Laihdutus

Mikä muutos! Tony, 33, laihdutti 100 kiloa reilussa vuodessa: ”Mies havahtuu vasta, kun alakerta alkaa reistata”

Julkaistu:

Laihdutus
Heräsin ylipainooni, koska halusin näyttää hyvältä, sanoo pahimmillaan yli 200 kiloa painanut Tony Tähti.
Kaarinalainen personal trainer Tony Tähti, 33, on kärsinyt ylipainosta koko aikuisikänsä. 178-senttinen Tony oli tukevimmillaan parikymppisenä ja painoi 204 kiloa.

Nyt painoa on enää 89 kiloa, ja pian Tony valmistuu liikunnanohjaajaksi.

Tähän pisteeseen Tony on päässyt oikealla ravinnolla ja liikunnalla. Läskien venyttämää ihoa on leikattu neljä kertaa.

– Heräsin ylipainooni, koska halusin näyttää hyvältä. Laihdutin ravinnolla ja liikunnalla yli 100 kiloa vuodessa ja kolmessa kuukaudessa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Tony oli tuolloin 25-vuotias. Ilo oli kuitenkin lyhytaikainen.

Tony ajoi kuorma-autoa ja oli rakentamassa Turun Skanssin kauppakeskusta. Työmaan päätyttyä iski finanssikriisi, joka ajoi miehen kortistoon.

– Elämänhallinta katosi. 28-vuotiaana painoin taas 170 kiloa, Tony muistelee.

Sitten jysähti. Lupaavasti alkanut parisuhde kaatui, kun makuuhuoneessa viileni.

– Se on jännä juttu, miten mies havahtuu vasta, kun alakerta alkaa reistata.

”Jätin limut, sipsit ja hampurilaiset”

Tony sai pudotettua painoaan taas 100 kiloa parissa vuodessa. Työt Kaarinan kierrätyskeskuksessa, opiskelu ja liikunta ovat pitäneet miehen kuosissa viimeiset viisi vuotta.

Ensimmäinen 100 kilon superlaihdutus onnistui ruokailutottumuksia muuttamalla ja päivittäisellä liikunnalla.

– Jätin limut, sipsit ja hampurilaiset. Aloin kävellä joka paikkaan – töihin, kauppaan ja kirjastoon.


Tony on kokeillut erilaisia dieettejä. Ne tehoavat vain, jos niitä noudattaa kirjaimellisesti.

– Niiden ongelma on, että niihin pitää todella sitoutua. Repsahduksia tulee helposti.

Tony noudattaa nyt yksinkertaista viikkoruokavaliota. Liikunnan määrästä riippuen kalorien kulutus on 3 000–4 000 päivässä.

– Hanki vaaka ja opettele laskemaan kaloreita. Netistä löytyy hyviä laskuohjelmia.

”Aamut alkavat yleensä smoothiella”

Tonyn ruokalautasella on yleensä pataruokaa ja kasviksia. Päivän aikana kuluu myös hieman kahvia ja paljon teetä.

– Pari kuppia kahvia, mutta teetä kuluu puoli litraa päivässä. Sekoitan sitä muihinkin juomiin. Aamut alkavat yleensä smoothiella, johon tulee proteiinijauheen lisäksi marjoja, siemeniä, jugurttia ja esimerkiksi parsakaalia.

Kulinaristi voi kauhistua Tonyn ruokalistasta. Samaa pataa kuusi päivää. Yhtenä päivänä viikossa voi löysäillä.

– Syön haaleaa tulista pataa muutaman kerran päivässä. Lisäravinteista käytän proteiinijauheita, aminohappoja, D-vitamiinia ja krilliöljyä.

Pataresepti sisältää esimerkiksi lohta, naudan jauhelihaa, pinaattia, kookosöljyä ja mausteita. Jos energiatarve on suurempi, mukana on bataattia ja riisiä.

– Yhtenä päivänä voi vetää grilliruokaa tai jäätelöä, mutta sinä päivänä on käytävä salilla.

Iltaisin Tony täydentää kalorikiintiötä esimerkiksi hedelmillä.

”Ostin sauvat kierrätyskeskuksesta muutamalla eurolla”

Ensimmäisen iholeikkauksen alla Tony painoi 79 kiloa vuonna 2015. Jälkimmäisen 100 kilon superlaihdutuksen taustalla on muun muassa sauvakävely. Se on helppoa ja halpaa.

– Ostin sauvat kierrätyskeskuksesta muutamalla eurolla. Uutena ne saa muutamalla kympillä.


Tony kävelee sauvoilla useita kilometrejä päivittäin. Kuntosalilla huhkitaan kolmesti viikossa.

– Päivittäiset rutiinit ovat tärkeitä. Jos en mene töihin, kävelen sauvoilla salille. Välillä käyn salilla vain venyttelemässä.

Salipäivinä Tony treenaa koko vartalon. Hyvällä säällä HIIT voi korvata salitreenin. Sana tulee englanninkielisestä termistä high intensity interval training – kovatehoinen intervallitreeni.

– Sitä voi vetää lenkin yhteydessä esimerkiksi lasten leikkikentällä tai parkour-radalla.

Tony ei harrasta pitkiä juoksulenkkejä. Kävelylenkkeihin saa vaihtelua sprinteillä.

– Niillä saa sykekestävyyttä. Lyhyitä matkoja vedetään täysillä.

Voimakestävyyttä Tony hankkii muun muassa vapaaottelulla.

– Kaikessa pitää muistaa kohtuus – ruokavaliossa ja liikunnassa.

Tonyn vinkit laihduttamiseen

  1. Valitse ja pysy päätöksessä. Voit hioa strategiaa, mutta jatka loppuun asti.
  2. Tee itsellesi tavoite. Päätä, mitä, missä ja milloin. Tee suunnitelma seuraavaksi kolmeksi kuukaudeksi ja seuraa sitä.
  3. Hanki keittiövaaka. Opettele punnitsemaan ja laskemaan kaloreita.
  4. Etsi netistä laskuohjelma. Saat kuvan, mitä syöt.
  5. Valitse helppo ja halpa liikuntamuoto, kuten sauvakävely.
  6. Kartoita alkutilanne. Mittaa alkupainosi sekä vyötärön, reiden ja käsivarren ympärys. Vaikka vaaka ei heilahda, niin vyötärö on saattanut kaventua. Ota myös kuvia vartalosta ja vertaile.
  7. Aseta välitavoitteita. Ne auttavat pääsemään päätavoitteeseen.
  8. Syö puoli kiloa kasviksia päivässä. Ne auttavat vähentämään muuta syömistä. Mieti hiilihydraatteja. Toimistotyössä et tarvitse runsaasti leipää.
  9. Ota rennosti, älä stressaa. Ruokavaliota ja liikuntaa voi aina korjata.
  10. Pyri muuttamaan elämäntapoja niin, että voit sitoutua niihin loppuelämäksi. Vältä muutoksia, joihin jaksat sitoutua vain muutaman viikon.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt