Laihdutus

Näin lasket, ylittääkö ympäryksesi vaarallisen vyötärölihavuuden rajan – tarkista taulukosta omat mittasi

Julkaistu:

Vyötärölihavuus
Onko ylimääräisellä rasvalla taipumus kertyä vyötäröllesi?
Normaalipainoisten ei tulisi tuudittautua vaa’an lukemiin, vaan pikemminkin tarkastella sitä, minne päin kehoa rasva kertyy, osoittaa tuore yhdysvaltalaistutkimus.

Sydämelle vaarallisin rasva varastoituu vyötärön ympärille.

Tutkimusta johtaneen lääkärin Jose Medina-Inojosan mukaan hälytyskellojen pitäisi soida siinä vaiheessa, kun ihmisen vyötärönympärys menee kokonsa puolesta lantionympäryksen ohi.

Näin tutkittavat mitattiin:

Tutkimukseen osallistujien vyötärönympärysmitta jaettiin lantion ympärysmitalla. Tutkittava katsottiin vyötärölihavaksi, jos tulokseksi tuli miehillä vähintään 0,90 ja naisilla vähintään 0,85.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Jos sinulla on keskivartalolihavuutta, tärkein tavoite on vyötärönympäryksen pienentäminen, ei painonpudotus, Medina-Inojosa sanoo Euroopan kardiologisen yhdistyksen julkaisemassa tiedotteessa.

Vertaa omia mittojasi tähän taulukkoon:



Jos taulukko ei näy, voit katsoa sen tästä.

Liikunta on paras tapa kaventaa vyötäröä

Terveyskirjaston mukaan vyötärölihavan kannattaa lähteä laihduttamaan liikunnan kautta, koska liikunta vähentää vatsaontelon rasvaa, vaikka paino ei laskisikaan.

Vatsalihasten treenaaminen ei erityisemmin vaikuta, vaan tarvitaan pitkäkestoista kuntoa parantavaa liikuntaa, esimerkiksi reipasta kävelyä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Terveyskirjasto katsoo ihmisen vyötärölihavaksi, kun vyötärönympärys ylittää naisilla 90 senttiä ja miehillä 100 senttiä lantionympärykseen katsomatta.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt