos soitto kaverille helpottaa tunnetta, ehkäpä tunne oli yksinäisyys.

– Kokeile erilaisia toimintatapoja ja valitse niistä itsellesi sopivin.

Heinonen muistuttaa, että välillä palkintoja myös tarvitaan. Itsensä palkitsemisessa ruoalla ei ole mitään väärää, jos syöminen pysyy kohtuudessa.

– Ihminen tarvitsee palkintoja. Jos palkitseminen alkaa kääntyä itseäsi vastaan, mieti silloin, voisiko palkinto olla syömisen sijaan vaikka naistenlehti tai Netflix-sarjan katsominen.

9 ongelmaa syömisessä:

1. Liität syömisen kaikkiin tunteisiin

Syötkö iloon, suruun ja muihinkin tunteisiin? Jos tapanasi on liittää kaikkiin mahdollisiin tunteisiin syöminen, sillä saattaa olla negatiivisia vaikutuksia esimerkiksi painonhallintaan – olivat tunteet kuinka positiivisia hyvänsä. Jos miellät nämä vaikutukset edelleen negatiivisiksi, saattaa alkuperäinen positiivisiin tunteisiin syöminen muuttua negatiiviseksi.
  • Mieti syömisen vaikutuksia hieman pidemmällä aikavälillä kuin vain lautasen äärellä.

2. Turrutat ja tukahdutat syömällä

Tunteiden turruttaminen syömällä tarkoittaa käytännössä sitä, että keksit itsellesi tekemistä, jottei tarvitsisi ajatella ikäviä asioita. Kun mielessä pyörivät huolet tai murheet, saat itsesi harhautettua niistä hetkeksi syömällä.
  • Opettele tunteiden käsittelyä. Se voi tuntua aluksi vaikealta, mutta jos et käsittele negatiivisia tunteita mitenkään muuten kuin ruoan avulla, ne pakkautuvat ja jossain vaiheessa purskahtavat ulos tai aiheuttavat lieveilmiöitä.

3. Olet ajeeraaja

Ajeeraus tarkoittaa jonkin asian, ajatuksen tai tunteen käsittelemistä käytännön toiminnalla. Toimit impulsiivisesti ja välittömästi – ja jälkikäteen ihmettelet, mikä ihme sinuun iski. Syömisessä ajeeraus tarkoittaa esimerkiksi sitä, että kun kotimatkalla töistä mieleesi tulee jokin ikävä ajatus, menet lähimpään kauppaan, ostat suklaalevyn ja rupeat välittömästi syömään sitä.
  • Ota aikalisä. Kun tulee vastustamaton halu saada suklaata, seiso hyllyjen välissä viisi minuuttia. Mieti, mikä nyt tuli ja mitä siitä seuraa, jos syöt suklaalevyn – parempi vai huonompi olo.

4. Et nuku riittävästi

Univajeessa tekee helpommin mieli hiilihydraattipitoisia ruokia, sillä se on elimistön tapa korjata univajeen aiheuttamaa vahinkoa. Jos taipumuksenasi on muutenkin syödä tunteisiin makeaa, univajeessa mielihalut kasvavat. Mitä enemmän mielihalut kasvavat, sitä enemmän järki sumenee tunnesyömisessä.
  • Rauhoita ilta ja anna unelle tarpeeksi aikaa.

5. Olet yökukkuja

Tunnesyöminen tapahtuu yleensä iltaisin. Yksinkertainen asia, jota moni ei tule ajatelleeksi: kun nukkumaanmenoa venyttää kovin pitkään, saattaa helposti olla kolme tuntia ylimääräistä aikaa syödä.
  • Ruokapäiväkirjoista nähdään, että epäterveellisimmät ruoat syödään pikkutunneilla. Mene ajoissa nukkumaan.

6. Et voi katsoa elokuvaa ilman herkkuja

Jos pelkkä ajatuskin elokuvasta ilman leffaherkkuja tuntuu täysin mahdottomalta tai jopa ahdistavalta, ruoan viihdearvo on korostunut liiaksi.
  • Karkkipussi ja elokuva ovat ovat monelle niin tiukasti yhteen juurtunut tapa, että karkkien jättäminen pois tuntuu ahdistavalta, koska sitä ei ole koskaan aiemmin tehnyt.

7. Syöt myös pahanmakuiset konvehdit

Suklaarasiaan ovat aiemman herkutteluhetken jälkeen jääneet ne konvehdit, joista ei kovin paljon piitata. Kun tunteet tulevat mukaan syömiseen, häviävät rasiasta myös suklaat, jotka eivät tavallisesti miellyttäisi. Tyypillistä myös on, että syömistä jatketaan, vaikka olisi jo hieman huono olo.
  • Jos huomaat syöväsi syömisen vuoksi etkä siksi, että haluaisit herkutella, syöt todennäköisesti negatiivisten tunteiden vuoksi.

8. Joudut noidankehään

Syöminen kielteisiin tunteisiin antaa hetkellistä helpotusta, mutta myöhemmin siitä seuraa pettymystä omaan toimintaan ja ehkä huono omatuntokin. Koska tunnesyömisen polttoaineena ovat ikävät tunteet ja tunnesyöminen itsessään aiheuttaa negatiivisia tunteita, syntyy helposti noidankehä.
  • Tällaisessa tilanteessa ei yleensä kannata aloittaa tiukkaa herkkulakkoa. Mieti, mikä on se syy, jonka vuoksi jatkuvasti tunnet ansaitsevasi palkitsemista herkuilla. Yritä katkaista noidankehä, sillä mitä vahvemmin tunnesyömisen tapa juurtuu arkeen, sitä suuremman työn takana on päästä siitä eroon.

9. Syöminen muuttuu ahmimiseksi

Ruoan ahmiminen on monelle tapa: tulee syötyä liikaa yksinkertaisesti siksi, että edessä on tarjolla herkkuja.
  • Jos tunnet ettet pysty lopettamaan syömistä muuten kuin poistumalla eri tilaan, ahmiminen voi olla jo haitallista. Tässä vaiheessa on hyvä, että hälytyskellot soivat.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt